💰 Business

First annual expo of private associations begins at Katara

افتتاح المعرض السنوي الأول للجمعيات والمؤسسات الخاصة

QNA
Under the patronage of the Prime Minister and Interior Minister H E Sheikh Abdullah bin Nasser bin Khalifa Al Thani, the first annual exhibition of private associations and institutions began yesterday and will continue for three days in Katara.

Minister of Administrative Development, Labor and Social Affairs H E Yousuf bin Mohamed Al Othman Fakhroo said on the sidelines of his inauguration of the exhibition that it aims to gather private institutions at one place to shed light on their activities, and to make them more accessible for various sectors of society.

The Minister highlighted that the exhibition is part of the ministry’s efforts in advancing the role of these institutions in society. He pointed out that supporting private institutions and their awareness campaigns is one of the roles of the ministry in serving society. He stressed that the second edition of the exhibition will see more programmes in a larger number of fields, as well as an increase in the number of participants.

The Minister said that Amir H H Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani’s Decision No. 13 of 2019 regarding the organizational structure of the ministry came within the framework of continuous improvement of the government’s work, especially after the recent ministerial reshuffle which saw the scrapping of the Ministry of Energy and Industry and the establishment of new institutions and authorities.

The Minister added that these changes required the amendment of some of the terms of reference in order to improve governmental performance, with some of the most prominent changes for the Ministry was the transfer of the Government Housing Department from the Ministry of Finance.

The Assistant Undersecretary for Social Affairs at the Ministry, Ghanem Mubarak Al Kuwari, said that the first annual exhibition of private associations and institutions, organized in cooperation with Qatar Charity and Katara, aims at raising awareness of private organizations and their great role in serving the society. He pointed out that the ministry wanted to establish this exhibition in an open place to reach people in the places they gather, in order to easily introduce them to the activities of these associations.

He added that this year’s exhibition includes 16 associations from the 21 registered in the state in accordance to Law No. 12 of 2004. He also said that the exhibition will help promote the activities of those bodies.

The Director of the Private Associations and Institutions at the Ministry, Naji Abdrabu Al Aji, said that 16 associations are participating in this year’s exhibition. That is in addition to the organizing bodies such as the Ministry of Awqaf and Islamic Affairs, Qatar Charity, and Katara, he added. He expressed his hope that the exhibition will help showcase the initiatives those associations offer in various fields.

تحت رعاية معالي الشيخ عبدالله بن ناصر بن خليفة آل ثاني رئيس مجلس الوزراء ووزير الداخلية، بدأت مساء اليوم فعاليات المعرض السنوي الأول للجمعيات والمؤسسات الخاصة بالحي الثقافي “كتارا” ويستمر ثلاثة أيام.

وأوضح سعادة السيد يوسف بن محمد العثمان فخرو وزير التنمية الإدارية والعمل والشؤون الاجتماعية، في تصريحات صحفية على هامش افتتاحه المعرض، أنه يهدف إلى جمع المؤسسات الخاصة في مكان واحد لإلقاء الضوء على أنشطتها وتسهيل الوصول إليها من قبل فئات المجتمع والتعرف على خدماتها.. مشيرا إلى أن هذا المعرض يأتي في إطار حرص الوزارة على إثراء وتفعيل عمل هذه الجمعيات والمؤسسات الخاصة وإبراز دورها الإيجابي في المجتمع.

ولفت إلى أن دعم الجمعيات الخاصة وحملاتها التوعوية وبرامجها الإرشادية وتحفيزها على خدمة المجتمع من أدوار الوزارة فيما تنجزه من خدمات للمجتمع.. مؤكدا أن المعرض في دورته الثانية (العام المقبل) سيشهد برامج ومبادرات تنافسية في جميع المجالات وتوسعا في عدد المشاركين من الجمعيات والمنظمات.

وأوضح سعادة وزير التنمية الإدارية والعمل والشؤون الاجتماعية أن قرار حضرة صاحب السمو الشيخ تميم بن حمد آل ثاني أمير البلاد المفدى رقم 13 لسنة 2019 بالهيكل التنظيمي للوزارة جاء في إطار التحسين المستمر لعمل الحكومة خاصة بعد التعديلات الوزارية الأخيرة والتي شهدت إلغاء وزارة الطاقة والصناعة واستحداث مؤسسات وهيئات أخرى.

وأضاف أن إلغاء بعض الوزارات ودمج أخرى استلزم تعديل بعض الاختصاصات لتحسين الأداء الحكومي فقد حدثت بعض التعديلات في وزارة التنمية الإدارية والعمل والشؤون الاجتماعية أهمها انتقال إدارة الإسكان الحكومي من وزارة المالية إليها.

في الإطار ذاته، أوضح السيد غانم مبارك الكواري وكيل الوزارة المساعد للشؤون الاجتماعية بوزارة التنمية الإدارية والعمل والشؤون الاجتماعية أن المعرض السنوي الأول للجمعيات والمؤسسات الخاصة الذي يقام بالتعاون مع قطر الخيرية والمؤسسة العامة للحي الثقافي “كتارا” يهدف إلى التوعية بالمنظمات الخاصة ودورها الكبير في خدمة المجتمع وفئاته المختلفة.. منوها إلى أن الوزارة أرادت من إقامة هذا المعرض في مكان مفتوح الوصول إلى الناس في أماكن تجمعهم وتعريفهم بأنشطة هذه الجمعيات ومبادراتها المختلفة.

وأضاف أن المعرض هذا العام يضم 16 جمعية من 21 جمعية مشهرة في الدولة وفقا للقانون رقم 12 لسنة 2004 تتنوع أنشطتها بين المهنية والاجتماعية والثقافية، كما يفتح المجال أمامها لتسويق مبادراتها وانضمام المتطوعين للعمل لديها والتواصل الأسرع بينها وبين أفراد المجتمع.. مشيرا إلى أن الوزارة تقوم بدعم هذه الجمعيات بداية من إشهارها ومراقبة أدائها والتنسيق مع الجهات الداعمة لتحسين برامجها وتوفير الكوادر الإدارية التي تساهم في تفعيل أنشطتها إضافة إلى دعم مبادراتها بالتعاون مع مؤسسات المجتمع المختلفة.

من جانبه، قال السيد ناجي عبد ربه العجي مدير إدارة الجمعيات والمؤسسات الخاصة بوزارة التنمية الإدارية والعمل والشؤون الاجتماعية إن المعرض يشارك فيه 16 جمعية، إضافة إلى الجهات الداعمة مثل وزارة الأوقاف وقطر الخيرية والمؤسسة العامة للحي الثقافي “كتارا”.. معربا عن أمله أن يكون المعرض بداية لعملية تنافسية بين الجمعيات لتقديم مبادرات نوعية تخدم المجتمع كل في مجال تخصصه، وأن تكون الدورة الأولى منه بداية مشجعة للدورات التالية وتزداد المنافسة بين الجمعيات في مجال إطلاق المبادرات التي تخدم المجتمع.

وأضاف أن المنظمات المشاركة في هذا المعرض ذات مجالات متنوعة منها المهنية والتوعوية والثقافية والاجتماعية، وأن هذا المعرض سيسهم في التعريف بجهود هذه المنظمات، كما سيفتح الباب أمام أفكار لإنشاء منظمات جديدة تخدم فئات أخرى وتلبي احتياجات الناس مرحبا في الوقت ذاته بأي جمعيات أخرى للانضمام لهذا المعرض في دوراته المقبلة طالما ستقدم خدمات وفوائد وتخدم المصلحة العامة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X