💉 Health

Leadership training programme for Qatari nurses aims to boost healthcare

برنامج التدريب على القيادة للممرضات القطريات يهدف إلى تعزيز الرعاية الصحية

The World Innovation for Health (WISH), an initiative of Qatar Foundation (QF), organised a training programme designed to help Qatari nurses develop leadership competencies and to empower them with skills that will allow them to play a more dynamic role in Qatar’s expanding healthcare system.

Held within Hamad Bin Khalifa Medical City and with the support of Hamad Medical Corporation (HMC), the four-day training programme was delivered by international and local experts in nursing, and formed part of the three-year global ‘Nursing Now’ programme, which aim to promote healthcare.

Sultana Afdhal, CEO of WISH, and Dr Nicola Ryley, Chief Nursing Officer at HMC, co-chairs of the Qatar chapter of ‘Nursing Now’, opened the training programme. Other key supporters, senior nursing representatives of the Primary Health Care Corporation (PHCC); Al-Ahli Hospital; University of Calgary in Qatar (UCQ), and Sidra Medicine, a member of QF also took part in the event.

Afdhal said, “At our most recent summit last November, nursing was selected as one of the main research topics. The WISH report on nursing noted that there was a massive shortfall in qualified nurses and midwives around the world, that nurses felt undervalued within healthcare systems, and that nurses had a significant role to play at the vanguard of efforts to deliver universal health coverage globally.

“Once our summits end, we will work closely with partners both in Qatar and around the world to see where the learning from WISH can be implemented and where policy recommendations can be promoted. We are always keen to support Qatar’s efforts to build capacity and demonstrate best practice in healthcare and appreciate the willingness of leaders within Qatar’s healthcare system to work with us.”

Dr Ryley explained how this initiative underpins national efforts to develop Qatari healthcare professionals and equip them with appropriate skills for leadership advancement.

“Our local nurse leaders are passionate about strengthening the national professional identity of nursing in Qatar, and have shown immense interest in developing their skills to contribute to raising nursing and midwifery standards of care,” she said. “This is a wonderful training program for the senior group of nurses and midwives, and our collective focus is now on being proactive and putting the learning into practice to benefit our patients.”

نظم مؤتمر القمة العالمي للابتكار في الرعاية الصحية «ويش» -إحدى مبادرات مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع- برنامجاً تدريبياً يهدف إلى مساعدة الممرضات القطريات على تطوير الكفاءات القيادية، وتمكينهن من المهارات التي ستساعدهن على لعب دور أكثر ديناميكية في نظام الرعاية الصحية المتوسع في قطر. شكل البرنامج التدريبي الذي قدمه خبراء دوليون ومحليون في مجال التمريض، جزءاً من حملة «التمريض الآن» العالمية؛ التي تهدف إلى تعزيز التمريض وكفاءة الممرضات، وأقيم البرنامج بدعم من مؤسسة حمد الطبية لمدة أربعة أيام في مدينة حمد الطبية.

وشارك أكثر من 40 ممرضة في ورشات العمل والأنشطة التفاعلية الأخرى؛ التي تم اختيارها للمساعدة في دعم التزام القيادة القطرية، لبناء القدرات الحيوية، والاستدامة عبر قطاع الرعاية الصحية. وقد تعهد الشركاء المحليون المتنوعون لحملة «التمريض الآن قطر» بالعمل معاً للمساعدة في تحديد المجالات التي يمكن أن يكون فيها نهج موحد مفيد تجاه قضايا، مثل التوظيف والتطوير الشخصي، وإلقاء الضوء على الدور الذي تلعبه الممرضات في الحفاظ على صحة السكان.

افتتح البرنامج التدريبي من قبل الرئيسين المشاركين لحملة «التمريض الآن قطر»: السيدة سلطانة أفضل الرئيسة التنفيذية لمبادرة «ويش»، والدكتورة نيكولا ريلي كبير مسؤولي التمريض بمؤسسة حمد الطبية. وشارك في البرنامج أيضاً عدد من الداعمين الرئيسيين لبرنامج «تمريض الآن قطر»، بما في ذلك كبار الممرضين من مؤسسة الرعاية الصحية الأولية، ومركز سدرة للطب، والمستشفى الأهلي، وجامعة كالجاري في قطر.

وقالت السيدة سلطانة أفضل، الرئيسة التنفيذية لمبادرة «ويش»: «في قمتنا الأخيرة التي أقيمت في نوفمبر الماضي، تم اختيار التمريض كأحد الموضوعات الرئيسية للبحث، وأشار تقرير ويش الدولي عن التمريض إلى وجود نقص هائل في الممرضات والقابلات المؤهلات في العالم، وأن الممرضات يلعبن دوراً مهماً في طليعة الجهود الرامية إلى توفير تغطية صحية شاملة على مستوى العالم، ولكنهن يشعرن بقيمة أقل من غيرهن في نظم الرعاية الصحية».

وشرحت الدكتورة نيكولا ريلي كيفية دعم هذه المبادرة الجهود الوطنية، لتطوير المهنيين العاملين في قطاع الرعاية الصحية القطريين، وتزويدهم بالمهارات المناسبة للتقدم الريادي، وقالت: «إن قادة التمريض المحليين لدينا متحمسون لتعزيز الهوية المهنية الوطنية للتمريض في قطر، وقد أظهروا اهتماماً كبيراً بتطوير مهاراتهم للمساهمة في رفع معايير الرعاية التمريضية والقبالة. هذا البرنامج التدريبي رائع للمجموعة العليا من الممرضات والقابلات، وتركيزنا الجماعي الآن على أن نكون سباقين في أن نضع التعلم موضع التنفيذ لنفيد مرضانا».

وقد تم تقديم البرنامج التدريبي من قبل الدكتورة كاثرين هناواي استشاري الصحة العالمية حملة «تمريض الآن»، والبروفيسورة شارلوت مكارل رئيس التمريض في أيرلندا الشمالية، بالإضافة إلى بعض الخبراء المحليين الذين قدموا البرنامج، مثل الدكتورة نبيلة المير نائب رئيس قسم الرعاية والتمريض المستمر – مؤسسة حمد الطبية، والسيدة مريم المطاوعة المديرة التنفيذية لمستشفى التمريض الرميلة – مؤسسة حمد الطبية، والدكتور ستيفن بومونت المدير التنفيذي للتمريض، مستشفى حزم مبيريك العام – مؤسسة حمد الطبية، والدكتورة ديبورا وايت عميد جامعة كالجاري في قطر.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X