😎 LifeStyle

Msheireb Museums gets nomination for Aga Khan Award in Architecture

متاحف مشيرب مرشحة لجائزة الأغا خان للعمارة

Msheireb Museums, the four revived historic Qatari heritage houses in the heart of Msheireb Downtown Doha, commemorated the International Museums Day 2019, and celebrated its nomination for the Aga Khan Award in Architecture during a Ghabga (early Suhoor) organised by Msheireb Properties, the owner and developer of the museums, for its employees and stakeholders.

The Aga Khan Award for Architecture is the most prestigious prize in the field, established by Aga Khan IV in 1977 to reward architectural concepts that successfully address the needs and aspirations of Islamic societies. Msheireb Museums has been nominated earlier in May, and the winning organisations will be announced in August 2019.

Commenting on the nomination for the Award, Ali Al Kuwari, Acting CEO of Msheireb Properties, said: “The news was a great surprise for us. The Aga Khan Award in Architecture is one of the most prestigious accolades in the field, and we are honoured to have been shortlisted and considered by its governing body to represent Qatar. This is the first time since the 1970s that any building in the country has been nominated for this prize, which is an acknowledgement of the work that underlined the revival of the four traditional houses and the purpose they serve.”

The International Museums Day 2019 celebrates museums as cultural hubs and the role they play in engaging communities. In today’s world, museums are continuously working to transform their practices to remain closer to their communities.

They look for innovative ways to tackle contemporary social issues and advocate local and global topics. Their mission transcends putting history on display to using it to establish dialogue between cultures, build bridges, and define a sustainable future.

Dr Hafiz Ali, Msheireb Museums Director, said: “The theme of the International Museums Day 2019 captures accurately the role we have been playing in Qatar along the years. As a social history museum, we work in collaboration with various partners to observe and promote societal development, cultural dialogue, and knowledge exchange, reviving Msheireb’s status as the cultural centre of Doha.”

متاحف مشيرب تحتفل بترشحها لجائزة آغاخان للعمارة 2019

احتفلت متاحف مشيرب بترشحها لجائزة الأغا خان للعمارة وباليوم العالمي للمتاحف 2019، وذلك في غبقة رمضانية نظمتها مشيرب العقارية، المطور العقاري والمالك للمتاحف، حضرها عدد من موظفي الشركة وشركائها وممثلي الإعلام ووسائل التواصل الاجتماعي.

وتعتبر جائزة الأغا خان للمعمار واحدة من أهم الجوائز التي تكرم الأعمال الهندسية المعمارية في العالم، وقد أسسها الآغا خان الرابع عام 1977 لتكريم المفاهيم المعمارية التي تلبي احتياجات وتطلعات المجتمعات المسلمة، وقد تم ترشيح متاحف مشيرب في بداية الشهر الحالي وسيعلن عن الفائزين في أغسطس المقبل..

وقال السيد علي الكواري، الرئيس التنفيذي بالوكالة لشركة مشيرب العقارية: “لقد كان الخبر مفاجأة رائعة لنا، فهذه هي المرة الأولى التي يترشح بها أي مبنى في قطر منذ سبعينيات القرن الماضي لهذه الجائزة المرموقة، وهو ما يعد تقديراً هائلاً للمجهود الذي بذلناه في ترميم وإعادة إحياء الأربعة بيوت، وللمحتوى الذي يقدمونه للجمهور، إن جائزة الأغا خان هي إحدى أكبر الجوائز في مجال العمارة، ونحن نتشرف بهذا الترشح ونشكر القائمين عليها على اختيارنا لتمثيل قطر”، موضحاً أن متاحف مشيرب تعمل على التقرب أكثر من الأفراد وتسعى إلى تبني أحدث الطرق والوسائل المبتكرة للتعامل مع المواضيع التي تشغل الوجدان الاجتماعي المحلي والتوعية بأهم القضايا العالمية، ومنوها بأن مهمة المتاحف اليوم أصبحت تتخطى مجرد العرض التقليدي للتاريخ لتستخدمه كوسيلة للتشجيع على الحوار بين الثقافات وبناء الجسور بين الناس وتحديد ملامح المستقبل المستدام.

من جانبه قال د. حافظ علي، رئيس متاحف مشيرب، “إن شعار اليوم العالمي للمتاحف 2019 يلخص بإيجاز ودقة الدور الذي تبنيناه في قطر على مدار الأعوام الماضية. فنحن نحرص دائماً على عقد الشراكات والتعاون مع الهيئات والجهات المختلفة وكذلك الأفراد لكي نعزز من دورنا كمتحف اجتماعي يوثق ويدعم التطور المجتمعي، والحوار البناء، وتبادل الخبرات، مما يساعد أيضاً على تحقيق مهمتنا في إعادة مكانة مشيرب كمركز ثقافي للدوحة. فمن خلال الجهود التي نبذلها، نجحنا في أن نخلق منصة تستخدم التاريخ لتفهم الحاضر وتساعد على تحسين المستقبل وتطويره”.

وتابع: “تسعى متاحف مشيرب إلى توضيح التغير الذي يشهده مجتمعنا المعاصر، ولذلك فإننا نعمل على تطوير برامج تفاعلية ممتعة قادرة على مخاطبة الجمهور واستقطابهم، ونحن نفخر بكل ما قمنا به على مدار الأعوام الماضية من فعاليات ومعارض وبرامج وورش عمل شارك بها أهل الدوحة من كل الأعمار والجنسيات والتخصصات”.

Tags

Related Articles

Check Also

Close
Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X