👩🏽‍💻 Projects

Ashghal to revamp road direction signs

«أشغال» تطلق استراتيجية تطوير اللوحات الإرشادية بشراكة عالمية

Ashghal launched today the Directional Sign Development Strategy, which aims to standardise the implementation of directional signs, making them easy to follow and read, and thus facilitate reaching the main destinations, facilities and landmarks of the country. It also helps to improve traffic flow and connectivity between main and local roads and enhance the safety of road users.

Dr Eng Saad bin Ahmad Al Muhannadi, President of Ashghal, signed the contract for the project with Garold Adams, President of Parsons International in the presence of Brigadier General Mohammed Marafih, Director of Traffic Engineering and Safety Department at General Department of Traffic.

The consultant will complete the design of Directional Sign Development Strategy by the end of 2019.

The contract includes reviewing, updating and developing of all existing directional signs, as well as providing new signs in line with design standards within the directional signs strategy. It also provides clear information to help road users to reach various destinations in the country, while reducing travel time and accidents since road users will be able to set their routes in advance, then gradually and safely adjust them as they approach the intended exit without the need to make a last-minute change exposing them and others to risk.

The signs will be implemented in accordance with international standards, with attention to the installation inappropriate and clear locations to enable the driver to read the information written on them and make it easy to see it clearly day and night. The standardisation of the signs will add an aesthetic characteristic to the main roads in Qatar.

Characteristics of the Directional Signs

The names of areas, roads, streets, symbols and some colours are used on directional signs on main roads and expressways in the country to categorise and identify these roads, making it easy to describe how to reach the destination using only the code of the road and the number of exits.

One of the most important symbols used on the directional signs are the symbols “Q”, which are used for the identification and numbering of the expressways that cross the main areas in the country from North to South and from East to West or through them. Example of expressway symbol: “Q2” and “Q4” symbolising Al Majd Road.

The symbol “D” is also an important symbol used to identify the main roads, which cross the main areas and intersect with the expressways “Q”. Example of the Main roads symbol: “D6” which symbolises Sabah Al Ahmad Corridor.

Other symbols are also used to identify important destinations and places of interest such as the ball symbol, which symbolises the football stadiums, and the plane symbol, which symbolises Hamad International Airport.

Also in some cases, some destinations are written on the surface of the asphalt road where it is difficult to add road signs.

Some directional signs are equipped with intelligent transport systems (ITS) to illustrate some information of interest to the driver such as lane closed, busy road – used alternative road, etc.

The project will serve all segments of society; citizens and residents, and will contribute to the promotion of tourism by introducing tourists to the locations of the most important tourist destinations in many regions of the country.

أطلقت هيئة الأشغال العامة «أشغال»، أمس، استراتيجية تطوير اللوحات الإرشادية بحضور سعادة الدكتور المهندس سعد بن أحمد المهندي رئيس هيئة الأشغال العامة «أشغال»، والعميد محمد معرفية مدير إدارة الهندسة والسلامة المرورية بالإدارة العامة للمرور، وعدد من مديري الإدارات ورؤساء الأقسام المعنية بالهيئة وممثلي الشركة الاستشارية.

وقام سعادة الدكتور المهندس سعد بن أحمد المهندي -رئيس هيئة الأشغال العامة «أشغال»- بتوقيع العقد الخاص بمشروع تطوير اللوحات الإرشادية مع السيد جارولد أدامز، رئيس شركة بارسونز إنترناشيونال.

وبهذه المناسبة، قال سعادة الدكتور المهندس سعد بن أحمد المهندي -رئيس «أشغال»- إن توقيع العقد يعد استكمالاً لجهود الهيئة في اعتماد أفضل الممارسات في مجال تطوير وتنفيذ وإدارة البنية التحتية، والشراكة مع الشركات العالمية الرائدة في مجال تصميم المشاريع، لضمان أن تصبح قطر من أفضل الدول المتقدمة في هذا المجال على مستوى العالم.

ومن الجدير بالذكر أنه سيتم الانتهاء من التصميمات الخاصة باستراتيجية اللوحات الإرشادية نهاية عام 2019.

وأعرب السيد جارولد أدامز -رئيس شركة بارسونز- عن سعادته بتوقيع العقد الجديد، مشيراً إلى أن الشراكة مع «أشغال» ليست للمرة الأولى، كما أكد على التزامه ببنود العقد، وتسليم التصاميم في موعدها المحدد.

أهداف الاستراتيجية

تهدف استراتيجية اللوحات الإرشادية إلى توفير بنية تحتية من طراز عالمي، من شأنها توحيد معايير تنفيذ اللوحات، مما يسهل قراءتها واتباعها، وبالتالي يسهل الوصول إلى الوجهات والمنشآت الخدمية والمعالم الرئيسية والمهمة بالدولة، والتي بدورها تساعد على تحسين الانسيابية على الطرق، وتحسين الربط بين الطرق الفرعية والرئيسية، وتعزيز السلامة الخاصة بمستخدمي الطريق.

وتقوم «أشغال» بالتنسيق مع الجهات المعنية في هذا الخصوص، والمتمثلة في وزارة البلدية والبيئة، ووزارة المواصلات والاتصالات، ووزارة الداخلية، واللجنة العليا للمشاريع والإرث، وشركة السكك الحديدية القطرية.

مزايا العقد

يتضمن العقد مراجعة جميع اللوحات القائمة، وتطويرها، وتحديثها، وتوفير لوحات إرشادية جديدة على الطرق، بما يتناسب مع المعايير التصميمية المشمولة، ضمن استراتيجية اللوحات الإرشادية، كما يشمل أيضاً توفير معلومات واضحة لمستخدمي الطريق لمساعدتهم على الوصول إلى الوجهات المختلفة بالدولة، مما يقلل من زمن الرحلات، كما يقلل من نسبة الحوادث، حيث تمكن السائقين من تحديد مسارهم مسبقاً وتغييره تدريجياً وبأمان عند الاقتراب من المخرج دون الحاجة إلى تغييره في اللحظات الأخيرة، وتعرضهم هم والآخرين للخطر.

وسيتم تنفيذ اللوحات الإرشادية بمواصفات تتناسب مع المقاييس العالمية، مع الاهتمام بتركيبها في أماكن مناسبة وواضحة، لتمكين السائق من قراءة المعلومات الموجودة عليها، وتسهيل رؤيتها بوضوح ليلاً أو نهاراً. كما سيساهم توحيد المعايير والرموز المستخدمة في إضفاء السمة الجمالية عليها، وكذلك المحافظة على المنظر الجمالي المتحضر للشوارع الرئيسية في قطر.

المشروع يساهم في الترويج السياحي

يخدم هذا المشروع جميع شرائح المجتمع من مواطنين ومقيمين، كما سيساهم في الترويج السياحي من خلال تعريف السائحين بأهم الوجهات السياحية الموجودة في العديد من المناطق بالدولة.

وسيتم استخدام أسماء المناطق والطرق والشوارع، بالإضافة إلى الرموز وبعض الألوان على اللوحات الإرشادية في الطرق السريعة والرئيسية بالدولة، لتصنيف وترقيم هذه الطرق، مما يسهل توصيف الوصول لوجهة السائق، حيث يكفي رمز الطريق ورقم المخرج فقط.

ومن أهم الرموز المستخدمة على اللوحات الارشادية هي رموز تعريف الطرق السريعة الرموز «ق»، والتي يتم استخدامها لتعريف وترقيم الطرق السريعة التي تمر بين المناطق الرئيسية بقطر من الشمال إلى الجنوب، ومن الشرق إلى الغرب أو خلالهما. ومن أمثلة رموز الطرق السريعة الرمزان «ق2 وق4» واللذان يرمزان إلى طريق المجد.

كما تعد الرموز «د» أيضاً من أهم الرموز المستخدمة، حيث إنها تعبر عن الطرق المحورية الرئيسية، والتي تمر بداخل المناطق العامة، وتتقاطع مع الطرق السريعة «ق». ومن أمثلة رموز الطرق المحورية الرئيسية الرمز «د6»، والذي يرمز إلى محور صباح الأحمد.

كما سيتم أيضاً استخدام رموز لتعريف الوجهات والأماكن السياحية المهمة، وأماكن الخدمات الرئيسية، مثل رمز الكرة، والذي يرمز إلى ملاعب كرة القدم، ورمز الطائرة، والذي يرمز إلى مطار حمد الدولي.

كما يمكن في بعض الأحيان كتابة بعض أسماء الوجهات على سطح الطريق الإسفلتي في الأماكن التي يصعب فيها إضافة لوحات إرشادية.

وسيتم تزويد بعض اللوحات الإرشادية بأنظمة النقل الذكية (ITS) لتوضيح بعض المعلومات التي تهم السائق، مثل: المسار مغلق، الطريق مزدحم، استخدم طريقا بديلا، وغيرها.

Ashghal to revamp road direction signs

Ashghal to revamp road direction signs

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X