💰 Business

Qatar Airways, McGill University to build future of aviation

“القطرية/ مكغيل” تدعم خبرات أجيال المستقبل في الطيران والفضاء

Qatar Airways has announced its strategic collaboration with McGill University’s Institute of Air and Space Law, the world’s premier institution for innovative research and education in the field of air and space law.

The inaugural Qatar Airways/McGill Air Law Moot Court Competition and the Qatar Airways/McGill Rising Scholars in Air and Space Law Conference were held in Montreal, Canada, on March 22 and 23, 2019.

The event was attended by a wide range of government officials and aviation and space industry professionals, as well as scholars and graduate students from more than 20 countries.

The 2019 Qatar Airways/McGill Air Law Moot Court Competition was based on a case before the International Court of Justice concerning drone interference with operations at an international airport. Parties had to make submissions and present arguments on whether a revocation of traffic rights is a justified measure in international aviation.

Participants presented their research on various leading-edge topics, including the legal and regulatory regime for autonomous flying taxis in urban centres. Prizes were awarded for the best overall presentation, the best air law presentation, the best space law presentation, and the most innovative research, as well as a special ‘spirit of the conference’ award.

The conference also highlighted the importance of the 2019 Doha Declaration — a manifesto that calls for a serious review of the existing aviation regulatory framework. The declaration, which was announced at the conclusion of the CAPA Qatar Aviation, Aeropolitical and Regulatory Summit held in February in Doha, comes 75 years after the historic Chicago Convention, which established the International Civil Aviation Organisation as well as a set of global rules for airspace, air safety and air travel.

Qatar Airways Group Chief Executive, Akbar Al Baker, said: “Qatar Airways is extremely proud of our new strategic collaboration with the Institute of Air and Space Law at McGill University, which is renowned for developing aviation professionals that hold some of the highest positions in international organisations, governments, airlines, and law firms around the world.”

“Participants in the Qatar Airways/McGill Air Law Moot Court Competition and the Qatar Airways/McGill Rising Scholars in Air and Space Law Conference demonstrated academic excellence, as well as a willingness to challenge the status quo and to rethink the law and existing aeropolitical and regulatory frameworks. I am confident that the future of our industry is in good hands.”

The Director of McGill University’s Institute of Air and Space Law, Dr. Brian F. Havel, said: “The McGill Institute of Air and Space Law is proud to enter this ground-breaking educational collaboration with Qatar Airways, one of the world’s leading air carriers. Our first priority as an Institute is the professional development of our highly accomplished students, and Qatar Airways’ support enables us to offer exciting new programmes that nurture and showcase our students as future leaders of the global civil aviation community.”

أعلنت الخطوط الجوية القطرية عن تدشينها لتعاون استراتيجي مع معهد قانون الطيران والفضاء التابع لجامعة مكغيل، الذي يعد المعهد الرئيسي في هذا المجال على مستوى العالم، حيث يقدم بحوثاً ودراسات مبتكرة في مجال الطيران والفضاء. وفي 22 و23 مارس 2019، أقيمت كل من مسابقة الخطوط الجوية القطرية/ مكغيل للحوار حول قانون الطيران ومؤتمر الخطوط الجوية القطرية/ مكغيل للمبتعثين الصاعدين في مجال قانون الطيران والفضاء، وذلك في مدينة مونتريال في كندا التي تعد عاصمة الطيران المدني الدولي. وشهدت الفعالية حضور عدد كبير من المسؤولين الحكوميين وكبار المسؤولين من قطاع الطيران والفضاء، بالإضافة إلى مبتعثين وطلاب من أكثر من 20 دولة.

تسلّط مسابقة الخطوط الجوية القطرية/ مكغيل للحوار حول قانون الطيران الضوء على قضية تم تقديمها لمحكمة العدل الدولية حول تأثير الطائرات بدون طيار على العمليات الدولية للمطارات. وكان على الأطراف المشاركة تقديم الحجج المقنعة والدفاع عن وجهات نظرها حول إبطال حقوق المرور، وما إذا كان هذا الإبطال له أي تبرير في قطاع الطيران الدولي أم لا.

وتقدم المشاركون في مؤتمر الخطوط الجوية القطرية/ مكغيل للمبتعثين الصاعدين في مجال قانون الطيران والفضاء ببحوثهم حول عدد من المواضيع المهمة، مثل القانون المنظم للتاكسي الجوي ذاتي القيادة في المدن. وتم تسليم الجوائز لأفضل عرض تقديمي شامل، ولأفضل عرض تقديمي حول قانون الطيران، ولأفضل عرض تقديمي حول قوانين الفضاء، ولأكثر بحث خلّاق، بالإضافة إلى جائزة خاصة بعنوان: «روح المؤتمر».

إعلان الدوحة

كما ألقى المؤتمر الضوء على أهمية إعلان الدوحة 2019 الذي يدعو إلى مراجعة جدية لإطار العمل التنظيمي لقطاع الطيران. وتزامن إعلان الدوحة -الذي تم الكشف عنه في ختام قمة كابا قطر للسياسة الجوية وتنظيم الطيران التي عُقدت في الدوحة خلال الفترة في 5-6 فبراير 2019- مع مرور 75 عاماً على اتفاقية شيكاغو، التي نصّت على تأسيس المنظمة الدولية للطيران المدني «إيكاو»، بالإضافة إلى إرساء مجموعة من القواعد العالمية للمجال الجوي والسلامة الجوية والسفر جواً.

وقال سعادة السيد أكبر الباكر، الرئيس التنفيذي لمجموعة الخطوط الجوية القطرية: «تفتخر المجموعة بالتعاون الاستراتيجي الجديد مع معهد قانون الطيران والفضاء التابع لجامعة مكغيل، هذا المعهد الذي يشتهر بحرصه على تخريج كبار المسؤولين في قطاع الطيران؛ الذين يشغلون المناصب العليا في المنظمات والحكومات وشركات الطيران وشركات المحاماة حول العالم».

وأضاف: «أظهر المشاركون في مؤتمر ومسابقة الخطوط الجوية القطرية/ مكغيل امتيازاً أكاديمياً ورغبة في تحدي الوضع الحالي، وإجراء مراجعة جدية لإطار العمل التنظيمي لقطاع الطيران، وكلنا ثقة بأن مستقبل قطاع الطيران في أيدٍ أمينة».

وتابع سعادة السيد الباكر: «فيما يساهم قطاع الطيران بدورٍ مهم في التقريب بين الشعوب والثقافات والاقتصادات، نحتاج إلى الاستمرار في تطوير أفضل العقول والشخصيات القيادية لقطاع الطيران، بهدف تجهيزهم لمواجهة جميع التحديات والتغلب عليها، ولذلك تلتزم الخطوط الجوية القطرية بدعم الجيل المقبل من قادة قطاع الطيران في معهد قانون الطيران والفضاء التابع لجامعة مكغيل».

رؤية

وقال الدكتور بريان إف هافل، رئيس معهد قانون الطيران والفضاء التابع لجامعة مكغيل: «ترتكز رؤيتنا على إنجاز التطوير المهني للطلاب، وسوف يمكننا دعم الخطوط الجوية القطرية في تقديم برامج جديد من شأنها تهيئة الطلاب وتمكينهم، لكي يصبحوا قادة المستقبل في قطاع الطيران المدني عالمياً».

وأضاف: «كما نرحب بهذه الشراكة، لأننا نتشارك مع الخطوط الجوية القطرية الإيمان بضرورة دعم ما جاء في إعلان الدوحة 2019، وسوف نستمر في التأكيد على أهمية عمل الحكومات وقطاع الطيران على إيجاد قانون جديد منظّم لقطاع الطيران من شأنه إبراز التحديات والفرص المتاحة في قطاع الطيران في القرن الحادي والعشرين».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X