👮‍♂️ Government

Doha hosts establishing first international digital tourism academy

الدوحة تحتضن تأسيس أول أكاديمية رقمية للسياحة على المستوى الدولي

QNA
Qatar National Tourism Council (QNTC) became the founding sponsor of the IE University UNWTO Tourism Online Academy, which was established following a signing ceremony in Doha.

The agreement was signed by Assistant Secretary-General of QNTC, Hassan Al Ibrahim, and Global Director of Corporate Relations at IE University, William Davila, in the presence of Secretary-General of the World Tourism Organisation of the United Nations (UNWTO), Zurab Pololikashvili.

The online platform will provide professionals with easy access to high quality education and training in travel and tourism, hospitality and destination management. The initiative will provide easily accessible and exhaustive training for people seeking a profession in the tourism sector, which provides one in ten jobs globally.

The academy will benefit from UNWTOs thorough knowledge and expertise in tourism, as well as IE University’s innovative education model. Graduates will receive an IE University UNWTO Online Tourism Academy certification in Foundations of Management Applied to Tourism.

The curriculum will cover strategy management, operations management, marketing management, finance fundamentals, as well as technology and innovation management.

Al Ibrahim, said, “Qatar is constantly striving to be at the cutting-edge of a rapidly and dynamically developing industry. As a government organisation focusing on ensuring the best possible experiences to our visitors, QNTC recognises the vital role that tourism education and training institutions play in leading the industry towards competitiveness and sustainability. And, we are pleased to support UNWTO in developing and delivering programmes that will enable professionals to meet the tourism labor market needs.”

William Davila, Global Director of Corporate Relations at IE University, commented, “IE University shapes leaders with a global vision and an entrepreneurial mindset to drive innovation and change in organisations. The Tourism Online Academy in collaboration with UNWTO, and with the support of QNTC, will create an important impact in the society, supporting the growth of the tourism industry on a global basis.

The signing of this agreement is the first step in the creation of the Tourism Online Academy. Many more steps will be taken in the coming months to provide online high-quality training for everyone in this important industry.”

QNTC also announced that the UNWTO is lending its expertise to help develop the Qatar National Tourism Experience Awards programme.

The awards programme will recognise businesses, public entities, NGOs, and associations, operating both inside and outside of Qatar and across all sectors, that are directly or indirectly contributing to the delivery of exceptional experiences to Qatars visitors. Zurab Pololikashvili said that “these awards are not an end to themselves but rather a motivation to drive excellence in tourism development.”

He added that “they will put the spotlight on best practices which will be relevant for Qatar and beyond, given the countries international relevance.”

The agreements were signed during Pololikashvilis first visit to Qatar as UNWTO Secretary-General, during which he visited a number of key tourism landmarks with his delegation. Earlier in the visit QNTC signed on to support the first UNWTO Sports Tourism Start-Up Competition.

احتضنت الدوحة مراسم توقيع اتفاقية تأسيس أول أكاديمية رقمية للسياحة في العالم، بين منظمة السياحة العالمية التابعة للأمم المتحدة وجامعة «IE» الدولية. كما أعلن المجلس الوطني للسياحة دعمه هذه المبادرة المبتكرة، بصفته راعياً مؤسساً للأكاديمية، من خلال الاتفاقية التي قام بتوقيعها كلّ من السيد حسن الإبراهيم مساعد الأمين العام للمجلس الوطني للسياحة، والسيد ويليام دافيلا المدير الدولي للعلاقات المؤسسية لدى جامعة «IE» الدولية، في حضور سعادة السيد زوراب بولوليكا شفيلي الأمين العام لمنظمة السياحة العالمية التابعة للأمم المتحدة.

وسوف توفر هذه المبادرة برامج تدريبية شاملة وفي متناول الأشخاص الراغبين في جعل مساراتهم المهنية في صناعة السياحة التي توفر واحدة من بين كل عشر وظائف عبر العالم. وستكون أكاديمية السياحة الرقمية بمثابة منصة إلكترونية للمتخصصين في صناعة السياحة؛ حيث توفر لهم إمكانية الوصول إلى برامج عالية الجودة في التعليم والتدريب في مجالات السفر والسياحة والضيافة وإدارة الوجهات.

استفادة

وسوف تستفيد الأكاديمية في برامجها من المعرفة والخبرات المتراكمة لدى منظمة السياحة العالمية، وكذلك من نموذج التعليم المبتكر بجامعة «IE». ويحصل خريجو الأكاديمية على شهادة في «أسس الإدارة وتطبيقها على السياحة»، ويغطي المقرر الدراسي الإدارة الاستراتيجية وإدارة العمليات وإدارة التسويق والأساسيات المالية، بالإضافة إلى إدارة التكنولوجيا والابتكار.

وقد علَّق السيد حسن الإبراهيم، مساعد الأمين العام للمجلس الوطني للسياحة قائلاً: «تسعى قطر جاهدة دائماً إلى مواكبة التطورات المتسارعة التي تشهدها هذه الصناعة الحيوية. وبصفته هيئة حكومية ينصبّ اهتمامها على ضمان تقديم أفضل التجارب السياحية الممكنة لزوارنا، يدرك المجلس الوطني للسياحة الدور الحيوي الذي تضطلع به المعاهد المختصة بتقديم برامج التعليم والتدريب السياحي في النهوض بالقطاع السياحي نحو التنافسية والاستدامة. ولذلك يسرنا أن ندعم منظمة السياحة العالمية في وضع وتنفيذ البرامج التي من شأنها أن تمكِّن الاختصاصيين في القطاع السياحي من تلبية احتياجات سوق العمل السياحي».

رؤية

وقال السيد ويليام دافيلا، المدير الدولي للعلاقات المؤسسية لدى جامعة «IE»: «إن جامعة (IE) تخرِّج قادة ذوي رؤية عالمية وعقلية ريادية يمكنها أن تقود الابتكار والتغيير في المؤسسات؛ ولذلك فإن هذه الأكاديمية سوف تُحدث تأثيراً مهماً في المجتمع وتعزز النمو في صناعة السياحة على مستوى العالم. ويعتبر توقيع هذا الاتفاق هو الخطوة الأولى على طريق إنشاء أكاديمية رقمية للسياحة. ولا شك أن هناك العديد من الخطوات التي ينبغي اتخاذها في الأشهر المقبلة حتى يمكن تقديم برامج تدريبية عالية الجودة لجميع الأشخاص في هذه الصناعة ذات الأهمية».

جائزة الدولة للتجربة السياحية

كما أعلن المجلس أن منظمة السياحة العالمية سوف تدعم بخبرتها تطوير أول جائزة في قطر للتجربة السياحية، وهي جائزة الدولة للتجربة السياحية. وسوف تسعى هذه الجائزة إلى تكريم وتقدير جهود الشركات والهيئات العامة والمنظمات غير الحكومية والجمعيات في جميع القطاعات التي تشارك بشكل مباشر أو غير مباشر في تقديم التجارب لزوار قطر. ويأتي العمل على الجائزة بعد فترة وجيزة من إنشاء المجلس الوطني للسياحة في قطر، والذي جاء ضمن عملية واسعة لإعادة هيكلة القطاع السياحي ووضع هيكل تنظيمي جديد يقوم على الوحدة ووضوح الرؤية وتنسيق الجهود بين الشركاء المعنيين.

ويمثّل الهيكل التنظيمي الجديد والحملة العالمية للترويج لقطر التي أُطلقت تحت عنوان «قطر.. أصالة التجربة»، وجائزة الدولة للتجربة السياحية، مكونات أساسية في استراتيجية تمتد لخمس سنوات، والتي تم إطلاقها في عام 2017 وتركز على تقديم تجارب سياحية فريدة للزوار تتميز بالعصرية والأصالة في جميع مراحل زيارتهم إلى قطر.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X