Technology

Fourth meeting of cybersecurity experts in sports field held

عقد الاجتماع الرابع لخبراء الأمن السيبراني في المجال الرياضي

The fourth meeting of the Cybersecurity Experts Group in the field of sport began yesterday at the Qatar Computing Research Institute and will discuss several security issues related to cybersecurity and its role in securing major sporting events.

The meeting is organised by the Interpol (Project Stadia), in cooperation with the Security Committee of the Supreme Committee for Delivery and Legacy.

The meeting hosts a number of representatives of states and international organizations.

Falah Abdulla Al Dosari, Director General of Project STADIA welcomed the participants in the meeting.

He stressed the importance of this meeting, which reflects the need to strengthen the international partnership in the field of security for sporting events in light of the escalating and increasing security risks related to cybersecurity, which are now crossing the borders of countries and continents.

He said that the meeting aims to enhance the State of Qatar’s contacts with countries and international organizations to benefit from the expertise in the field of cybersecurity to secure major sports events and to create a legacy of important information that enables Interpol member states to benefit from it in the event of hosting major sporting events.

It also aims to enhancing cybercrime combating capabilities, as it is one of the risks to any sporting event.

He pointed out that the INTERPOL is working to enable the security services in all countries of the world to work together to make the world a safer place, adding that STADIA’s high-tech infrastructure supports will help to meet the increasing challenges of combating crime of all kinds in the 21st century.

First Lt. Khalid Mohammed Al Hashemi of the Security Unit at the Security Committee of the SCDL said that this meeting would benefit in the exchange of information between the participants and the preparation of plans to secure the World Cup 2022 from the cyber-attacks.

The Cyber Security Unit has developed many plans, and projects have been implemented, including the measurement of cyber risks that targeted the infrastructure, he added.

خبراء في الأمن السيبراني يناقشون أنظمة تأمين الفعاليات الرياضية الكبرى

بدأت أمس الثلاثاء، فعاليات الاجتماع الرابع لفريق خبراء الأمن السيبراني في مجال الرياضة، والذي تنظّمه المنظمة الدولية للشرطة الجنائية «الإنتربول» -مشروع ستاديا- بالتعاون مع اللجنة الأمنية باللجنة العليا للمشاريع والإرث، وذلك على مدى يومين بمعهد قطر لعلوم الحوسبة.

ويناقش الاجتماع الذي يستضيف عدداً من ممثلي الدول والمنظمات الدولية، العديد من الموضوعات الأمنية المتعلقة بالأمن السيبراني ودوره في تأمين الفعاليات الرياضية الكبرى.

في بداية الاجتماع، رحّب السيد فلاح عبدالله الدوسري مدير عام مشروع ستاديا في المنظمة الدولية للشرطة الجنائية «الإنتربول»، بالمشاركين في الاجتماع الرابع لفريق خبراء الأمن السيبراني، والذي يعقده «الإنتربول» ضمن مشروع ستاديا، مؤكداً على أهمية هذا الاجتماع الذي يعكس ضرورة تعزيز الشراكة الدولية في مجال حفظ الأمن للأحداث الرياضية، في ظل تصاعد وتعاظم المخاطر الأمنية المتعلقة بالأمن السيبراني، والتي باتت عابرة لحدود الدول والقارات.

وقال إن هذا الاجتماع يهدف إلى تعزيز تواصل دولة قطر مع الدول والمنظمات الدولية، للاستفادة من الخبرات في مجال الأمن السيبراني لتأمين الأحداث الرياضية الكبرى، وتكوين إرث من المعلومات المهمة تمكّن الدول الأعضاء في المنظمة الدولية للشرطة الجنائية «الإنتربول» -194 دولة- من الاستفادة منه في حالة استضافة دولة لفعاليات رياضية كبرى، بالإضافة إلى تعزيز القدرات في مجال الأمن السيبراني، باعتباره أحد المخاطر التي تواجه تنظيم أي حدث رياضي متميز.

وأشار إلى أن المنظمة الدولية للشرطة الجنائية «الإنتربول» تعمل على تمكين الأجهزة الأمنية في جميع دول العالم من العمل معاً، لجعل العالم مكاناً أكثر أمناً، موضحاً أن بنية مشروع ستاديا التحتية فائقة التقنية للدعم التقني والتشغيلي، تساعد على مواجهة التحديات المتزايدة لمكافحة الجريمة بأنواعها كافة في القرن الحادي والعشرين.

وقال الملازم أول خالد محمد الهاشمي من وحدة الأمن الإلكتروني في اللجنة الأمنية باللجنة العليا للمشاريع والإرث، إن هذا الاجتماع يعمل على مناقشة العديد من المحاور الخاصة بأمن المعلومات على المستوى الوطني، وأفضل أطر الحماية والتأمين، خاصة للأحداث الرياضية الكبرى، بمشاركة العديد من الدول والمنظمات والهيئات الدولية المعنية بالأمن الإلكتروني.

وأضاف أن هذا الاجتماع يفيد وحدة الأمن الإلكتروني في تبادل المعلومات بين الجهات المشاركة، وانعكاس ذلك على إعداد خطط لتأمين مونديال كأس العالم 2022 من الهجمات الإلكترونية، حيث إن وحدة الأمن الإلكتروني وضعت العديد من الخطط، وتم تنفيذ مشاريع منها قياس المخاطر الإلكترونية التي استهدفت البنية التحتية، وتعرفنا على الأنظمة الإلكترونية المعتمدة في العديد من الدول، ووضعنا خططاً لاحتواء المخاطر التي من الممكن أن تحدث أثناء تنظيم المونديال.

بينما أوضح الملازم أول جبر عبدالله المناعي مسؤول غرفة العمليات بمركز أمن المعلومات بوزارة الداخلية، مهام غرفة عمليات الأمن الإلكتروني، بأنها تضم 4 أفرع، وهي المسؤول الأول عن رصد الهجمات الإلكترونية في دولة قطر، والاستجابة لهذه الهجمات، ونشر المعلومات الأمنية الفنية المتعلقة بالهجمات، ومساعدة الجهات المختلفة بالدولة في صدّ الهجمات الإلكترونية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X