👮‍♂️ Government

Qatar-US relations extend beyond military cooperation: US official

العلاقات الأميركية القطرية تاريخية وقوية.. ولا تقتصر على التعاون العسكري

Doha: Qatar-US relationship has extended beyond military cooperation, Chief of Mission and Chargé d’Affaires of the United States to Qatar William Grant has said at an event of Community College of Qatar (CCQ)

“We have had diplomatic relations with Qatar and long-standing historical connections. Today, our strong and positive relationship certainly extends beyond military cooperation, and we have a regular senior-level discussion, so that we sync up on a range of issues.”

The Community College of Qatar (CCQ), in collaboration with the US Embassy in Qatar, recently organised a special seminar titled ‘The Historical Relations Between the US and Qatar: Past, Present, and Future’, addressed by Grant.

The seminar was held within the sphere of developing CCQ students’ awareness of global interdependence and broadening their knowledge spectrum toward molding them into true world citizens.

CCQ President Dr Mohamed Al Naemi; Vice President, Dr Khalid Shams Al Abdulqader; and the College Dean, Dr Abdallah Hazaimeh; students, faculty and staff, are also present during the event.

Speaking on GCC crisis during question and answer session at the end of the seminar, Grant said: “The US wants to see this dispute resolved.

In 2017, we made some efforts to try to get the parties to talk to each other.

Obviously, that did not succeed. Our Secretary of State Michael Pompeo’s message, when he came to Doha on January 13, was that the US has not disengaged from the region. And our message to all of (the countries involved) is that we want you to figure out what the problem is, and get back to a situation where there’s greater cooperation again.”

At the outset of the seminar, he explained to the audience that the United States’ approach to its foreign relations and its role in the Middle East, he mentioned the long-standing relations between the US and Qatar, as well as the current state of affairs between the two countries.

The US Charge d’ Affaires cited the 2nd Qatar-US Strategic Dialogue meeting, recently held in Doha, as an example of the broad-based cooperation and high level of engagement between the two nations.

“Various agencies of the two governments came together and set the agenda for cooperation on a range of issues for the next 12 months. We signed some agreements and held meetings between our officials responsible for labour matters, culture, and even space. Other areas we are also involved with are law enforcement, trade and investment, and security for the World Cup in 2022.”

Following Grant’s talk, attendees enriched the conversation with a number of important questions and inquiries.

Taking centre stage in the discussion was the dispute in the Gulf region.

Other important questions tackled during the seminar involved the Israeli-Palestinian conflict, US policies in Iraq, the situation in Syria and Yemen, the US stance on Jamal Khashoggi’s murder, free speech, global warming, and the evolution of US foreign relations since the 1940s.

نظمت كلية المجتمع، بالتعاون مع السفارة الأميركية في قطر، ندوة خاصة بعنوان: «تطور العلاقات القطرية الأميركية بين الماضي والحاضر والمستقبل»، استضافت سعادة السفير ويليام جرانت، القائم بأعمال سفارة الولايات المتحدة الأميركية في قطر ورئيس البعثة. وتأتي الندوة في ضوء حرص كلية المجتمع على تعزيز وعي الطلاب بالترابط العالمي، وتوسيع نطاق معارفهم حول العلاقات الاستراتيجية بين الدول، ليصبحوا مواطنين عالميين فاعلين وقادة قادرين على مواجهة تحديات المستقبل نحو الإسهام في إحلال السلام العالمي.

حضر الندوة الدكتور محمد النعيمي رئيس الكلية، والدكتور خالد شمس العبدالقادر نائب الرئيس، والدكتور عبدالله هزايمة عميد الكلية، بالإضافة إلى عدد كبير من الطلاب وأعضاء هيئة التدريس والضيوف.

وفي مستهل الندوة، ألقى سعادة السفير الضوء على نهج الولايات المتحدة تجاه علاقاتها الخارجية ودورها في الشرق الأوسط، وقال: «إننا نتبنى مبدأ مفاده أنه لا يجب عليك أن تتفق معنا أو مع سياساتنا، لكننا نريد فرصة لشرح مواقفنا، حتى لا تسمعها من طرف آخر ربما لا يدرك أبعادها». وتطرق رئيس البعثة إلى العلاقات الراسخة والممتدة بين الولايات المتحدة وقطر، بالإضافة إلى الوضع الحالي لمختلف جوانب التعاون بين البلدين، والتي وصفها سعادته بأنها «جيدة جداً جداً»، مؤكداً أنها تحظى بمستوى عالٍ من التفاعل والمشاركة لا تتمتع به كل دول العالم.

وتابع: «لقد أقمنا علاقات دبلوماسية مع قطر منذ تأسيس الدولة في السبعينيات، ومنذ ذلك الحين ونحنُ نحظى بعلاقات تاريخية مميزة، واليوم تجمعنا بدولة قطر علاقة تاريخية قوية وإيجابية تمتد بالتأكيد إلى ما هو أبعد من التعاون العسكري، ونقوم بعقد نقاشات رفيعة المستوى بشكل دوري للتشاور بشأن القضايا ذات الاهتمام المشترك».

وأشار سعادته إلى الحوار الاستراتيجي الثاني بين الولايات المتحدة وقطر، الذي عقد مؤخراً في الدوحة، كمثال على التعاون الوثيق وواسع النطاق بين البلدين، مضيفاً في كلمته: «لقد اجتمعت عدة جهات من الحكومتين وحددت جدول أعمال التعاون بشأن مجموعة من القضايا للعام المقبل، حيث عقدنا اجتماعات حول تعزيز التعاون في مجالات شؤون العمالة، والثقافة، وحتى الفضاء، وقمنا بتوقيع عدد من الاتفاقيات، ونتعاون أيضاً في العديد من المجالات الأخرى، مثل إنفاذ القانون، والتجارة والاستثمار، وتأمين كأس العالم عام 2022».

والجدير بالذكر أن الأزمة الخليجية كانت من أبرز الموضوعات التي سلط الحضور عليها الضوء، حيث قال سعادته: «إن الولايات المتحدة تود انتهاء الأزمة الخليجية، ففي عام 2017 حاولنا إقناع جميع الأطراف بمناقشة الأمر، ولكن من الواضح أن هذا لم ينجح. لقد كانت رسالة وزير الخارجية مايكل بومبيو أثناء زيارته للدوحة في 13 يناير الماضي، هي أن الولايات المتحدة لم تنقطع عن بذل جهودها في المنطقة، ورسالتنا إلى جميع الدول المعنية هي أننا نرغب في أن يتداركوا الأمر، ويعودوا إلى التعاون مرة أخرى».

ومن بين الموضوعات المهمة الأخرى التي تناولتها الندوة وفقاً لما طرحه الجمهور من أسئلة: القضية الفلسطينية، والسياسات الأميركية في العراق، والأوضاع في سوريا واليمن، وموقف الولايات المتحدة من مقتل الصحافي جمال خاشقجي، وحرية الرأي، وتطور العلاقات الخارجية الأميركية منذ الأربعينيات، بالإضافة إلى موضوعات متعلقة بالبيئة، مثل الاحتباس الحراري.

Qatar-US relations extend beyond military cooperation: US official

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X