👮‍♂️ Government

Qatar, UK sign several deals in London

دولة قطر والمملكة المتحدة توقعان عددا من الاتفاقيات الثنائية في لندن

QNA
London: The State of Qatar and the United Kingdom have signed a number of bilateral agreements, including the Qatar Central Bank’s donation agreement to the UK’s King’s College to establish the Qatar Centre for Global Banking & Finance within King’s Business School.

Both parties also signed a membership agreement between Qatar Development Bank (QDB) and Innovate Finance’s international hub, the first of its kind. Under the agreement, Innovate Finance renews its commitment to supporting the development of the FinTech ecosystem in Qatar, as well as the approval of QDB’s membership of the Financial Conduct Authoritys (FCA) Global Financial Innovation Network (GFIN).

The signing ceremony was held on the occasion of London’s hosting of Qatar Day with the support of the British Department for International Trade and the City of London in partnership with the City of London Corporation, in which the UK reiterated its commitment to enhancing trade and investment ties, and support Qatar to develop its financial services sector.

British Department for International Trade and Qatar Central Bank affirmed their commitment to bilateral cooperation in cybersecurity and achieving the objectives set out in the memorandum of understanding signed between the two countries last year.

The UK Secretary of State for International Trade, Liam Fox, described Qatar as the “Investment Power” and “Natural Partner of the UK,” lauding the benefits of Qatari investment in Britain.

“Qatar Day is an opportunity to showcase the UK’s world-leading financial services sector, and use our industry expertise to support Qatar in their ambition to become the Middle East’s global hub for banking and finance,” the British minister said. “Today’s event will help forge greater economic ties and is a testament to the importance that both the UK and Qatar place on our bilateral relationship,” he added. “My international economic department is committed to supporting increased trade and investment between our two countries, to help deliver prosperity at home and abroad,” Liam Fox said.

Qatar Central Bank Governor, H E Sheikh Abdulla bin Saoud Al Thani, said, “Qatar and the UK enjoy a strong economic partnership which generates numerous shared opportunities and benefits. The agreements signed yesterday are a testament to this strong relationship. The UK is the single largest destination for Qatari investment in Europe, and in turn, Qatar is proud to be a hub for UK companies doing business in the MENA region and a link for trade between the UK and Asia.”

HE the Governor added that Qatar is one of the largest investors in the UK with more than £35bn investments in the British economy, adding that the figure is expected to continue to rise after a commitment by Qatar in 2017 to allocate £5bn additional investments over a five-year period, half of which has already been invested in the UK.

The governor further added that the volume of trade between the UK and Qatar reached £5.3bn in 2018, pointing out that according to the latest figures, about 4,500 British trading companies exported a range of goods to Qatar compared to about 500 companies imported from it.

Lord Mayor of London, Peter Estlin, said, “Qatar presents huge long-term opportunities for the City of London and the UK’s financial services industry.”

“After a fruitful visit to Doha earlier this month, I am looking forward to welcoming Qatar Central Bank Governor H E Sheikh Abdulla bin Saoud Al Thani to London, as we continue to embark on the start of a great new chapter in our economic partnership,” Estlin added.

“Qatar’s considerable investments have created jobs and prosperity across the UK. I look forward to discussing how we can continue that progress, as well as looking at how the UK can help to develop Qatars financial services industry. Together, we have the opportunity to deepen and grow our ties in the years to come,” he further added.

London’s hosting of Qatar Day highlights the UK’s commitment to supporting Qatar’s plans to diversify its economy as part of the Qatar National Vision 2030.

It also demonstrates the UK keenness to take advantage of mutual opportunities in business through asset management, cybersecurity and sustainable financing (including Islamic finance and green finance), FinTech for the benefit both British and Qatari companies. The event follows a high-level commitment between UK and Qatar in 2017 to strengthen the strategic relationship between the two countries.

وقعت دولة قطر والمملكة المتحدة البريطانية على عدد من الاتفاقيات الثنائية من بينها اتفاقية تبرع مصرف قطر المركزي لكلية “King’s College” البريطانية لإنشاء مركز قطر للخدمات المصرفية والمالية العالمية ضمن أكاديمية الأعمال التابعة للكلية، واتفاقية عضوية بين بنك قطر للتنمية و “إنترناشيونال إنوفايت فاينانس هاب”، التي تعد الأولى من نوعها وبمقتضاها تجدد “فاينانس هاب” التزامها بدعم تطوير تكنولوجيا النظام الإيكولوجي في دولة قطر، فضلا عن اعتماد عضوية بنك قطر للتنمية ضمن الشبكة العالمية للابتكار المالي التابعة لهيئة الرقابة على القطاع المالي.

تم حفل التوقيع على هذه الاتفاقيات بمناسبة احتضان العاصمة البريطانية لندن، اليوم، لفعالية “يوم قطر” بدعم من وزارة التجارة الدولية البريطانية وبلدية لندن بالشراكة مع مؤسسة “سيتي أوف لندن”، والتي أكدت عبرها المملكة المتحدة من جديد عن التزامها بتعزيز الروابط التجارية والاستثمارية ودعم دولة قطر لتطوير قطاع الخدمات المالية لديها.

وشهدت الفعالية أيضا تأكيد كل من وزارة الدولة للتجارة الدولية البريطانية، ومصرف قطر المركزي على التزامهما الدائم بالتعاون الثنائي في مجال الأمن السيبراني، وتحقيق الأهداف الواردة في مذكرة التفاهم التي تم التوقيع عليها بين البلدين العام الماضي.

وفي كلمة له بهذه المناسبة، وصف سعادة السيد ليام فوكس وزير الدولة للتجارة الدولية البريطانية، دولة قطر بـ “القوة الاستثمارية” و”الشريك الطبيعي للمملكة المتحدة”، مثنيا في الوقت ذاته على فوائد الاستثمار القطري في بلاده.

وأكد سعادته حرص بريطانيا على تعزيز علاقاتها التجارية والاستثمارية مع دولة قطر، معتبرا فعالية “يوم قطر” فرصة لعرض قطاع الخدمات المالية الرائد في المملكة المتحدة، واستخدام خبراتها لدعم دولة قطر في سعيها لتصبح مركزًا عالميًا في الشرق الأوسط للخدمات المصرفية والمالية.

وقال “إن حدث اليوم سيساعد على إقامة علاقات اقتصادية أكبر، وسيشهد على الأهمية التي توليها كل من المملكة المتحدة ودولة قطر لعلاقاتهما الثنائية”، مبينا أن القسم الاقتصادي الدولي الخاص به ملتزم بدعم زيادة التجارة والاستثمار بين الدوحة ولندن، للمساعدة على تحقيق الرخاء في الداخل والخارج.

بدوره، أكد سعادة الشيخ عبدالله بن سعود آل ثاني محافظ مصرف قطر المركزي، في كلمته، على ما تتمتع به دولة قطر والمملكة المتحدة من شراكة اقتصادية قوية تولد العديد من الفرص والمزايا المشتركة، معتبرا أن الاتفاقات الموقعة اليوم هي شهادة على هذه العلاقة القوية.

وبين سعادته أن المملكة المتحدة تعد أكبر وجهة للاستثمار القطري في أوروبا، مبرزا أن دولة قطر تفخر بأن تكون مركزًا للشركات البريطانية التي تمارس أعمالًا تجارية في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، ورابطًا للتجارة بين المملكة المتحدة وآسيا.

كما ذكر أن دولة قطر تعد واحدة من أكبر المستثمرين في المملكة المتحدة ، حيث تبلغ استثماراتها أكثر من 35 مليار جنيه إسترليني في الاقتصاد البريطاني، مضيفا أنه من المتوقع أن يستمر هذا الرقم في الارتفاع بعد تعهد من دولة قطر في عام 2017 بتخصيص 5 مليارات جنيه إسترليني إضافية للاستثمارات على مدار فترة خمس سنوات، تم استثمار نصفها بالفعل في المملكة المتحدة.

وأفاد سعادة محافظ مصرف قطر المركزي بأن إجمالي التجارة بين المملكة المتحدة ودولة قطر بلغ 5.3 مليار جنيه إسترليني في العام الماضي، مشيرا إلى أنه وفقًا لآخر الأرقام ، فإن حوالي 4500 شركة تجارية بريطانية قامت بتصدير مجموعة من السلع إلى قطر مقابل حوالي 500 شركة مستوردة.

من جانبه، أوضح سعادة السيد بيتر استلن عمدة الحي المالي لمدينة لندن، في كلمة له، أن دولة قطر تتوفر على فرص استثمارية ضخمة طويلة الأجل لمدينته خاصة، ولصناعة الخدمات المالية في المملكة المتحدة عامة، لافتا إلى أنه بعد زيارة مثمرة قام بها في وقت سابق من الشهر الجاري إلى الدوحة فإنه يتطلع لمزيد التعاون مع مصرف قطر المركزي، في الوقت الذي تتواصل فيه عمليات الشروع في بداية فصل جديد رائع من الشراكة الاقتصادية الثنائية”.

وأبرز سعادته أن الاستثمارات القطرية الكبيرة في جميع أنحاء المملكة المتحدة خلقت فرص عمل وازدهار، معربا عن تطلعه إلى مناقشة الوسائل والطرق التي يمكن من خلالها مواصلة هذا التقدم، وإلى إيجاد الطرق التي يمكن بواسطتها مساعدة دولة قطر على تطوير الخدمات المالية لديها، ومشددا على أن لبلاده وقطر فرصة كبرى لتعميق وتنمية روابطهما في السنوات القادمة.

كما استمع كبار المسؤولين التنفيذيين في قطاع الأعمال بالبلدين، وممثلو حكومتي البلدين، على مدار اليوم، إلى تقارير تبرز ما تتوفر عليه بريطانيا وقطر من فرص استثمارية واعدة في مختلف المجالات، لاسيما في المجال المصرفي، والبحث العلمي، والتكنولوجيا.

ويبرز احتضان لندن لـ “يوم قطر” مدى التزام المملكة المتحدة بدعم دولة قطر لتنويع اقتصادها كجزء من رؤية قطر الوطنية 2030، حرصها على الاستفادة من الفرص المتبادلة في مجال الأعمال عبر إدارة الأصول، والأمن السيبراني، والتمويل المستدام (بما في ذلك التمويل الإسلامي والتمويل الأخضر)، والتكنولوجيا والبرامج المعلوماتية المساندة لخدمات المصرفية التي ستستفيد منها الشركات البريطانية والشركات القطرية على حد سواء.

ويأتي هذا الحدث أيضا في أعقاب التزام رفيع المستوى بين المملكة المتحدة ودولة قطر في عام 2017، لتعزيز العلاقة الاستراتيجية بين البلدين.

كما يأتي هذا الحدث بعد فترة وجيزة من زيارة السيد ليام فوكس الأخيرة للمنطقة، وازدياد النشاط البريطاني القطري خلال العام الماضي، بما في ذلك التعاون القائم بين اللجنة الاقتصادية والتجارية المشتركة بين المملكة المتحدة ودولة قطر.

Qatar, UK sign several deals in London

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X