👮‍♂️ Government

Qgate to be launched after completion of road projects

العمل بنظام كيو- جيت لن يبدأ قبل الانتهاء من كافة الطرق الرئيسية

Doha: The electronic toll gate system, Qgate, will be launched only when main road projects in the country are completed. The details of Qgate will be revealed one year before the implementation of this system, said the Minister of Transport and Communications H E Jassim bin Saif Al Sulaiti said yesterday.

“We will announce details of Qgate system one year before it will be implemented,” Al Sulaiti said speaking to the reporters on the sidelines of the launch event of Qatar Open Data Portal. “The project will be not implemented before the alternative roads are ready.”

The Minister said the project has not been fully developed yet and needs time and legislation. This will not be done until all the main road projects are completed, which he expected would be ready by the end of 2021 or early 2022.

On the air conditioning of stations for public transport, he said there is an integrated plan to make entrances and stations of the trains air-conditioned, with standards that respect the environmental regulations. The Minister said designing for it has started and tender preparations have begun and will be ready before 2022 FIFA World Cup.

The Minister said the public transport system, in general, will be completed at least a year and a half or two years before the start of the 2022 Cup. He said all Qatari projects are moving at a fast pace and will be completed long before 2022, where some projects are not related to the World Cup but fall in line with Qatar National Vision 2030 and will be completed by its planned schedule.

By Sachin Kumar | The Peninsula

قال سعادة السيد جاسم بن سيف السليطي وزير المواصلات والاتصالات إن نظام البوابات الإلكترونية (كيو جيت) لتخفيف الضغط على بعض الطرق السريعة لم يتبلور بشكل كامل، ويحتاج إلى وقت وتشريعات، خصوصا وأن بعض مشاريع الطرق الرئيسية لم تكتمل بعد.

وقال سعادته في تصريح للصحفيين على هامش تدشين بوابة قطر للبيانات المفتوحة اليوم، “إنه من المبكر الحديث عن تفاصيل هذا النظام، لأن الكشف عن تفاصيله مثل الرسوم والطرق التي يشملها وغيرها من المعلومات الضرورية سيتم قبل سنة كاملة من تدشينه”.. مضيفا “طالما لم نعلن عن تلك التفاصيل فهذا يعني أن المشروع لم يتبلور بعد بالكامل ويحتاج إلى وقت وتشريعات، وهذا لن يتم قبل الانتهاء من كافة مشاريع الطرق الرئيسية، وأتوقع أن يبدأ مع نهاية العام 2021 أو مطلع العام 2022”.

وأوضح أن مشروع كيو-جيت سيطبق على شوارع معينة، بحيث يتم فرض رسوم محددة على بعض الخطوط السريعة، مقابل فتح طرق أخرى بدون رسوم ليكون قائد المركبة أمام خيارين ليسلك الطريق التي يشاء.. مؤكدا أن وزارة المواصلات والاتصالات ستكشف عن تفاصيل المشروع بكل شفافية، وذلك قبل عام كامل من تطبيقه.

وحول المواقف المكيفة لوسائل النقل العام، أوضح أن هناك خطة متكاملة بشأن المواقف المكيفة على مداخل القطارات ومنافذها وفي المدن، وبمواصفات تراعي الأنظمة البيئية وتليق بدولة قطر.. مشيرا إلى أنه تم البدء بالتصاميم، وإعداد المناقصات لهذه المواقف التي سيتم إنجازها قبل مونديال قطر 2022.

وأكد سعادته في هذا السياق أن منظومة النقل العام بشكل عام ستكتمل قبل بدء (مونديال 2022)، بوقت طويل يتراوح بين عام ونصف وعامين.. وقال “جميع مشروعاتنا ومشروعات قطر بشكل عام تمشي بوتيرة سريعة وستنجز قبل 2022 بوقت طويل، وهناك بعض المشاريع التي لا علاقة لها بكأس العالم، بل مرتبطة برؤية قطر الوطنية 2030 وستنجز هي الأخرى في وقتها المحدد”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X