😎 LifeStyle

10th edition of QIFF a huge success

اختتام فعاليات النسخة 10 من مهرجان قطر الدولي للأغذية

The 11-day 10th anniversary edition of Qatar International Food Festival (QIFF) concluded on Saturday, after offering thousands of foodies and families newer flavours, live entertainment and outdoor at Qatar Foundation’s Oxygen Park.

To mark the special edition, this year QIFF hosted 37 international and local celebrity chefs to enthrall audiences with their culinary brilliance. This is the largest number of chefs hosted in any one edition.

In addition to live cooking demos and cooking competitions, people sampled mouth-watering F&B offerings at 157 booths, 12 food trucks, and various booths at the Torba Farmers Market within QF’s Education City.

Alongside the main festival, QIFF offered month-long side activities including exclusive Chef’s Table sessions and cooking masterclasses with international chefs, nutrition workshops for schoolchildren, and exclusive QIFF Menu listing discounted meals at over 90 popular eateries across the country.

Mashal Shahbik from Qatar National Tourism Council (QNTC) commented, “QIFF has established itself as an annual tradition where visitors consistently experience the best of our country’s food and beverage offerings, scenic locations and wonderful spring weather. We are proud of its legacy of 10 years and look forward to seeing it grow further, curating new experiences every year for residents and visitors.”

“QIFF has also become a platform for local businesses to introduce new, innovative offerings to a diverse audience. It has been a delight to see our local chefs demonstrating their talent side by side with the world’s top cooks.”

QF collaborated with QIFF this year as its Strategic Partner, hosting the 10th edition in Oxygen Park.

The partnership extended beyond the festival’s venue with Qatar National Library hosting QIFF’s healthy nutrition workshops for schoolchildren and the Chef’s Garden restaurant in Education City hosting Masterclasses of four international chefs. Torba Farmers Market also extended its weekend timings to operate throughout the duration of the festival.

Khalifa Essa Al Kubaisi, Media Relations Manager, QF said, “Qatar Foundation is proud to have hosted the 10th edition of the Qatar International Food Festival at Education City’s Oxygen Park, and we congratulate the organisers and participants for their efforts in ensuring the success of this event. “Over the past 11 days, the festival has brought together thousands of visitors from all over Qatar, and beyond, in one place for a wonderful community event, presenting them with an array of cuisines from around the world amid Qatar Foundation’s unique environment.”

Qatar Airways was the Official Airline Partner of QIFF’s 10th Edition, flying in over 20 international chefs to participate in the festival this year as well as offering special discounted fares to selected destinations.

Qatar Airways Senior Vice-President for Marketing and Corporate Communications, Salam Al Shawa, said: “Qatar Airways takes great pride in Qatar uniting its diverse community together. The national airline carrier brought in the largest number of chefs from across the globe to the 10th edition of QIFF to showcase an array of new cuisines, while enjoying fun filled activities and live entertainment. It has been a great experience and we look forward to the next one in 2020.”

QIFF’s partner from last year beIN also joined this year’s edition, holding daily cooking competitions and bringing in international star chefs from Discovery’s Food Network and Fatafeat channel.

Vodafone Qatar, the official telecommunications partner of QIFF 2019 provided free high-speed internet facility to QIFF visitors and organisers through its world-class GigaNet network.

اختُتمت فعاليات النسخة العاشرة من مهرجان قطر الدولي للأغذية وسط أجواء احتفالية مفعمة بالمرح، وذلك بعد 11 يوماً احتفى خلالها المهرجان بأشهى الأطباق العالمية وبتنوع وثراء المشهد الثقافي في قطر في حديقة الأكسجين بالمدينة التعليمية.

وقد تدفق خلال أيام المهرجان آلاف الأعداد من الزوار من داخل وخارج قطر الباحثين عن تجربة ترفيهية في الهواء الطلق، حيث جرَّبوا أشهى المذاقات الجديدة واستمتعوا بالعروض الترفيهية، وفي إطار احتفائه بمرور عشر سنوات على انطلاقته الأولى، استضاف المهرجان 37 من أشهر الطهاة في قطر والعالم، ينتمون إلى 17 دولة، حيث استعرضوا على مدى أيام المهرجان مهاراتهم وقدموا لمساتهم السحرية في فن الطهي من خلال فعالية مسرح الطهي المباشر.

وكان من بين هؤلاء 8 طهاة قطريين و8 طهاة عالميين مقيمين في قطر، فيما انضم إليهم 21 طاهياً عالمياً قدموا من شتى أنحاء العالم عبر الخطوط الجوية القطرية، حيث أبهروا زوار المهرجان وجمهوره ببراعتهم في فنون الطهي، كما أتاح لزواره فرصة تذوق أشهى المأكولات والمشروبات التي قدمها 157 جناحاً و12 عربة طعام والعديد من الأجنحة التي يضمها سوق تربة للمزارعين.

وقدم المهرجان إلى جانب فعالياته الرئيسية، مجموعة أخرى من الأنشطة التي تواصلت على مدى شهر كامل، والتي تضمنت جلسات مائدة الطهاة ودروس الطهي التي قدمتها كوكبة من مشاهير الطهاة في العالم وورش التغذية الصحية الموجهة لأطفال المدارس وقائمة طعام المهرجان التي أتاحت للجمهور أشهى الأطباق بأسعار مخفضة في أكثر من 90 مطعماً في شتى أرجاء قطر.

وعلقت السيدة مشاعل شهبيك من المجلس الوطني للسياحة في بيان صحفي اليوم بمناسبة اختتام المهرجان قائلة :”لقد عزَّز مهرجان قطر الدولي للأغذية مكانته وأصبح فعالية سنوية يترقبها جميع الأفراد، حيث يستكشفون التنوع الكبير الذي يقدمه قطاع الأغذية والمشروبات في قطر وسط أجواء ربيعية جميلة ومناظر طبيعة رائعة”.. معربة عن أملها في أن يعزز المهرجان مكانته عاماً بعد آخر ويتيح المزيد من التجارب الجديدة للزوار والمقيمين في قطر.

وأضافت “أصبح المهرجان بمثابة منصة لأصحاب المشاريع المحلية الناشئة وأتاح لهم تقديم تجاربهم المتميزة وعروضهم المبتكرة أمام جمهور كبير ومتنوع. ونحن سعداء برؤية طهاتنا في قطر يبرهنون على براعتهم ويستعرضون مهاراتهم في فن الطهي جنباً إلى جنب مع أشهر الطهاة في العالم”.

وكانت نسخة هذا العام من المهرجان قد أُقيمت بالتعاون مع مؤسسة قطر باعتبارها شريكا استراتيجيا للمهرجان، وذلك عبر استضافتها فعاليات المهرجان الرئيسية في حديقة الأكسجين التابعة للمؤسسة، كما استضافت مكتبة قطر الوطنية ورشاً توعوية لأطفال المدارس حول التغذية الصحية وكذلك مطعم “حديقة الشيف” في المدينة التعليمية والذي استضاف دروسا في فن الطهي قدمها 4 طهاة عالميين.

كما قامت سوق تربة للمزارعين بتمديد ساعات عملها في عطلة نهاية الأسبوع خلال أيام المهرجان.

ومن جانبه قال السيد خليفة الكبيسي مدير العلاقات الإعلامية في مؤسسة قطر:” كان من دواعي سرورنا استضافة مهرجان قطر الدولي للأغذية في نسخته العاشرة بحديقة الأكسجين في المدينة التعليمية، مؤكدا نجاح المهرجان في استقطاب آلاف الزوّار من جميع أنحاء قطر وخارجها، وتعزيز التواصل فيما بينهم في مكان واحد، حيث وفر المهرجان لجميع أفراد المجتمع تجربة رائعة، وقدّم لهم فرصة التعرّف على نكهات عديدة من مختلف دول العالم، في بيئة فريدة من نوعها لطالما تميزت بها مؤسسة قطر، كما كان فرصة للزوّار لاستكشاف المدينة التعليمية بكل مرافقها المتنوعة والهادفة”.

وفي تصريحات مماثلة لممثلي الجهات الداعمة والشركاء في المهرجان، أشاد بنجاح المهرجان ممثلون عن الجهات الداعمة وهي: الخطوط الجوية القطرية ، شبكة قنوات “بي إن” ، شركة فودافون قطر، شريك الاتصالات الرئيسي للنسخة العاشرة من مهرجان قطر الدولي للأغذية، فضلا عن الشركاء وهم: فندق دبليو الدوحة وسوق تربة للمزارعين وكيدزانيا الدوحة وأورا لخدمات الضيافة والعام الثقافي 2019 قطر – الهند وتطبيقات أكلي ولاكانتين وزوماتو وطلبات وأوبر وتشارجلو قطر ووهب وأكاديمية قطر للطهي ومياه الواحة ومؤسسة الدوحة للأفلام LES وبنك قطر الوطني وإنفينيتي وفندق إنتركونتنتال الدوحة وجيميتو للياقة البدنية و”أف 45″ للياقة البدنية و”سترونج بوكس” للياقة البدنية.

وفي إطار الاحتفال بالعام الثقافي قطر الهند 2019، سلّط برنامج فعاليات المهرجان الضوء على المطبخ الهندي وقدَّم بعضاً من جوانب الثقافة الهندية. وبالإضافة إلى المطاعم الهندية الشهيرة الموجودة في قطر والتي قدمت الأطباق الهندية المميزة لزوار المهرجان، فقد جاء من الهند أربعة من أشهر الطهاة هناك وشاركوا في مسرح الطهي المباشر. كما شاركت عروض الرقص الهندي التقليدي في حفل افتتاح المهرجان وعلى مدار أيامه الأخرى إلى جانب عروض اليوجا الفنية.

10th edition of QIFF a huge success

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X