👮‍♂️ Government

QRCS implements relief programme in Papua New Guinea

«الهلال القطري» يغيث متضرري الزلازل في بابوا غينيا الجديدة

QNA

Qatar Red Crescent Society (QRCS) has completed a relief intervention to help the victims of earthquakes and floods in Papua New Guinea, with funding from Qatar Fund for Development (QFFD).

The project was coordinated with Papua New Guinea Red Cross Society (PNGRCS) and the International Committee of the Red Cross (ICRC). It was designed to alleviate the suffering of those affected by the earthquake, by providing shelter, water, and sanitation aid for Pinu village, Gabadi Kairuku Hiri District, Central Province.

A total of 200 families, or 1,200 persons, received household hygiene kits, water buckets, cooking pots, jerrycans, and blankets. In preparation for the coming monsoon season, a stockpile of relief items was stored at ICRC warehouses, to ensure timely response.

QRCS Head of Disaster Preparedness, Subhi Fahid Ejjeh, said, “The partnership started last year in September, with a memorandum of understanding (MoU) signed between PNGRCS and QRCS to help the vulnerable people whose lives were affected by disasters”.

Ejjeh expressed QRCSs thanks to the Government of Papua New Guinea and the National Disaster Office for facilitating the release of relief containers from the port. “This donation was made by the State of Qatar, through QFFD, for the benefit of earthquake victims in Hela last year, and the people affected by floods early in January 2019. We hope to continue working closely with PNGRCS,” Ejjeh added.

Pinu disaster chairman, Kevau Ao, commended the joint work by PNGRCS and QRCS to bring relief to his village. “I was surprised to see that the hygiene kits had all the necessary items for both men and women. We are very happy for these contributions to our living standards. Such assistance was quite useful and met the needs of the affected population,” he stated.

انتهى الهلال الأحمر القطري من تنفيذ برنامج تدخل إغاثي لمساعدة ضحايا الزلازل والفيضانات التي تعرضت لها بابوا غينيا الجديدة جنوب غربي المحيط الهادي، وذلك بتمويل من صندوق قطر للتنمية، وبالتعاون مع الصليب الأحمر هناك، واللجنة الدولية للصليب الأحمر.

تمثل الهدف من البرنامج في توفير الاستجابة السريعة للتخفيف من معاناة المتضررين من الزلزال، عن طريق توفير مواد إغاثية تخدم قطاعات الإيواء والمياه والإصحاح في قرية بينو المتضررة من الزلازل، والتي يقطنها حوالي 4000 شخص يفتقرون إلى الكهرباء والمياه والبنية التحتية والطرق المعبدة.

وشملت الاحتياجات الأساسية التي تم رصدها أثناء التقييم الميداني: المياه الصالحة للشرب، وسلات النظافة الشخصية، والتوعية بالنظافة الشخصية، وإصلاح المنازل المتضررة، ومولدات الكهرباء، وإصلاح الآبار المتضررة، وأدوات تعقيم المياه، وبطانيات. أوضح السيد صبحي فهد العجة -رئيس التأهب للكوارث بالهلال الأحمر القطري- أن هذا المشروع تم بموجب مذكرة تفاهم عقدت مع الصليب الأحمر لبابوا غينيا الجديدة في شهر سبتمبر الماضي، موجهاً الشكر إلى حكومة بابوا غينيا الجديدة ولجنة إدارة الطوارئ، لتسهيل عملية التخليص الجمركي لشحنة المواد الإغاثية بالميناء. وقال: «هذه المساهمة من جانب دولة قطر، ممثلة في صندوق قطر للتنمية، تهدف إلى مساعدة ضحايا زلزال هيلا العام الماضي، وكذلك المتضررين من الفيضانات التي وقعت مطلع العام الحالي. نتطلع إلى مواصلة التعاون مع الجمعية الوطنية لبابوا غينيا الجديدة».

من جانبه، أشاد السيد كيفاو آو -مسؤول إدارة الكوارث في قرية بينو- بالتعاون بين الهلال الأحمر القطري والصليب الأحمر لبابوا غينيا الجديدة، من أجل إيصال المساعدات إلى القرية، وقال: «لقد كانت مفاجأة سارة بالنسبة لي أن أجد أن حزمة النظافة الشخصية تحتوي على كل المواد الضرورية للرجال والنساء. نحن سعداء للغاية بهذه المساهمة لتحسين مستوى معيشة المتضررين وتلبية احتياجاتهم».

واتفق معه السيد يوفيناما روفا -الأمين العام للصليب الأحمر لبابوا غينيا الجديدة- بخصوص أن هذه المساعدات سوف تفيد من تأثرت مقدرات حياتهم بالكوارث الطبيعية، وقال: «إننا نقدر هذا الدعم من جانب صندوق قطر للتنمية والهلال الأحمر القطري».

وبهذه المناسبة، صرح السيد مسفر بن حمد الشهواني نائب المدير العام للمشاريع التنموية في صندوق قطر للتنمية: «نحن فخورون بسرعة استجابة الهلال الأحمر القطري، ونشكر الجهود المبذولة من الفريق الإغاثي الذي كان له دور فعال في هذه العملية»، لافتاً إلى أن هذه المساعدة الإغاثية الممولة من صندوق قطر للتنمية تعد بمثابة الأمل للأهالي المنكوبين في بابوا غينيا الجديدة، وقال «إن صندوق قطر للتنمية -إلى جانب شركائه- مستعد دوماً لتقديم العون لجميع المحتاجين حول العالم».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X