📚Education

CCQ organises fourth learning and civic engagement symposium

كلية المجتمع تطلق الملتقى الدولي للتعلّم والمشاركة المدنية

The Community College of Qatar (CCQ) recently held its fourth annual International Learning and Civic Engagement (ILCE) Symposium to encourage civic engagement among community members, Undersecretary at the Ministry of Education and Higher Education Dr Ibrahim bin Saleh al-Naimi and CCQ president Dr Mohamed al-Naemi and a group of high-profile guests and experts in the field were present on the occasion.

Held under the theme ‘Connect, Collaborate, Innovate!’, the symposium focused on a diverse range of supporting topics such as community-engaged teaching and learning, knowledge-driven volunteerism, eliminating barriers through learning communities, best practices in civic engagement, and active citizenship.

CCQ president Dr al-Naemi said, “In the sphere of establishing 21st century communities and knowledge-based societies, colleges and universities should not only provide quality educational programmes, but also teach students to be engaged citizens by instilling in them the knowledge, skills, and dispositions to become leaders for positive change.”

The event’s main session was a panel discussion titled ‘Soft Power’. Chairperson of Qatar Centre for Voluntary Activities Aisha al-Kuwari and CCQ instructor Dr Ahmed Abdul Malik were the discussion’s panellists, while award-winning Al Jazeera journalist Jamal Elshayyal moderated the session.

Together, the speakers highlighted Qatar’s powerful demonstration of how to exercise ‘soft power’ within the global arena to create and maintain mutual understandings, long-lasting relationships and active international co-operation while enhancing the State’s stature as an ambitious, pioneering and vital actor in international affairs.

The symposium also featured a number of ‘Ignite’ presentations tackling key subthemes. The presentations’ dynamic format, introduced for the first time in this annual event, provided a unique and stirring experience where together, presenters and viewers can productively advance the research, teaching, and practice of learning engagement, volunteerism, community partnerships, and a host of other sub-domains.

Concluding the event, the symposium introduced, for the first time the ‘Best Project of the Year’ Award, which highlights students’ creative problem-solving skills and innovative project ideas in the context of international learning and civic engagement. In the award’s first edition, students Razna Saeed al-Yarabah and Asma Abdullah al-Mohannadi claimed the first place, while Wadha al-Hajri and Abdullah al-Tamimi won the second place.

في إطار جهود كلية المجتمع في قطر المتواصلة لتحقيق رسالتها الرامية إلى تشجيع المشاركة المجتمعية، أطلقت النسخة الرابعة من الملتقى الدولي للتعلم والمشاركة المدنية، بمشاركة نخبة من الخبراء والباحثين في مجال العمل الاجتماعي، وبحضور سعادة الدكتور إبراهيم صالح النعيمي وكيل وزارة التعليم والتعليم العالي، والدكتور محمد النعيمي رئيس كلية المجتمع، بالإضافة إلى عدد من كبار المسؤولين والضيوف.

وركز الملتقى، الذي عُقد هذا العام تحت شعار «بالتواصل والتعاون، نبتكر»، على مجموعة متنوعة من القضايا مثل التعلم والتعليم المجتمعي، والتطوع المبني على المعرفة، وإزالة العوائق من خلال مجتمعات التعلم، وأفضل الممارسات في مجال المشاركة المدنية، والمواطنة الفاعلة.

وعلّق الدكتور محمد النعيمي، قائلاً: «لكي ننجح في بناء مجتمعات معرفية متطورة ورائدة، يجب ألا يقتصر دور الكليات والجامعات على توفير برامج تعليمية نوعية فحسب، بل أن يمتد لتعليم الطلاب أسس المواطنة الفاعلة من خلال تزويدهم بالمعارف والمهارات التي تؤهلهم ليكونوا قادة للتغيير الإيجابي».

وأردف قائلاً: «وقد حرصنا في كلية المجتمع على أن تستقطب النسخة الرابعة من الملتقى كوكبة من التربويين والخبراء والأطراف الفاعلة في مجالات العمل المدني والاجتماعي، من أجل تطوير هذا الجانب المهم من تجربة الطلاب التعليمية، وتقديم توصيات عملية وفاعلة يمكن تطبيقها على المستوى المؤسسي من خلال النقاش والحوار البناء».

من جهته، علق السيد مستور الكبودي رئيس اللجنة المنظمة للملتقى، على الصلة ما بين المشاركة المدنية والتعليم، قائلاً: «يهدف الملتقى الدولي للتعلم والمشاركة المدنية إلى تسليط الضوء على دور الشراكات الجامعية المجتمعية والمؤسسات التعليمية المختلفة، بالإضافة إلى التعليم القائم على الخدمة المجتمعية وغيرها من المبادرات، في تلبية احتياجات المجتمع وتوفير خبرات عملية للطلاب تصل بهم إلى مصاف القادة المؤثرين. ولتحقيق ذلك، تضافرت جهودنا في كلية المجتمع مع جهود عدد من الخبراء والأطراف الفاعلة في هذا المجال لإقامة حوار فعال حول العديد من القضايا الملحة التي يتناولها ملتقى هذا العام».

جاءت الجلسة الرئيسية للفعالية بعنوان «القوة الناعمة»، وشهدت نقاشاً غنياً ما بين السيدة عائشة الكواري رئيسة مجلس إدارة مركز قطر التطوعي؛ والدكتور أحمد عبدالملك الأستاذ المشارك لمواد الإعلام بكلية المجتمع؛ فيما أدار الجلسة السيد جمال الدين الشيال الصحافي بشبكة الجزيرة الإعلامية والحائز على جوائز دولية عدة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X