🥅LEAGUES

Al Sadd beat Pakhtakor 2-1

السد يهزم باختاكور 2 – 1

Goals from Xavi and Baghdad Bounedjah earned Qatar’s Al Sadd a hard-fought 2-1 home victory over Uzbekistan’s Pakhtakor in the AFC Champions League Group D match yesterday.

The two teams had played out a 2-2 draw a fortnight ago in Tashkent and a single point separated them before kick-off, as Pakhtakor topped the group with five points.

Al Sadd needed just 10 minutes to take the lead through Xavi who, just as in the previous game, curled a free-kick into the top corner of Sanjar Kuvvatov net.

Dostonbek Khamdamov had a golden chance to equalise for Pakhtakor when Egor Krimets’ cross found him in space inside the Al Sadd box. Khamdamov volleyed from close range, but his ball passed just wide of the upright.

Farrukh Sayfiev crossed for Marat Bikmaev whose header was tipped over the bar by Saad Al Sheeb in the 29th minute.

Just a minute later, Pakhtakor got their equaliser. Khamdamov’s in-swinging cross was nodded on by Sherzod Azamov into the path of Krimets at the far post and the Pakhtakor captain headed it into the back of the net to draw his side level at the half-hour mark.

Xavi nearly scored his third free-kick in two matches in the 75th minute. The Spanish midfielder rifled from 30 yards out, but Kuvvatov stretched to make the save at the top corner.

Two minutes later, the Uzbek goalkeeper was again well-positioned to deny Xavi. This time the Al Sadd captain received Al Haydos’ pass inside the box and fired but Kuvvatov punched the ball away to safety, keeping his side in the game once again.

The winning goal for Al Sadd came three minutes before the end of the 90 through Bounedjah.

Al Sadd top Group D with this victory, which takes their tally to seven points.

Elsewhere, in Abu Dhabi, Al Rayyan went down fighting to Al Wahda in a seven-goal thriller in their Group B match yesterday.

Leonardo was the star of the show, netting all four goals for Al Wahda as they came from behind to defeat Al Rayyan 4-3.

The visitors came racing off the blocks and were in front within 120 seconds through Sebastian Soria.

The former Qatari international striker evaded his marker inside the box and headed home from Rodrigo Tabata’s free-kick to hand Al Rayyan an early lead.

Buoyed by the goal, Gilson de Souza’s men continued to push forward and were rewarded for their attacking intent with a second goal in the sixth minute.

Left-back Mohammed Jumaa crossed for Gelmin Rivas and the Venezuelan’s header was blocked by Al Wahda defender Ahmed Rashid. The ball, however, fell to Rivas who hit it first-time into the bottom corner for his third goal of the 2019 AFC Champions League.

Al Wahda’s response was instant, pulling one back through Leonardo in the eighth minute.

With three goals inside the first eight minutes, the game continued at a fast pace. Rim Chang-woo and Sebastian Tagliabue missed chances for Al Wahda over the following 10 minutes before the fourth goal of the first half arrived.

Jumaa intercepted a poor defensive clearance from Al Wahda and supplied the ball to Koh Myong-jin whose cross on the volley found Rivas at the far post. The former Al Hilal and Al Ittihad striker applied the finish to make it 3-1 to Al Rayyan midway through the opening half.

There was more of the same in the second half and it was Al Wahda who scored the next goal in this attacking festival.

Leonardo pounced on a loose ball inside the box, cutting inside into his left and drilled home his fifth strike of the competition, making it 3-2 in the 56th minute.

Eight minutes from time, Leonardo completed his hat-trick, tapping in from point-blank after Tagliabue had fed the ball to Khalil Ibrahim down the right to cross low for the Brazilian who was left with the easiest of finishes to bring Al Wahda level.

The former Al Ahli winger still had more tricks up his sleeve, snatching the winner and his fourth of the night in the last minute.

بونجاح يفكّ الشفرة الأوزبكية ويقتل أحلام باختاكور

حلّق السد في صدارة المجموعة الرابعة بفوزه الصعب على باختاكور الأوزبكي بهدفين مقابل هدف، في المواجهة التي جمعتهما مساء أمس الاثنين لحساب الجولة الرابعة من المجموعة الرابعة لدوري أبطال آسيا، ليرفع الزعيم رصيده إلى 7 نقاط، تاركاً الوصافة للأهلي السعودي، وتراجع باختاكور لثالث الترتيب، وخلفه حلّ بيرسبوليس بـ 4 نقاط. سيناريو الشوط الأول كانت بدايته مثالية للسد، وفي الدقيقة التاسعة كشف الأسطورة تشافي هيرنانديز عن إبداعاته، وبالتخصص وضع السد في المقدمة من ضربة حرة مباشرة على طريقته الخاصة هزت الشباك الأوزبكية، وعجز سانجور كافاتوف عن ردها لتعلو الرايات السداوية على المدرجات.

هدف الزعيم منح المباراة صبغة هجومية، ولجأ البرتغالي فيريرا إلى الاعتماد على الكرات القصيرة، وحاول اللعب بمبدأ الحذر في الثلث الأخير لمجابهة السرعة التي ميزت هجوم باختاكور، الذي استعجل تعديل الكفة وأهدر جالوليدين ماشاريموف فرصة لا تعوض في المربع، حين لم ينجح في متابعة الكرة العرضية التي وصلته، فأبعدت من دفاع السد «د. 19» لكن الدقيقة 30 أعطت باختاكور التعادل حين استفاد قائد الفريق إيجور كريمتس من الارتباك الدفاعي وتابع الكرة بشباك الشيب.

وعانى السد من بعض الأخطاء في التمرير، فضلاً عن انكشاف واضح في عمقه الدفاعي، ولجأ إلى المناولات الطويلة التي كانت سهلة على الأوزبكيين الذين حاولوا استغلال المساحات في الثلث الأخير، وكاد خوجياكبار اليجونوف أن يكسر التعادل، لكن سعد الشيب احتضن كرته «د. 44».

بونجاح كلمة السر

في الشوط الثاني، لم يكن أمام السد سوى الهجوم بزيادة عددية لكسر الطوق الدفاعي لباختاكور، ورغم أن بونجاح غاب عن المشهد بعد أن قطع الدفاع الأوزبكي «الماء والهواء» عنه، فإن الزعيم بقي مبادراً في الخطوط الأمامية.

ودفع مدرب باختاكور شوتا بالبديل جافودخير 25 دقيقة من النهاية، فيما لجأ فيريرا إلى إشراك ياسر أبوبكر مكان علي أسد، وظهرت الفاعلية السداوية لكن الحلول في النهايات الهجومية غابت، مع الرقابة التي فرضت على بونجاح، فيما طار الحارس الأوزبكي سانجور إلى المقص الأيسر، وحرم تشافي من التوقيع على هدفه الثاني من مباشرة نفّذها الأخير بأسلوبه العالمي «د. 76».

وكعادته أبى الهداف الجزائري بغداد بونجاح إلا أن يمنح فريقه العلامة الكاملة «د. 87» في وقت قاتل، حين استفاد من خطأ دفاعي فادح واستخلص الكرة وأودعها على يسار سانجور هدفاً لا يُرد.

وكان إيجور سيرجيف آخر حلول مدرب باختاكور قبل دقيقة من نهاية الوقت الأصلي، وظهر دفاع باختاكور بحالة يُرثى لها نتيجة الإزعاجات التي تسبب بها بونجاح بصحوته في الدقائق الأخيرة، وإفلاته من الكماشة الدفاعية، لينجح السد في انتزاع العلامة الكاملة.

فيريرا: الحسم في طهران

اعتبر البرتغالي مانويل جوزفالدو فيريرا -مدرب السد- أن فوز فريقه أمس كان مستحقاً، لافتاً إلى أن السد تمكن من السيطرة على منتصف الملعب في أغلب مراحل المباراة، ولم يخفِ فيريرا صعوبة المنافس.

وأضاف فيريرا: توقعنا أن تكون المباراة صعبة والمنافس لم يكن سهلاً، والمباراة سارت بالطريقة التي لم نكن نرغب بها، وكان من الصعب أن نتحكم بالكرة في الشوط الأول، ولكن هذا الحال تغير في الشوط الثاني، ولعبنا كرة قدم بهويتنا وأسلوبنا المعتاد، وقاتلنا حتى الدقيقة الأخيرة، ولم أكن قلقاً من تأخر الهدف، ولاحت لنا العديد من الفرص، واستحققنا الفوز قياساً على ذلك.

ونوه فيريرا بأن إشراك ياسر أبوبكر كان له تأثير إيجابي على الفريق.

وتابع: التأهل لم يحسم حتى الآن، وأعتقد أن كل شيء سيتضح في لقاء الجولة الأخيرة بطهران.

شوتا: توقعنا الخسارة

قال شوتا أرفلادزه -مدرب باختاكور الأوزبكي- إن النتيجة لم تكن مفاجئة بالنسبة له، مشيراً إلى أنه توقع خسارة فريقه، نظراً للقوة التي يتمتع بها فريق السد على أرضه، وأضاف شوتا: السد لم يغيّر من أسلوبه، وكنا نعلم جيداً أننا سنواجه صعوبات كبيرة أمامه، وإن كنا قريبين من تحقيق نقطة التعادل، ولكن النهاية لم تكن سعيدة بالنسبة لنا.

وأشار مدرب باختاكور إلى أن المجموعة لم تحسم بعد، وكل شيء وارد في الجولتين الأخيرتين.

بطاقة المباراة

المكان: استاد جاسم بن حمد

الزمان: 22 أبريل 2019 19:00

المناسبة: الجولة الرابعة لحساب المجموعة الرابعة لدوري أبطال آسيا

الفريقان: السد القطري – باختاكور الأوزبكي

النتيجة: 2-1 لصالح السد

الأهداف: تشافي هيرنانديز «د 9»، بغداد بونجاح «د. 87» للسد

إيجور كريمتس «د. 30» لباختاكور

الإنذارات : جابي «د. 40»، دراجان تشيران «د. 20»، دوستونييك خمداموف «د. 69»، سانجور كوفاتوف «د. 32»، لوديلجون خامروبيكوف «د. 36»، خوجياكبار اليجونوف «د. 89».

الحكام:

جومباي ايدا للساحة، أكاني ياجي مساعد أول، سانوشي كاراكامي مساعد ثانٍ «اليابان»، عمر اليعقوبي «سلطنة عُمان» حكماً رابعاً.

تشكيلتا الفريقين

السد:

سعد الشيب، خوخي بوعلام، عبدالكريم حسن، تشافي هيرنانديز، علي أسد «ياسر أبوبكر عيسى د. 66»، حسن الهيدوس، بغداد بونجاح، حامد إسماعيل، جابي، طارق سلمان، سالم الهاجري «جونج وونج د. 78».

باختاكور:

سانجور كافاتوف، خوجياكبار اليجونوف، جالوليدين ماشاريموف، دراجان تشيران، إيجور كريمتس، مارات بيكماييف، شيرزود ازاموف، فاراخ سايفيف، لوديلجون خامروبيكوف، دوستونييك خمداموف، ساردور سوبيرخودجيف، جافودخير سيديكوف.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X