📚Education

QF RDI strengthens collaboration with Stars of Science

شراكة بين مؤسسة قطر و«نجوم العلوم»

Doha: Qatar Foundation Research, Development, and Innovation (QF RDI) has further strengthened its partnership with Qatar Foundation’s (QF) popular edutainment reality TV show, Stars of Science – helping contestants take their innovative ideas to the next stage following the completion of the competition, and transforming them into viable start-ups.

Enhancing the existing level of collaboration, Qatar Science & Technology Park (QSTP), part of QF RDI, has launched a special edition of its flagship accelerator program, XLR8, dedicated to the Season 11 contestants of Stars of Science.

It commenced recently and is geared toward helping aspiring entrepreneurs turn their ideas into products that have the potential to make a commercial impact.

Dr Richard O’Kennedy, QF Vice President for Research, Development, and Innovation, said, “Qatar Foundation’s Stars of Science is inspiring Arab youth and equipping them with the know-how and tools to innovate.

“Extending our support to the contestants of this competition through expert mentorship, market-relevant guidance, and hands-on training is of key importance to QF RDI, because it is through such purposeful collaborations in science, technology, and innovation that we deliver impact across the nation and beyond.” Over a period of two months, Stars of Science contestants participating in the XLR8 program will receive intensive training and mentorship under the supervision of leading mentors from Qatar and abroad, as they work on developing their ideas to the prototype stage.

Yosouf Abdulrahman Saleh, Executive Director, QSTP, said, “As an international hub for applied research, innovation, incubation, and technology entrepreneurship, QSTP’s XLR8 program provides a significant platform for great ideas to come to fruition. The exposure to an impressive network of expertise that XLR8 provides enables aspiring entrepreneurs to move ideas closer to commercial reality.

قام قطاع البحوث والتطوير والابتكار في مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع، بتعزيز التعاون مع البرنامج التعليمي والترفيهي التلفزيوني الشهير «نجوم العلوم» التابع للمؤسسة، وذلك لتمكين ودعم المتسابقين في تطوير وتسويق أفكارهم في المرحلة المقبلة بعد الانتهاء من المسابقة، حيث يوفر لهم قطاع البحوث والتطوير والابتكار التوجيه والإرشاد، من أجل تحويل أفكارهم إلى شركات ناشئة على أرض الواقع.

وعلّق الدكتور ريتشارد أوكيندي -نائب رئيس قطاع البحوث والتطوير والابتكار في مؤسسة قطر- على التعاون بين الكيانين التابعين لمؤسسة قطر، قائلاً: «يلهم برنامج نجوم العلوم الشباب في العالم العربي، ويزودهم بالمعرفة والأدوات اللازمة للابتكار، ونحن نرى أن تقديم الدعم للمتسابقين، وتوفير الإرشاد من قبل الخبراء والمختصين، والتدريب العملي، له بالغ الأهمية بالنسبة لقطاع البحوث والتطوير والابتكار في مؤسسة قطر، لأننا نؤمن بأن إحداث الأثر الحقيقي في بلادنا والمنطقة يأتي من خلال هذه المبادرات المشتركة الهادفة في مجالات العلوم والتكنولوجيا والابتكار».

وسوف يتلقى المتسابقون ضمن برنامج أكسيليريت، على مدار شهرين متتاليين، توجيهاً وتدريباً مكثفين تحت إشراف خبراء ومختصين من قطر ودول أخرى، حيث سيعملون على تطوير أفكارهم حتى تصل إلى مرحلة النموذج الأولي.

من جانبه، قال السيد يوسف عبدالرحمن صالح، المدير التنفيذي لواحة قطر للعلوم والتكنولوجيا: «يوفر برنامج أكسيليريت -الذي يُعدّ بمثابة حاضنة للبحوث التطبيقية والابتكار وريادة الأعمال التكنولوجية- منصة مهمة للأفكار الخلاقة التي غالباً ما تؤتي ثمارها على أرض الواقع، كما أن التعامل مع شبكة واسعة من الخبراء، من خلال برنامج أكسيليريت، من شأنه أن يلهم رواد الأعمال الطموحين لتحويل أفكارهم لتصبح قابلة للتسويق».

من جهتها، قالت السيدة عبير الحمادي، مديرة الابتكار والتنمية الاقتصادية في قطاع البحوث والتطوير والابتكار في مؤسسة قطر: «لا يقتصر التعاون بين قطاع البحوث والتطوير والابتكار وبين برنامج نجوم العلوم على تقديم ورش عمل تعليمية للمتسابقين فحسب، وإنما يمتد إلى تقديم تقييم فردي للسوق لكل حالة على حدة. ونحن نوفر المشورة القانونية المهنية للمتسابقين بالطريقة الأنسب التي تحمي أفكارهم، بينما نقدم نظرة عامة عن تحليل السوق للمبتكرين، لمعرفة الشركات النشطة في السوق، واتجاهات السوق العامة، إلى جانب العديد من المواضيع المهمة الأخرى».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X