👮‍♂️ Government

Qatar first in Gulf to sign Air Transport Agreement with EU

قطر الاولى خليجياً في التوقيع على الاتفاقية الشاملة للنقل الجوي مع الاتحاد الأوربي

Brussels: The State of Qatar and the EU initialed a Comprehensive Air Transport Agreement at the European Commission headquarters in Brussels today. Minister of Transport and Communications H E Jassim Saif Ahmed Al Sulaiti and European Commission Vice-President for Jobs, Growth, Investment and Competitiveness Jyrki Katainen witnessed the signing event.

The first of its kind agreement ever between the EU and a Gulf Cooperation Council (GCC) member state, the agreement allows for open airspace between Qatar and all the EU member states with unlimited access to their respective territories, in addition to daily shipment flights between the two sides.

The agreement was initialed by Qatar’s Civil Aviation Authority (CAA) Chairman Abdulla bin Nasser Turki Al Subaey and the Head of Unit, International Transport Affairs, Directorate-General for Mobility and Transport, Carlos Acosta. Qatar Airways Group Chief Executive Akbar Al Baker and Qatari Ambassador to Belgium Abdulrahman bin Mohammed Al Khulaifi were in attendance.

“This agreement, which reflects the EU’s trust in Qatar’s potentials, will allow for the liberalization of the fundamental mobility rights between Qatar and EU markets – one of the oldest and largest in the world in the realm of air transport,” the Minister said.

“This will contribute to increasing the mobility, tourism and trade exchange between Doha and EU capital cities, widening the partnership with EU countries and developing our national carrier’s network, thus supporting economic growth across all sectors,” he added.

“The agreement also recognizes the key role our civil aviation bodies play and their compliance with global standards as well as the role of Qatar Airways, which is widely recognized as one of the best carriers in the world and the best in terms of efficiency and quality, while consistently reporting the highest growth rates regionally and universally.”

The Minister thanked Al Subaey and Al Baker for their crucial roles and efforts to conclude the agreement and to all contributors from the EU.

Al Baker said; “This historic landmark agreement will offer a host of opportunities for airlines in Europe and Qatar to collaborate and cooperate together, ensuring fair access to markets, competing for market share based on products and services that the customer wants and is willing to purchase.”

Al Subaey noted the significant role the agreement would play in opening up future horizons for broader cooperation between Qatar and the EU member states, as well as boosting their bilateral relations.
With this agreement in place, he said, Qatar could upgrade its mobility rights and increase its cooperation with the EU member states in all aviation aspects.

He said the agreement was a historic event, particularly under the unjust blockade on Qatar and confirmed that the country is continuing to meet ever more ambitious targets in the aviation industry, which is one of the country’s most active economic sectors.

“This event comes in the context of the significant development Qatar’s air transport industry has been witnessing. It also fits in our plan for exploring more new opportunities to enable our national carrier to reach as many destinations as it can around the world. In addition, it enables Qatar Airways to boost its operational processes; something which helps widen Qatar-EU cooperation and secure a common ground for airlines from both parties to explore and find new gateways for broader cooperation and coordination.”

This Qatar-EU Comprehensive Air Transport Agreement provides a new level of competition for carriers in Europe and Qatar. Both parties are expected to take bold steps through agreeing upon the terms and conditions relating to fair competition, the environment, consumer protection, social aspects and transparency, in addition to an item relating to doing business under which Qatar will no longer force European carriers to have a local sales agent to be able to operate flights to Doha.

The agreement was initialed following a series of consultative meetings and full-scale discussions that covered the agreement’s terms and conditions and all particulars to conclude a final version. The parties also discussed matters relating to air safety, aviation and navigation security and environment.

News about concluding this agreement was officially announced during the Feb. 5-6, 2019 CAPA Qatar Aviation, Aeropolitical and Regulatory Summit in Doha.

وقعت دولة قطر بالأحرف الأولى على الاتفاقية الشاملة للنقل الجوي مع الاتحاد الأوربي اليوم في مقر المفوضية الأوربية بالعاصمة بروكسل.

وبموجب هذه الاتفاقية التي تعد الأولى من نوعها بين دولة خليجية والاتحاد الأوروبي، سيتم فتح الأجواء بين دولة قطر والدول الأعضاء في الاتحاد، وبالتالي تسيير عدد غير محدد من رحلات النقل بين الطرفين، بالإضافة إلى تسيير رحلات شحن جوية يومية من قطر إلى كافة دول الاتحاد الأوروبي وبالعكس.

شهد مراسم توقيع الاتفاقية سعادة السيد جاسم بن سيف السليطي وزير المواصلات والاتصالات وسعادة السيد جيركي كاتاينين نائب رئيس المفوضية الأوروبية، ووقع الاتفاقية سعادة السيد عبد الله بن ناصر تركي السبيعي رئيس الهيئة العامة للطيران المدني، وسعادة السيد كارلوس أكوستا رئيس وحدة شؤون النقل الدولي في المفوّضية الأوروبية، بحضور سعادة السيد أكبر الباكر الرئيس التنفيذي لمجموعة الخطوط الجوية القطرية، وسعادة السيد عبد الرحمن بن محمد الخليفي سفير دولة قطر لدى مملكة بلجيكا.

وبهذه المناسبة قال سعادة السيد جاسم بن سيف السليطي: إن هذه الاتفاقية التي تعكس ثقة دول الاتحاد الأوروبي في إمكانيات دولة قطر، ستتيح فتح الطريق لتحرير حقوق النقل الرئيسية بينها وبين الأسواق الأوروبية التي تعد من أقدم وأكبر أسواق النقل الجوي في العالم، بما يساهم في زيادة حركة النقل والسياحة والتبادل التجاري بين الدوحة والعواصم الأوروبية، وتوسيع الشراكة مع دول الاتحاد الأوروبي، وتطوير شبكة خطوط ناقلتنا الوطنية، بما يدعم النمو الذي تشهده الدولة في كافة القطاعات الحيوية.

وأضاف سعادته: أن هذه الاتفاقية تأتي استكمالاً للدور المحوري الذي تلعبه دولة قطر في تنمية وتطوير صناعة النقل الجوي العالمية، وتعزيزاً للمكانة التي وصلت إليها كإحدى الدول الرائدة بالمنطقة في صناعة النقل الجوي، وكذلك اعترافاً بالدور القوي لمؤسسات الطيران المدني ومطابقتها للمواصفات العالمية، بالإضافة إلى الدور المحوري الذي تؤديه شركة الخطوط الجوية القطرية، مشيراً سعادته إلى أنها من أفضل الشركات العالمية بشهادة الجميع، وكذلك من أفضل الشركات في الكفاءة والجودة واستطاعت أن تحقق أعلى معدلات النمو في المنطقة والعالم.

وتوجه سعادته بالشكر إلى سعادة السيد عبد الله بن ناصر تركي السبيعي رئيس الهيئة العامة للطيران المدني، وسعادة السيد أكبر الباكر الرئيس التنفيذي لمجموعة الخطوط الجوية القطرية، لدورهما وجهودهما البارزة والفعّالة للوصول إلى هذه الاتفاقية، وكذلك الشكر موصول لكل من ساهم بها من جانب الاتحاد الأوروبي.

من جهته، أعرب سعادة السيد أكبر الباكر عن سعادته بإبرام هذه الاتفاقية قائلاً: سوف تتيح هذه الاتفاقية التاريخية العديد من فرص النمو والتطوّر بين شركات الطيران في أوروبا ودولة قطر، وستضع الفرصة أمام هذه الشركات للتنسيق والتعاون فيما بينها بشكل أكبر. كما ستساهم هذه الاتفاقية في ضمان وصول عادل إلى الأسواق وإيجاد أرضية للتنافس على حصة سوقية بناءً على نوع المنتج وجودة الخدمة التي يرغب العملاء بشرائها.

وفي سياق متصل أكد سعادة السيد عبدالله بن ناصر تركي السبيعي على الدور الكبير لهذه الاتفاقية في فتح آفاق مستقبلية لمزيد من التعاون بين قطر ودول الاتحاد الأوروبي، وتعزيز العلاقات بين الطرفين حيث ضمنت دولة قطر من خلالها تطوير حقوق النقل وزيادة التعاون مع دول الاتحاد الأوروبي في شتى مجالات الطيران، كما أشار إلى أن توقيع الاتفاقية يعد حدثاً تاريخياً وبخاصة في ظل الحصار المفروض على دولة قطر، وتأتي تأكيداً على مضي الدولة في تحقيق المزيد من الإنجازات وبخاصة في مجال الطيران الذي يعد من أكثر القطاعات فعالية وتأثيراً في الاقتصاد الوطني.

وقال سعادته: إن هذا الحدث يأتي في إطار التطور الكبير الذي يشهده قطاع النقل الجوي، وضمن خطتنا في البحث عن فرص جديدة لتمكين ناقلتنا الوطنية من الوصول إلى أكبر عدد من الوجهات في العالم، وإعطاء الخطوط الجوية القطرية الفرصة لتعزيز شبكة عملياتها التشغيلية، كما من شأن ذلك توسيع آفاق التعاون بين قطر والاتحاد الأوروبي، وتأمين أرضية مشتركة لشركات الطيران في كل من أوروبا وقطر لإيجاد المزيد من سبل وطرق التعاون والتنسيق فيما بينها.

وتجدر الإشارة إلى أن الاتفاقية الشاملة لخدمات النقل الجوي بين قطر والاتحاد الأوروبي توفّر مستوى جديد من التنافسية لشركات الطيران في أوروبا وقطر، حيث سيتخذ الطرفان عدّة خطوات جريئة من خلال الاتفاق على البنود المتعلقة بالمنافسة العادلة، بالإضافة إلى البيئة وحماية المستهلك والجوانب الاجتماعية والشفافية، هذا إلى جانب بند مزاولة الأعمال الذي يعفي شركات الطيران الأوروبية من شرط العمل من خلال وكيل مبيعات محلي في دولة قطر.

ويذكر أن توقيع الاتفاقية جاء بعد سلسلة من الاجتماعات التشاورية والمباحثات الموسعة بين الطرفين، وتضمنت مناقشة بنود الاتفاقية الشاملة المطروحة والتباحث في تفاصيلها للتوصل إلى الصيغة النهائية لاتفاقية الخدمات الجوية الشاملة بين دولة قطر والاتحاد الأوروبي، هذا بالإضافة إلى مناقشة كافة المواد المتعلقة بمواضيع السلامة الجوية وأمن الطيران والملاحة الجوية والبيئة.

فيما جاء الإعلان الرسمي عن توقيع هذه الاتفاقية خلال فعاليات (قمة كابا قطر للسياسة الجوية وتنظيم الطيران)، التي استضافتها الدوحة خلال يومي 5-6 فبراير 2019.

Qatar first in Gulf to sign Air Transport Agreement with EU

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X