💰 Business

Nebras Power acquires 80% equity in Brazil’s four solar projects

«نبراس» تستحوذ على حصة 80% من أسهم 4 مشاريع في الطاقة الشمسية بالبرازيل

QNA
Doha: Nebras Power Investment Management, a Dutch affiliate of Nebras Power (Nebras), has signed a binding agreement to acquire 80% equity stake in four greenfield solar PV projects in Brazil from Canadian Solar, a leading global solar PV developer and solar panels manufacturer.

The acquisition provides Nebras with access to the attractive and fast-growing Brazil renewables power market and is in line with Nebras’ stated objectives of establishing itself as a leading international power developer.

The portfolio being transacted is the largest bifacial solar PV portfolio to commence construction in Latin America with a total capacity of 482.6 MW peak split as follows: Salgueiro Solar Holding SA: 114.3 MW peak, Francisco Sa Solar Holding SA: 114.3 MW peak, Jaiba Solar Holding SA: 101.6 MW peak and Lavras Solar Holding SA: 152.4 MW peak.

Chairman of the Board of Nebras, Fahad Hamad Al Mohannadi said: “The acquisition by our Dutch affiliate of a controlling stake in these four bifacial solar PV projects is a key milestone in the implementation of the vision we had for Nebras since its inception. Nebras is strengthening its international expansion with successful and reputable partners and makes a major foray into a key market, Brazil. This transaction not only confirms this vision but at the same time increases Nebras global capabilities while bringing further geographic and technology diversification to its portfolio.”

Nebras CEO Khalid Mohammed Jolo stated: “We are celebrating today the signing of an agreement which brings Nebras to the next phase of its global expansion. Nebras is committed to becoming a leading international power developer. However, Nebras does not plan to do it alone. We witness today the illustration of our approach to team up with global and local reputable players in order to deliver growth in a sustainable and balanced manner.”

Jolo added: “We are very pleased with this acquisition which adds to our solar capabilities in the Netherlands and our leading position in solar PV in Jordan. With the signing of the agreement today, Nebras Energy has investments in the field of solar energy in the Middle East, Europe and Latin America, noting that what distinguishes Brazil’s investment is the technology used in the two-face panels, a new technology in the field of solar energy.”

He expected that the value of investment in these projects to reach more than $400m and with 80% share for Nebras. He added that the first of these projects will be launched in May and the latest in September, entering into commercial operation in January 2020 and the last project to be established will enter into production in January 2021. Jolo said these projects are expected to produce approximately 500 MW of four production units distributed in four different regions of Brazil.

Faisal Al Siddiqi, Chief Business Development Officer of Nebras said, “This transaction is a first step in a very dynamic region identified by Nebras as key for future growth which we intend to follow with more in the near future.”

وقّعت «نبراس للطاقة» لإدارة الاستثمار (بي. في) -إحدى الشركات الهولندية التابعة لشركة نبراس للطاقة (نبراس)، أمس الأربعاء، اتفاقية ملزمة للاستحواذ على حصة 80 % في 4 مشاريع قيد التطوير للطاقة الشمسية الكهروضوئية في البرازيل، من شركة «كانديان سولار»، وهي شركة عالمية رائدة في مجال تطوير محطات الطاقة الشمسية الكهروضوئية ومصنع للألواح الشمسية.

ويقدّر حجم الاستثمار لإنشاء المشروع بنحو 400 مليون دولار، ستتولى شركة «نبراس للطاقة» تأمين 80 % منها، وسيتم ضخ إنتاج المشروع في شبكة توزيع الكهرباء البرازيلية في إطار عقد شراء لمدة 20 عاماً مع الحكومة البرازيلية.

أسواق

وتتيح عملية الاستحواذ لشركة «نبراس» إمكانية الوصول إلى سوق الطاقة المتجددة في البرازيل، والذي يتميز بسرعة النمو والتطور، ويتماشى مع أهداف شركة «نبراس» المعلنة والمتمثلة في ترسيخ مكانتها بصفتها مطوراً دولياً رائداً في مجال الطاقة.

تعدّ المحفظة التي تم الاستحواذ على حصة الأغلبية في أسهمها أكبر محفظة للطاقة الشمسية الكهروضوئية ثنائية الوجه، جاهزة للتطوير في أميركا اللاتينية، وبطاقة إنتاجية إجمالية تبلغ 482.6 ميجاواط على النحو التالي:

• شركة Salgueiro Solar Holding SA: تبلغ قدرتها الإنتاجية 114.3 ميجاوات.

• شركة Francisco Sa Solar Holding SA: تبلغ قدرتها الإنتاجية 114.3 ميجاوات.

• شركة Jaiba Solar Holding SA: تبلغ قدرتها الإنتاجية 101.6 ميجاوات.

• شركة Lavras Solar Holding SA: تبلغ قدرتها الإنتاجية 152.4 ميجاوات.

علامة فارقة

تعليقاً على الاتفاقية، صرّح السيد فهد بن حمد المهندي -رئيس مجلس إدارة نبراس للطاقة: «إن استحواذ الشركة الهولندية التابعة لنا على حصة مسيطرة في مشاريع الطاقة الشمسية بتقنية الألواح ثنائية الوجه، تمثّل علامة فارقة في تنفيذ الرؤية التي قمنا بتطويرها لنبراس. فمنذ تأسيسها تعمل نبراس على تعزيز توسعها العالمي من خلال شركاء ناجحين يتمتعون بسمعة طيبة، وتشكل هذه العملية خطوة مهمة في سوق رئيسي مثل البرازيل. هذه الصفقة لا تؤكد هذه الرؤية فحسب، بل تزيد في الوقت نفسه من قدرات نبراس العالمية على جلب المزيد من التنوع الجغرافي والتقني إلى محفظتها الاستثمارية».

منطقة حيوية

وفي تعليقه على الصفقة، قال السيد فيصل الصديقي، المدير التنفيذي لتطوير الأعمال في «نبراس للطاقة»: «تعتبر هذه الصفقة خطوتنا الأولى في منطقة حيوية للغاية تم تحديدها من قِبل نبراس للطاقة، لتكون نقطة انطلاق لنا للنمو في المستقبل، والذي نعتزم متابعته عن كثب. كما تجمع الصفقة بين قوة شركاتنا بطريقة متوازنة وتعزز من قدرة نبراس في مجال تطوير مشاريع الطاقة المتجددة».

أكد اهتمام الشركة بالاستثمار في أميركا اللاتينية.. والإعلان عن هدف ثانٍ قريباً

جولو: تمويل جزء من مشروع «الطاقة الشمسية» عبر البنوك البرازيلية

قال السيد خالد محمد جولو -الرئيس التنفيذي لشركة نبراس، على هامش توقيع اتفاقية استحواذ على 80 % من مشروع لإنتاج الطاقة الشمسية بالبرازيل- إن «الاتفاقية ستقوم بنقل نبراس إلى المرحلة التالية من توسعها العالمي، لأن نبراس ملتزمة بهدفها بأن تصبح مطور طاقة عالمياً رائداً. ومع ذلك، فإن نبراس لا تخطط للقيام بذلك وحدها، بل مع شركاء يمكن الاعتماد عليهم. نشهد اليوم توضيحاً لنهجنا في التعاون مع مطورين عالميين ومحليين، من أجل تحقيق النمو بطريقة مستدامة ومتوازنة».

وأضاف: أميركا اللاتينية من المناطق التي نسعى إلى دعم استثماراتنا فيها، نظراً للطلب المتزايد على الطاقة هناك، وهناك دراسات استثمارية في هذه المنطقة، بلغ بعضها مراحل متقدمة، وسيكون لدينا استثمار ثانٍ في أميركا اللاتينية قبل نهاية العام الحالي.

وأوضح الرئيس التنفيذي لشركة نبراس أن الطاقة الشمسية هي أسرع الأنشطة نمواً، وقال: «نحن نسعى إلى أن تكون لدينا بصمة في إنتاج الطاقة النظيفة، وبهذا المشروع أصبحت لدينا استثمارات في الطاقة الشمسية بثلاثة قارات، ولدينا استثمارات في الشرق الأوسط وفي أوروبا وفي أميركا اللاتينية، وما يميز استثمار البرازيل هو التكنولوجيا المستخدمة والمتمثلة في الألواح ثنائية الوجه، وهي تكنولوجيا جديدة في مجال الطاقة الشمسية»، لافتاً إلى أن هذا المشروع يعتبر الأكبر في أميركا اللاتينية باستخدام هذه التكنولوجيا.

اتفاقية

وأكد أن المشروع مرتبط باتفاقية شراء إنتاج مع جهات حكومية في البرازيل لمدة 20 عاماً، وأضاف: «نتوقع أن القيمة الاستثمارية في هذا المشروع تزيد عن 400 مليون دولار وحصتنا فيها 80 %، وسيتم اللجوء إلى بنوك محلية برازيلية لتمويل جزء من هذا المشروع».

وقال الرئيس التنفيذي لشركة نبراس إنه سيتم الانطلاق في بناء أول هذه المشاريع في شهر مايو المقبل وآخرها في شهر سبتمبر، وستدخل حيز التشغيل التجاري في يناير 2020، وآخر مشروع يتم إنشاؤه سيدخل حيز الإنتاج في يناير 2021.

وأوضح أنه سيتم من خلال هذه المشاريع إنتاج قرابة 500 ميجاواط من أربعة وحدات إنتاج موزعة في أربعة مناطق مختلفة بالبرازيل، لافتاً إلى أن هذا المشروع يأتي ضمن خطة شركة نبراس الساعية إلى بناء أصول بـ 10 جيجاواط في أفق سنة 2026.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X