😎 LifeStyle

Experts debate merits of artificial intelligence

خبراء يناقشون فوائد ومخاطر «الذكاء الاصطناعي» ومخاطره في حوار مباشر عبر الإنترنت

DOHA: Four of the world’s top experts on artificial intelligence (AI) debated the merits of AI and how best to go forward with it during the second live debate of the 2019 season of Doha Debates – a Qatar Foundation production – at Education City on Wednesday.

Hosted at Northwestern University in Qatar, a Qatar Foundation partner university, the debate examined the pros and cons of AI as it revolutionizes homes, workplaces, healthcare, transportation, and communications. The debate participants included AI advocates and critics from three continents and a conflict-resolution expert, as well as debate moderator Ghida Fakhry and digital host Nelufar Hedayat. Questions to the speakers came from students in the studio audience and livestream participants around the world.

The debate’s speakers were Joy Buolamwini, a Ghanaian American computer scientist and digital activist at MIT’s Media Lab; Nick Bostrom, a Swedish philosopher, bestselling author and director of Oxford University’s Future of Humanity Institute; Muthoni Wanyoike, a Kenyan data scientist and organizer at Code for Africa and Nairobi Women in Machine Learning & Data Science; Dex Torricke-Barton, a former communications executive at Facebook, Google and SpaceX, and a British bestselling author; and Govinda Clayton, the debate’s bridge-building “connector,” a conflict-resolution expert and researcher at Swiss science and technology university ETH Zurich.

Buolamwini highlighted that “While builders of AI systems aim to overcome human limitations, research studies and headlines continue to remind us that these systems come with risks of bias and abuse.”

Nick Bostrom added, “Think about what it means to mechanize intelligence to full human level performance, and then shortly after to superhuman levels of intelligence.”

Muthoni Wanyoike said “We, as humans, have the ability to ruin the universe…or to ensure our continued existence.”

Dex Torricke-Barton emphasized accountability, saying “I think we need to do better as a society in demanding that our politicians actually understand the technology they are talking about. A revolutionary idea.”

Amjad Atallah, Managing Director of Doha Debates, said, “We’re all impacted by AI, one of the biggest opportunities and challenges of our time. The speakers provided practical suggestions and potential solutions — constructive dialogue that is the hallmark of Doha Debates.”

بحث أربعة من كبار الخبراء العالميين في مجال الذكاء الاصطناعي، أمس الأول، في فوائد الذكاء الاصطناعي وأفضل سبل اعتماده في المستقبل، وذلك خلال نقاش مباشر في المدينة التعليمية جاء ضمن حلقة مناظرات الدوحة للعام 2019، إحدى مبادرات مؤسسة قطر. وعُقد النقاش في جامعة نورثوسترن في قطر، إحدى الجامعات الشريكة لمؤسسة قطر، وتناول إيجابيات الذكاء الاصطناعي وسلبياته، في ظل ما يحدثه من ثورة تقنية في المنازل وأماكن العمل ومجالات الرعاية الصحية والنقل والاتصالات.

شارك في النقاش مؤيدون ونقاد للذكاء الاصطناعي قدموا من ثلاث قارات، وخبير في حل النزاعات، بالإضافة إلى مديرة النقاش غيدا فخري، والمضيفة الرقمية نيلوفار هدايات. وطُرحت على المتحدثين أسئلة وجهها الطلاب المتواجدون في الاستديو والمشاركون عبر البث المباشر من مختلف أنحاء العالم.

وتحدث في الحلقة كل من جوي بولامويني وهي خبيرة أميركية أصلها من غانا في مجال الحوسبة وناشطة رقمية في المختبر الإعلامي لمعهد ماساتشوستس للتكنولوجيا؛ ونيك بوستروم وهو فيلسوف سويدي وكاتب حائز على جوائز ومدير معهد مستقبل الإنسانية في جامعة أوكسفورد؛ وموتوني وانيوكي وهي خبيرة بيانات كينية وإحدى منظِمات «كود فور أفريكا أند نيروبي» في ملتقى «المرأة في مجال التعلم الآلي وعلم البيانات»؛ وديكس توريك-بارتون وهو مسؤول تنفيذي إعلامي سابق في «فيس بوك» و»جوجل» وسبايس أكس وكاتب بريطاني حائز على جوائز؛ وغوفيندا كلايتن الذي يلعب دور «الوسيط» لبناء توافق في النقاش وهو خبير في مجال حل النزاعات وباحث في جامعة العلوم والتكنولوجيا السويسرية أي. تي. أتش في زيوريخ.

وفي هذا الإطار، شددت جوي بولامويني على أنه «في حين أن منشئي أنظمة الذكاء الاصطناعي يهدفون إلى تجاوز القيود البشرية، تستمر الأبحاث والعناوين الصحافية بتذكيرنا بأن هذه الأنظمة تترافق مع مخاطر مرتبطة بالتحيز والإساءة».

أما نيك بوستروم، فقال: «فكّروا في ما تعنيه مكننة المعلومات لتحقيق الأداء الإنساني الأفضل، وبعد ذلك بوقت قصير بلوغ مستوى ذكاء يفوق ذكاء الإنسان».

وبدورها، ذكرت موتوني وانيوكي: «نحن كبشر قد تُساهم ممارساتنا في التأثير سلباً على الاستدامة… كما نملك من ناحية أخرى القدرة على ضمان استمراريتنا».

وركّز ديكس توريك-بارتون على موضوع المساءلة، إذ قال: «أعتقد أن علينا بذل جهود إضافية كمجتمع، لمطالبة السياسيين بفهم التكنولوجيا التي يتحدثون عنها. وهذه فكرة ثورية».

وخلال النقاش، صوّت الجمهور في قطر ومن حول العالم على مسائل أساسية مرتبطة بالذكاء الاصطناعي، واختار الفكرة التي طرحتها المتحدثة جوي بولامويني ومفادها أنه: «بدون إشراف، سيعزز الذكاء الاصطناعي اللامساواة». وستتواصل عملية التصويت عبر @DohaDebates، حيث ستتوفر خيارات مثل «التعرّف على طريقة عمل AphaGo» و«التحكم بكيفية تأثير الذكاء الاصطناعي على البشر» و«تعلّم التشفير» و«المطالبة بزعماء مطّلعين في مجال التكنولوجيا».

وفي هذا السياق، أكد أمجد عطاالله المدير الإداري لمناظرات الدوحة قائلاً: «نحن جميعاً متأثرون بالذكاء الاصطناعي الذي يشكل إحدى أهم الفرص والتحديات في عصرنا الحالي».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X