😎 LifeStyle

Souq Waqif Honey Exhibition opens with participation of 124 companies from 20 countries

افتتاح معرض سوق واقف للعسل بمشاركة 124 شركة من 20 دولة

QNA
Doha: The second edition of Souq Waqif Honey Exhibition opened yesterday. The Exhibition is organised by the Private Engineering Office (PEO) in cooperation with the Ministry of Commerce and Industry and the participation of the Ministry of Municipality and Environment.

The exhibition will conclude on March 7 and remain open to the public from 9am to 10pm, except Fridays where it will work from 3pm to 11pm. A total of 124 companies from 20 countries are taking part in the second edition, an increase of 77 percent compared to the previous edition.

The opening ceremony was attended by the Assistant Undersecretary of Agriculture and Fisheries Affairs at the Ministry of Municipality and Environment Sheikh Dr Faleh bin Nasser Al Thani, Undersecretary of the Ministry of Commerce and Industry Sultan bin Rashid Al Khater, Director General of the Private Engineering Office Nasser Rashid Al Nuaimi, and a number of Their Excellencies Ambassadors of countries accredited to the state.

This exhibition aims at supporting the Qatari product, introducing the public to local honey producing companies and providing the opportunity for traders, entrepreneurs, and small and medium enterprises to present their products of honey and related industries to the public.

Sheikh Dr Faleh bin Nasser Al Thani praised the importance of participation this year, both from companies and local farms, or external participation, which increased significantly this year, reinforcing this important sector at the local level while speaking to the media persons on the sidelines of the inauguration ceremony. He said that over 25 local farms show their products of local natural honey, which is characterized by its good quality, emphasizing the success of the project of the Ministry of Municipality and Environment in support of the farms in the country, adding that all Qatari farms participating in this exhibition have pure natural honey, characterised by its good quality. He pointed out that the Ministry of Municipality and Environment started in 2013 with the distribution of all beekeeping requirements, which contributed to the enhancement of farms capacity and the start of production in commercial quantities, pointing out that more than 150 farms benefit from this support.

Sheikh Dr Faleh bin Nasser Al Thani announced a joint project to be implemented soon to raise bee queens, in order to increase the number of bees and to increase the production of large quantities of natural honey to cover the local market. He added that they brought samples of queens and tested the extent of their compatibility with the Qatari environment, and the experience was successful, and this will contribute to the enhancement of self-sufficiency in honey production of the country. On the volume of production of local honey, he explained that production covers over 50 percent of the market need, but there is a local production (commercial) in very large quantities and the Ministry is keen to support the production of natural honey with high quality, and the laboratories of the Ministry of Public Health are working hard to ensure the quality of the local product.

The support for bee farms is part of the country’s food security strategy, he said, adding that the country achieved high levels of self-sufficiency in some agricultural and animal products, the food security strategy is proceeding successfully, and Qatar achieved many of the objectives of the National Food Security Program (QNFSP).

He pointed out that the Qatari market reached the stage of self-sufficiency of some products such as poultry, which reached 124%, fresh milk (105%), shrimp, which started to cover the market fully, and other products that reached high levels of productivity. He said that the ministry is preparing to announce an initiative on table eggs during the next agricultural exhibition, that will cover more than 70 percent of the domestic market need of this product. The Assistant Undersecretary of Agriculture and Fisheries Affairs at the Ministry of Municipality and Environment Sheikh Dr. Faleh bin Nasser Al-Thani confirmed that all agricultural commodities targeted in the food security strategy will be fully covered within a few years.

Khalid Saif Al Suwaidi, General Supervisor of Souq Waqif Honey Exhibition 2019, noted the great turnover for the exhibition and the start of sales before the official opening, adding that this confirms the local consumer confidence and keenness on buying different types of honey coming from different countries around the world.

He pointed out that the volume of honey presented from foreign companies reaches 15 tonnes, and can be increased if quantities run out, while the quantities of local honey is the double of the mentioned quantity, pointing to the participation of more than 25 local farms, along with 45 Qatari companies offering their products of local and imported honey.

افتتح اليوم بسوق واقف “معرض سوق واقف للعسل 2019” في نسخته الثانية والذي ينظمه المكتب الهندسي الخاص بالتعاون مع وزارة التجارة والصناعة، وبمشاركة وزارة البلدية والبيئة، ويستمر حتى 7 مارس المقبل.

ويشارك في نسخة هذا العام من المعرض 124 شركة من 20 دولة بنسبة زيادة تصل إلى 77 بالمائة قياسا بحجم المشاركة في النسخة الأولى من المعرض التي نظمت 2018.

حضر الافتتاح الشيخ الدكتور فالح بن ناصر آل ثاني، وكيل الوزارة المساعد لشؤون الزراعة والثروة السمكية بوزارة البلدية والبيئة، وسعادة السيد سلطان بن راشد الخاطر وكيل وزارة التجارة والصناعة، والسيد ناصر راشد النعيمي مدير عام المكتب الهندسي الخاص، وعدد من أصحاب السعادة سفراء الدول المعتمدين لدى الدولة.

ويأتي هذا المعرض في إطار دعم المنتج القطري بصورة خاصة وتعريف الجمهور بالشركات المحلية المنتجة للعسل وتوفير الفرصة للتجار ورواد الأعمال وأصحاب المشاريع الصغيرة والمتوسطة لعرض منتجاتهم من العسل والصناعات المرتبطة بها أمام الجمهور.

ونوه الشيخ الدكتور فالح بن ناصر آل ثاني في تصريح للصحفيين على هامش الافتتاح، بحجم المشاركة هذا العام سواء من الشركات والمزارع المحلية، أو المشاركة الخارجية التي زادت هذا العام بشكل كبير مما يعزز هذا القطاع المهم على الصعيد المحلي.

وقال إن أكثر من 25 مزرعة محلية تعرض إنتاجها من العسل الطبيعي المحلي الذي يتميز بالجودة والنوعية في تأكيد على نجاح مشروع وزارة البلدية والبيئة في دعم المزارع في الدولة.. مضيفا “كافة المزارع القطرية المشاركة في هذا المعرض لديها عسل طبيعي نقي يتميز بالجودة والنوعية”.

وأوضح أن وزارة البلدية والبيئة بدأت منذ العام 2013 في توزيع جميع مستلزمات تربية النحل، مما ساهم في تعزيز قدرات المزارع وبدء الإنتاج بكميات تجارية، ليشكل المنتج قيمة مضافة للاقتصاد الوطني بشكل عام.. مشيرا إلى أن أكثر من 150 مزرعة تستفيد من هذا الدعم مع تسارع الخطى لدعم كافة المزارع.

وأعلن الشيخ الدكتور فالح بن ناصر آل ثاني عن مشروع مشترك سيتم تنفيذه قريبا لتربية ملكات النحل، بهدف زيادة أعداد النحل، وإنتاج كميات كبيرة من العسل الطبيعي لتغطية السوق المحلية.. وقال “أحضرنا العينات من ملكات النحل واختبرنا مدى مواءمتها للبيئة القطرية، وأثبتت التجربة نجاحها، وهذا سيساهم في تعزيز الاكتفاء الذاتي من النحل ولن نلجأ للاستيراد مستقبلا”.

وبشأن حجم الإنتاج من العسل المحلي، أوضح أن الإنتاج يغطي أكثر من 50 بالمائة من حاجة السوق، لكن هناك إنتاج محلي (تجاري) بكميات كبيرة جدا.. وقال “تحرص الوزارة على دعم إنتاج العسل الطبيعي وبجودة عالية، وتقوم مختبرات وزارة الصحة العامة بجهد في التأكد من جودة المنتج المحلي”.

وقال إن دعم مزارع النحل هو جزء من استراتيجية الدولة في الأمن الغذائي.. مضيفا “وصلنا إلى نسب عالية من الاكتفاء الذاتي من بعض المنتجات الزراعية والحيوانية، واستراتيجية الأمن الغذائي تمضي بنجاح، وحققنا الكثير من أهداف الاستراتيجية الوطنية للأمن الغذائي حتى قبل بلوغ مداها الزمني”.

وأشار إلى أن السوق القطرية وصلت إلى مرحلة الاكتفاء الذاتي من بعض المنتجات مثل الدواجن التي وصلت نسبة الإنتاج إلى 124 بالمائة والحليب الطازج (105 بالمائة)، والروبيان الذي بدأ إنتاجه لتغطية السوق بشكل كامل، وغيرها من المنتجات التي وصلت إلى مستويات إنتاجية عالية.

وقال إن الوزارة تستعد للإعلان عن مبادرة بشأن بيض المائدة خلال المعرض الزراعي المقبل، وقال سنصل إلى أكثر من 70 بالمائة من حاجة السوق المحلية من هذا المنتج.

وأكد الشيخ الدكتور فالح بن ناصر آل ثاني، وكيل الوزارة المساعد لشؤون الزراعة والثروة السمكية بوزارة البلدية والبيئة أن كل السلع الزراعية المستهدفة في استراتيجية الأمن الغذائي سيتم تغطيتها بالكامل خلال سنوات قليلة.

بدوره نوه السيد خالد سيف السويدي المشرف العام على “معرض سوق واقف للعسل 2019” بالإقبال الكبير على المعرض وبدء حركة المبيعات قبيل الافتتاح الرسمي.. وقال “إن هذا يؤكد ثقة المستهلك المحلي وحرصه على اقتناء أنواع من العسل القادم من أقطار شتى حول العالم”.

وأشار إلى أن المعرض يحوي أكثر من 50 نوعا من العسل، إلى جانب المنتجات المصاحبة مثل غذاء الملكات وغيرها من المواد التي تدخل في تربية النحل.. مضيفا “الأسعار تنافسية مما يعطي المستهلك الفرصة لانتقاء ما يرغب من الأنواع”.

وأوضح أن حجم المعروض من العسل للشركات الخارجية يصل إلى 15 طنا، قابل للزيادة في حال نفدت الكميات، فيما تصل الكميات من العسل المحلي إلى أضعاف هذا الرقم.. لافتا إلى مشاركة أكثر من 25 مزرعة محلية، إلى جانب 45 شركة قطرية تعرض منتجاتها من العسل المحلي والمستورد.

ويفتح المعرض أبوابه للجمهور من الساعة التاسعة صباحا وحتى العاشرة مساء، عدا الجمعة من 3 عصرا وحتى 11 ليلا.. ويتوقع أن يشهد إقبالا كبيرا بفضل موقع إقامته بسوق واقف التراثي الذي يعد أهم وأشهر المناطق السياحية في دولة قطر.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X