Art

HIA installs new art piece at concourse B

مطار حمد الدولي يستضيف قطعة فنية جديدة في المنطقة (B)

Hamad International Airport (HIA) in celebration of World Art Day revealed yesterday a new art piece named ‘Wings’ by International Artists Doha (IAD) and, sponsored by Qatar Airways.

‘Wings’ is installed at concourse B at the airport and will be on temporarily display.

The inspiration behind ‘Wings’ comes from the basic structure of an airplane wing. Standing 7m wide, and 2.80m high, the piece is filled with the diverse artistic works of 17 IAD Artists.

The main abstract outlay of ‘Wings’ embraces several pieces of frames that represent each artist’s unique style. The artwork is stretched across a 20sq m grey coloured wall made of wooden partition carrying the weight of the piece, which resembles the serene neutral colour of a safe flight.

At the backside of the ‘Wings’ artwork, IAD artists have provided a space for travelling passengers to interact with the public art and to express their thoughts about ‘travelling’. Colour markers and pencils are provided next to the art piece to establish dialogue with travellers.

Abdulaziz al-Mass, vice president – Marketing and Corporate Communications at HIA, commented: “We are delighted to host the creative artwork of International Artists of Doha in HIA. We trust that this art piece will inspire our passengers and better define their experiences at the airport. HIA brings in a number of very dynamic and seasoned Artists that contribute continuously and significantly to the development of HIA’s art space and culture. We would like to thank International Artists Doha for their creative display and efforts in contributing to make the airport a unique location for arts and culture.”

Commenting on the day, Willy Kempel, Austrian ambassador to Qatar and IAD chairman said: “We are proud to have the opportunity to showcase our creativity in such a vibrant art space. We would like to thank HIA for recognising IAD work and celebrating World Art Day through our new public art piece, Wings. We hope that travellers at Hamad International Airport will find joy in our diverse artistic approaches used in the piece. We also thank Qatar Airways and in particular the Group chief executive HE Akbar al-Baker, for the generous support in sponsoring this installation. ”

IAD have been established in 2011 by two Dutch expat artists. From the very beginning, IAD was conceptualised as a non-profit organisation open to national as well as international artists living and working in Doha.

IAD artists are engaged in expressing their vision of contemporary art contributing to the artistic scene in Qatar as well as engaging in social activities. Moreover, the group provides its members with a platform for sharing experiences in learning from one another and in interacting with other artists from around the globe. Currently the annual show-case exhibition of the group can be visited until May 5 at the 29 Floor Gallery at the W Hotel Doha.

HIA features a fascinating selection of art, curated in partnership with Qatar Museums. The airport’s continuous investments and effort towards arts stems from their focused vision for culture to be a central and enriching part of the passenger’s travel experience and environment.

HIA has been recently ranked as the fourth ‘Best Airport in the World’ by Skytrax World Airport Awards 2019. HIA has also retained its five-star Airport status and was honoured with the title of ‘Best Airport in the Middle East’ for the fifth year in a row and ‘Best Staff Service in the Middle East’ for the fourth year in a row.

في إطار احتفال مطار حمد الدولي باليوم العالمي للفن، الذي يوافق منتصف أبريل من كل عام كشف المطار اليوم عن قطعة فنية جديدة تحمل اسم “أجنحة”، والتي قدمتها جمعية الفنانين العالميين بالدوحة وبرعاية من الخطوط الجوية القطرية، حيث يمكن للمسافرين مشاهدة هذه القطعة في المنطقة (B) والتي سيتم عرضها لفترة معينة في المطار.

ويكمن الإلهام في العمل الفني “أجنحة” في كون هيكلها الأساسي يمثل جناحا لطائرة. ويعتمد العمل الذي يبلغ ارتفاعه 2.80 متر وعرضه، 7 أمتار على مساهمات فنية متنوعة من 17 فنانا من منتسبي جمعية الفنانين العالميين في الدوحة، حيث يضم التصميم التجريدي للعمل العديد من القطع التي تتجلى فيها اللمسة الأسلوبية الفريدة لكل فنان. ويمتد هذا المجسم على حائط خشبي رمادي اللون تبلغ مساحته 20 مترا مربعا وهو الذي يحمل العمل الفني، حيث يعكس اللون المحايد الهادئ رحلة الطيران الآمنة، أما في الجانب الخلفي من العمل فقد أوجد الفنانون مساحة يمكن من خلالها للمسافرين التفاعل مع القطعة الفنية والتعبير عن أفكارهم حول “السفر”. وقد تم توفير أقلام ملونة مختلفة كدعوى للمشاركة والتعبير بحرية.

وقال السيد عبدالعزيز الماس، نائب الرئيس التنفيذي للتسويق والاتصالات في مطار حمد الدولي: “يسعدنا استضافة هذا العمل الإبداعي الذي تقدمه جمعية الفنانين العالميين في الدوحة. ونحن على ثقة بأن هذا العمل الفني سيلهم مسافرينا ويعزز تجربتهم في مطار حمد الدولي. لقد اعتدنا في مطار حمد الاستعانة بنخبة متميزة من الفنانين الموهوبين والمبدعين الذين يساهمون بشكل مستمر في تعزيز المشهد الثقافي في المطار، معربا عن شكره للجمعية على تقديم هذه القطعة الفنية وعلى جهودها التي تساهم بها في جعل المطار مساحة فريدة نابضة بالفن والثقافة.”

ومن جانبه علق سعادة السيد ويلي كيمبل، سفير النمسا لدى دولة قطر ورئيس جمعية الفنانين العالميين في الدوحة قائلا: “نحن فخورون بأن نحظى بهذه الفرصة التي تتيح لنا عرض أعمالنا الإبداعية في هذه المساحة الفنية النابضة بالحياة، معربا عن شكره لمطار حمد الدولي على تقديره لأعمال الجمعية وأن يجد المسافرون المتعة والإلهام في أساليبنا الفنية المتنوعة التي تم توظيفها في هذا العمل الفني.

وكان مطار حمد الدولي في إطار احتفاله باليوم العالمي للفن أيضا قد نظم في وقت سابق مبادرة مجتمعية ذات طبيعة تفاعلية مع طلاب وطالبات جامعة فرجينيا كومنولث كلية فنون التصميم في قطر، بهدف تعزيز الوعي بأهمية أنشطة الإبداع الفني في العالم. وخلال الفعالية، كان العمل الفني “الدب المصباح” الذي بات علامة مميزة لمطار حمد الدولي مصدر إلهام لمجموعة من طلبة الجامعة ضمت 26 طالبا وطالبة قاموا برسمه باستخدام الفحم، حيث قام الطلبة برسم العمل الفني من وجهات نظرهم الخاصة ثم تحويل تلك الرسوم إلى صيغة “جي آي أف”، والمعروفة باسم صيغة الرسومات المتبادلة للترويج لها عبر الوسائط والقنوات الإعلامية الخاصة بمطار حمد الدولي.

ويفخر مطار حمد الدولي بعرضه مجموعة مختارة من الأعمال والتحف الفنية الفريدة، والتي يبرزها بالتعاون مع متاحف قطر، مؤكدا رؤيته التي تسعى لجعل المطار مساحة للفن والابتكار خارج جدران المعارض وذلك بهدف إمتاع وإدهاش وإلهام المسافرين وإثراء تجربتهم داخل المطار من خلال هذا المكون الثقافي.

يشار إلى أن جمعية الفنانين العالميين في الدوحة قد تأسست عام 2011 بمبادرة من فنانَيْن هولنديين يقيمان في الدوحة، وتعتبر هذه الجمعية جهة غير ربحية، وتضم كوكبة من الفنانين القطريين وغير القطريين ممن يقيمون ويعملون في دولة قطر، وتتيح لمنتسبيها التعبير عن رؤيتهم للفن المعاصر والإسهام في إثراء الحركة الفنية في قطر.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X