😎 LifeStyle

HIA celebrates creativity on World Art Day

«حمد الدولي» يحتفي بالإبداع في اليوم العالمي للفن

Doha: Hamad International Airport (HIA) celebrated World Art Day by organising a community engagement initiative with Virginia Commonwealth University School of the Arts in Qatar (VCUarts Qatar) students. The initiative was aimed at spreading awareness on creative activity across the globe.

As part of the occasion, a group of 26 VCUarts Qatar students drew inspiration from the iconic Lamp Bear art piece to produce a charcoal drawing, representing the artwork from their unique perspectives. The drawings will be produced into a GIF (graphics interchange format) and will be promoted across HIA media channels.

Abdulaziz Abdulla Al Mass, VP Marketing and Corporate Communications, at HIA commented: “We are happy to host Virginia Commonwealth University School of the Arts in Qatar students in HIA and witness their creativity in play. Creative thinking and innovation are integral parts of art and are key drivers in the global dialogue. The airport opens its doors to art lovers, inviting them to enhance, and get inspired by the passenger experience at HIA.”

Jesse Payne, Art Foundation Assistant Professor at VCUarts Qatar added: “World Art Day marks an important event for VCUarts Qatar and our students. We are delighted to take part in promoting creative thinking across Qatar and the globe. We thank HIA for providing an inspirational platform for our students to be inspired and contribute towards social advancements through articulation and cooperation. This portrays the essence of art and highlights its core values. We are very excited to share our art with passengers and engage the community in our process.”

Arts and culture form a major pillar of HIA’s foundation, and it is deeply rooted across the airport’s premises. The airport focuses its efforts on enriching its environment by highlighting and promoting Qatar’s traditions and culture.

HIA also provides passengers with a fascinating selection of art, curated in partnership with Qatar Museums. Recently, HIA in partnership with Qatar Museums launched ‘Cosmos’ by Jean-Michel Othoniel which draws inspiration from an artefact located in the collection at the Museum of Islamic Art in Qatar, the oldest surviving Islamic astrolabe in the world. Qatar’s airport also features the 32 feet tall wooden marionette iconic artwork, ‘SMALL LIE’ sculpture, by American artist and designer KAWS who was inspired by his relationship to wooden toys growing up.

The HIA art portfolio extends to more than 20 permanent pieces catering to different passengers. HIA will continue to invest its efforts towards art and culture to redefine the airport experience for the millions of travellers passing through the terminal.

احتفل مطار حمد الدولي باليوم العالمي للفن، الذي يصادف منتصف أبريل من كل عام، عبر تنظيمه مبادرة مجتمعية ذات طبيعة تفاعلية مع طلاب وطالبات جامعة فرجينيا كومنولث كلية فنون التصميم في قطر، وقد استهدفت المبادرة تعزيز الوعي بأهمية أنشطة الإبداع الفني في العالم. وخلال الفعالية، كان العمل الفني «الدب المصباح»، الذي بات علامة مميزة لمطار حمد الدولي، مصدر إلهام لمجموعة من طلبة الجامعة، ضمَّت 26 طالباً وطالبة قاموا برسمه باستخدام الفحم، حيث قام الطلبة برسم العمل الفني من وجهات نظرهم الخاصة، ثم تحويل تلك الرسوم إلى صيغة «جي.آي.أف»، والمعروفة باسم صيغة الرسومات المتبادلة للترويج لها عبر الوسائط والقنوات الإعلامية الخاصة بمطار حمد الدولي.

وقد صرَّح السيد عبدالعزيز عبدالله الماس -نائب الرئيس التنفيذي للعمليات التجارية والتسويق في مطار حمد الدولي- قائلاً: «يسعدنا أن نستضيف طلبة جامعة فرجينيا كومنولث كلية فنون التصميم في قطر في مطار حمد الدولي، وأن نشهد أعمالهم المبدعة. لقد أصبح التفكير الإبداعي والابتكار يمثلان جزءاً أساسياً من الفن، كما أنهما أدوات رئيسية لتحفيز الحوار العالمي، ولذلك فإن مطار حمد الدولي يفتح أبوابه لعشاق الفن، ويدعوهم إلى تعزيز تجربة المسافرين عبر المطار، واستلهام هذه التجربة في أعمالهم الفنية».

وعن ذلك، قال جيسي باين، الأستاذ المساعد في قسم الفن التأسيسي في جامعة فرجينيا كومنولث كلية التصميم في قطر: «يمثل اليوم العالمي للفن حدثاً مهماً لجامعة فرجينيا كومنولث كلية فنون التصميم في قطر ولطلابها، ويسعدنا دائماً أن نشارك في تعزيز التفكير الإبداعي عبر قطر والعالم. كما نشكر مطار حمد الدولي على هذه الفرصة الرائعة التي كانت مصدر إلهام لطلابنا، وعلى مساهمته في تعزيز التنمية المجتمعية عبر إفساح المجال للتعبير الفني والتعاون، وهذا يمثل جوهر الفن ويبرز قيمه الأساسية. يسرنا للغاية أن نشارك أعمالنا الفنية مع المسافرين، ونُشرك المجتمع معنا في هذه العملية». ويعتبر مطار حمد الدولي وجهة لعشاق الفن، وذلك بفضل الأعمال الفنية والإبداعية التي باتت جزءاً أساسياً من هوية المطار، وتنتشر في شتى أرجائه. ويركز المطار جهوده على إثراء البيئة الفنية عبر تسليط الضوء على التراث والثقافة القطرية، كما يقدم مطار حمد الدولي أيضاً لمسافريه تجربة فنية رائعة عبر مجموعة مختارة من التحف الفنية والأعمال الإبداعية التي تم تصميمها وعرضها بالتعاون مع متاحف قطر. ومؤخراً، قام المطار بالشراكة مع متاحف قطر بإطلاق العمل الفني «كوزموس» أو «كون»، التي أبدعها الفنان الفرنسي جان ميشيل أوثونيل، حيث استوحاها من إحدى التحف الفنية في متحف الفن الإسلامي في قطر، وهي أقدم أسطرلاب إسلامي معروف في العالم. كما يتضمن المطار منحوتة «أكذوبة» المصنوعة من الخشب التي يبلغ طولها 32 قدماً، وأبدعها الفنان والمصمم الأميركي كاوس، مستوحياً إياها من علاقته مع ألعابه الخشبية في سنوات الطفولة.

وتشمل الأعمال والتحف الفنية في مطار حمد الدولي أكثر من 20 عملاً فنياً ثابتاً تستقطب اهتمام المسافرين على اختلاف أذواقهم. ويواصل المطار الاستثمار في تعزيز مجموعته الفنية والثقافية، بما يسهم في تحسين تجربة السفر لدى الملايين من مسافريه.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X