👮‍♂️ Government

Awqaf: New draft law will not cancel Zakat Fund

الأوقاف: ليس في مشروع قانون تنظيم تلقي وصرف أموال الزكاة ما يفيد بإلغاء صندوق الزكاة

QNA
Doha: The Ministry of Awqaf and Islamic Affairs clarified yesterday in response to reports from a number of newspapers, that the draft law regulating the receipt and disbursement of Zakat funds does not include a cancellation of the Zakat Fund.

The Ministry said that what will be canceled is only Law No. (8) for the year 1992 establishing the Zakat Fund and the amended laws. It will be replaced by a new law regulating the receival and disbursement of the Zakat funds. The law will stipulate that the Zakat Fund of the Ministry of Awqaf and Islamic Affairs will be the only the designated body to collect and disburse the funds.

The statement pointed out that Article No. 3 of the draft law said that zakat funds can be deposited in a special account called ‘Zakat Fund Account’. Article 8 of the draft law stipulates that the department of the Zakat Fund shall take the necessary measures to direct the disbursements from the account.

The statement noted that the fund will not be cancelled, but that the department will carry out its functions in accordance to article No. 6 of Amiri decision No. 23 of 2014 on the organisational structure of the Ministry of Awqaf and Islamic Affairs. The ministry called on media outlets to verify the news they report, or to ensure they get their news from official sources.

الدوحة – قنا:

أكدت وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية، تعقيبا على ما تم تداوله في بعض الصحف، أنه ليس في مشروع قانون تنظيم تلقي وصرف أموال الزكاة، ما يفيد من قريب أو بعيد بأنه سيتم إلغاء صندوق الزكاة.

وأوضحت وزارة الأوقاف، في بيان لها، أن ما سيتم إلغاؤه فقط هو القانون رقم (8) لسنة 1992 بإنشاء صندوق الزكاة والقوانين المعدلة له، وسيحل القانون الجديد محله لينظم تلقي أموال الزكاة وصرفها من خلال قيام إدارة صندوق الزكاة بوزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية دون غيرها بتلقي أموال الزكاة وصرفها في الأوجه المقررة شرعا.

وأشار البيان إلى أن المادة (3) من مشروع القانون قد تضمنت النص على إيداع أموال الزكاة في حساب خاص يسمى “حساب صندوق الزكاة”، كما نصت المادة (8) من المشروع على أن إدارة صندوق الزكاة تتولى اتخاذ الإجراءات اللازمة لمباشرة أوجه الصرف من حساب صندوق الزكاة.

ونوه البيان إلى أنه من خلال ما تقدم يتضح أن صندوق الزكاة لن يتم إلغاؤه، وستباشر إدارة صندوق الزكاة كافة اختصاصاتها حسب ما ورد النص عليها وتحديد اختصاصاتها بموجب القرار الأميري رقم (23) لسنة 2014 بالهيكل التنظيمي لوزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية بالتخصيص في المادة (6) منه.

واختتمت وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية البيان بالقول “نتمنى تحري الدقة في الأخبار التي يتم نشرها من خلال بعض الوسائل الإعلامية وأن يتم أخذها من المصادر الرسمية”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X