👮‍♂️ Government

Facial recognition soon at Hamad International Airport passenger touch points

حمد الدولي يطبق قريباً تقنيات التعرف على الوجه في جميع النقاط الرئيسية التي يمر بها المسافرون

DOHA: Hamad International Airport (HIA) has launched the second phase of its innovative Smart Airport program which sets to initiate an exciting major digital transformation of the passenger journey through facial biometric recognition across all key passenger touch points.

The system, currently under trial, is a central piece of the airports digital strategy and combines passengers’ flight, passport, and facial biometric information in a single electronic record at the self-check-in kiosk or mobile app. Subsequently, only the passenger’s face is required for verification at the self-service bag-drop, automated security gate, and the automated boarding gate, making the experience fast and seamless. Knowledge of exactly where the passengers are in their journey at the airport will also aim to help further improve the renowned on-time at HIA.

The successful completion of the first major phase of HIA’s Smart Airport program has proven to be extremely popular, with up to 40% of the home carrier Qatar Airways’ passengers preferring to self-check-in; and a further 20% opting for self-bag-drop. The swift process vastly improves customer experience and allows more passengers to be managed without physical expansion of the check-in facilities. It also empowers HIA passengers by offering total control of their journey from arrival to departure.

Engr. Badr Mohammed Al Meer, Chief Operating Officer at HIA stated: “In line with our vision and strategic plan, we continue to invest in customer-centric innovative technology to provide fast, seamless and enjoyable travel experience to be the airport of choice for our discerning customers. Our approach to identity management is unique and holistic, in that we foresee wide-scale deployment of biometric capability across both mandated and voluntary passenger touch points while addressing customer data privacy concerns in line with relevant local and international regulations.”

HIA’s Smart Airport program is helping optimize operational processes; and utilization of resources and assets at the airport, for instance, the Service Delivery Measurement system enables real-time monitoring of passenger wait times, thus allowing tactical decisions to recover service levels by deploying additional resources when the wait time exceeds targets. The performance trends also help inform design decisions for future terminal capacity and passenger flows, a benefit to HIA as it begins the next phase of its expansion plan this year. Another example is the airports ongoing implementation of Airport Collaborative Decision Making (ACDM) platform. Once fully operational, this platform will enable more effective collaboration between all airport stakeholders to optimize flight turn around processes, further improving HIA’s efficiency and on-time performance.

HIA’s continued efforts and investment in cutting-edge technology through its Smart Airport program are recognised through its awards and accolades. The airport ranked the World’s 4th Best Airport by SKYTRAX 2019 and was named the Best Airport for Passenger Experience for the second consecutive year in a study by AirHelp. It also ranked 2nd best airport in the world for On-Time Performance (OTP) in OAG’s Punctuality League report and was winner for the Service Delivery Measurement in the Smart Transport Solution of the Year category at the Qatar IT Business Awards 20018. The awards recognise HIA’s commitment to the highest environmental standards and to responsible business practices as well as innovative facilities, five-star customer service, and state-of-the-art terminal.

«حمد الدولي» يطلق المرحلة الرئيسية الثانية من برنامج المطار الذكي

أطلق مطار حمد الدولي المرحلة الثانية من برنامجه المتطور «المطار الذكي»، من خلال الاستعانة بتقنيات التعرف على الوجه عبر البيانات الحيوية، والموجودة في جميع النقاط الرئيسية التي يمر بها المسافرون عبر المطار، مكملاً بذلك مسيرته الرائدة في التحول الرقمي لتجربة المسافرين.

يعتبر النظام الجديد -الذي لا يزال قيد التجربة حالياً- مكوناً رئيسياً ضمن الاستراتيجية الرقمية للمطار، وهو يجمع المعلومات الخاصة برحلة الطيران وجواز السفر والسمات الحيوية للوجه في سجل إلكتروني واحد، من خلال كشك تسجيل الوصول الذاتي أو تطبيق الهاتف الذكي. وفي وقت لاحق، سوف يكون وجه المسافر فقط كافياً للتحقق من هويته في نقطة الخدمة الذاتية لتسليم الحقائب والبوابة الأمنية الآلية وبوابة الصعود للطائرة، مما يضفي بُعداً جديداً من السرعة والسلاسة على هذه التجربة. وسوف تساهم معرفة مكان وجود المسافرين بالضبط في المطار في تحسين السجل الحافل في دقة الأداء والالتزام بمواعيد الإقلاع.

المرحلة الأولى

وكانت المرحلة الرئيسية الأولى من برنامج المطار الذكي التي نفّذها مطار حمد الدولي قد حققت نجاحاً كبيراً؛ حيث أصبح %40 من المسافرين على متن الخطوط الجوية القطرية يفضّلون التعامل مع خدمة تسجيل الوصول الذاتي، فيما يفضل %20 أخرى من المسافرين الخدمة الذاتية لتسليم الحقائب والأمتعة. وسوف تعمل هذه الإجراءات السريعة على تحسين تجربة المسافرين وتسمح بإنهاء إجراءات السفر للمزيد من المسافرين دون التوسع في الحيز المادي لمرافق تسجيل الوصول. كما يتيح ذلك للمسافرين المزيد من القدرة على التحكم في رحلتهم عبر المطار من بدايتها وحتى نهايتها.

التكنولوجيا

وقد علّق المهندس بدر محمد المير، الرئيس التنفيذي للعمليات في مطار حمد الدولي قائلاً: «في إطار رؤيتنا وخطتنا الاستراتيجية، سوف نواصل الاستثمار في حلول التكنولوجيا المبتكرة التي تضع العميل في صميم اهتمامها من أجل تقديم تجربة سفر سريعة وسلسة وممتعة، وبما يجعل المطار خيار المسافرين المفضل. نحن نتبنّى نهجاً فريداً وشاملاً في إدارة هوية المسافرين، ونتوقع تعزيز قدرات المطار في قياس البيانات الحيوية في جميع النقاط التي يمرّ بها المسافرون داخل المطار، سواء أكانت إلزامية أم اختيارية، بما يضمن خصوصية هذه البيانات بالتماشي مع القوانين المحلية والدولية ذات الصلة».

ويساعد «المطار الذكي» لدى «حمد الدولي» على تحسين العمليات التشغيلية والاستخدام الأمثل لموارد المطار ومرافقه، مثل «نظام قياس إنجاز الخدمة» الذي يقوم بالرصد الفوري لأوقات انتظار المسافرين، مما يتيح المجال لاتخاذ القرارات الفنية في حالة الضرورة لتحسين مستويات الخدمة، عبر إضافة المزيد من الموارد حينما يتجاوز وقت الانتظار حداً معيناً. ويساعد رصد اتجاهات الأداء أيضاً في تقديم المعلومات المطلوبة عند اتخاذ القرارات المتعلقة بالسعة المستقبلية لمبنى الركاب وتدفق حركة المسافرين، وهو ما يفيد المطار الذي يستهل المرحلة التالية من خطته التوسعية هذا العام. وثمّة مثال آخر وهو التطبيق المستمر لآلية «اتخاذ القرار المشترك» في المطار، والتي سوف تعزز -بمجرد تشغيلها الكامل- التعاون بين جميع الجهات المعنية في المطار وتحسين عمليات الطيران وتحسين كفاءة ودقة الأداء في المطار.

تقدير

وتحظى الجهود المتواصلة التي يبذلها القائمون على مطار حمد الدولي، وحرصهم على الاستثمار في التكنولوجيا المتطورة عبر برنامج المطار الذكي، بتقدير وتكريم كبيرين، وهو ما يظهر من خلال الجوائز المرموقة التي يفوز بها المطار؛ فقد حلَّ المطار في المركز الرابع كأفضل مطار في العالم وفقاً لجوائز «سكاي تراكس العالمية» للمطارات 2019، كما حصل على لقب أفضل مطار في تجربة السفر للعام الثاني على التوالي من «أير هيلب» على مستوى العالم. وفاز أيضاً بالمرتبة الثانية كأفضل مطار في العالم في دقة الأداء والالتزم بالمواعيد بحسب تقرير شركة «أو أيه جي» (OAG)، وكذلك بجائزة في فئة «أفضل حل ذكي» عن نظام «قياس إنجاز الخدمة» خلال جوائز قطر لشركات تكنولوجيا المعلومات 2018.

ويلتزم «حمد الدولي» بأعلى المعايير البيئية وممارسات الأعمال المسؤولة، بالإضافة إلى التسهيلات المبتكرة وخدمة العملاء ذات الخمس نجوم والمرافق المتطورة التي يوفرها للملايين من مسافريه.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X