💉 Health

HMC is Advising the Public to Take Precautions during Dust Storms

“حمد الطبية” تطالب باتخاذ الاحتياطات الصحية اللازمة لمواجهة العواصف الترابية

HMC is advising the public to take necessary precautions as the Qatar Meteorology Department has forecasted strong winds and poor visibility across most of the country due to sand and dust storms. Dust storms can trigger sinus allergies and respiratory infections, especially in those with chronic diseases.

The public is advised to take the following precautions during inclement weather:
  • Avoid going outside, especially during high winds or low visibility when the dust levels are particularly harmful.
  • Cover your nose and mouth with a mask or damp cloth to reduce inhalation of particles of dust.
  • When driving, keep the car windows closed.
  • Avoid rubbing your eyes to prevent eye infections.
Individuals who experience mild symptoms such as watering eyes, cough or wheezing should go to their Primary Health Care Center while those who have severe breathing problem may have a lung infection and should go to the Emergency Department.

طالبت مؤسسة حمد الطبية، المواطنين والمقيمين باتخاذ الاحتياطات الصحية اللازمة لمواجهة التقلبات الجوية والعواصف الترابية التي تشهدها البلاد.

وتشير توقعات إدارة الأرصاد الجوية، إلى هبوب رياح قوية وانخفاض مستوى الرؤية في معظم أنحاء دولة قطر بسبب العواصف الترابية.

وأشارت المؤسسة في بيان لها بهذا الخصوص، إلى أن العواصف الرملية يمكن أن تؤدي إلى مشاكل صحية لدى بعض الأشخاص، مثل ظهور أعراض حساسية الجيوب الأنفية والتهابات الجهاز التنفسي، وخاصةً لدى الأشخاص المصابين بالأمراض المزمنة.

وفي هذا الإطار، نصحت المؤسسة بتجنب الخروج إلى المناطق المفتوحة، خصوصاً أثناء اشتداد هبوب الرياح وانخفاض مستوى الرؤية وعندما يكون مستوى الغبار العالق في الهواء مرتفعاً.. منبهة إلى عدم فرك العينين للحيلولة دون تعرّضهما للالتهابات.

كما نصحت حمد الطبية، بتغطية الأنف والفم بقناع واق أو قطعة قماش مبللة عند الخروج إلى الهواء الطلق، للحد من استنشاق جزيئات الغبار، مع الحرص على إبقاء النوافذ مغلقة عند قيادة السيارة واستخدام تكييف الهواء بدلا من الهواء الخارجي.

وحثت الأشخاص الذين تظهر عليهم أعراض الحساسية، مثل تدميع العينين والسعال ونوبات الربو أو ظهور صوت أزيز عند التنفس، بالتوجه إلى مراكز الرعاية الصحية الأولية.. في حين دعت المؤسسة الذين يعانون من مشاكل وصعوبات حادة في التنفس إلى التوجه إلى قسم الطوارئ، “لأن ذلك قد يعني تعرضهم للإصابة بالتهاب رئوي”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X