📚Education

647 scholarships from MoI to study at local and foreign universities

«الداخلية»: 647 مبتعثاً من الوزارة داخلياً وخارجياً

QNA
Doha: The Ministry of Interior’s statistics have shown that the total number of students enrolled in its scholarship program was 647 students as on February 28, of whom 438 were interns and 209 were external students at the levels of diploma, bachelor, master and doctorate.

According to the statistics, five students are currently enrolled in doctoral programs, while 22 others enrolled in the Masters program in military and civilian colleges, 563 at bachelor degree level and 57 at the diploma level.

According to Ministry’s data, the number of students enrolled in military institutes and colleges reached 352, while 295 students were enrolled in civil universities. The share of educational institutions in Qatar was the highest with 438 students, 72 in British Universities, 67 in American universities and 28 in Polish universities. The rest of the students are distributed to a number of prestigious universities in other countries.

This year is expected to witness the graduation of 196 students. The Ministry of Interior, represented by the Human Resources Department, paid special attention to its scholarship programs within the framework of the Ministry’s plan to develop and qualify its cadres.

Moved by this vision, the Human Resources Department oversees various programs and plans for students in the military and civil fields in accordance with the two tracks of internal scholarship by enrolling them in educational institutions inside Qatar, and externally by sending them to accredited educational institutions outside Qatar.

أولت وزارة الداخلية ممثلة بإدارة الموارد البشرية، اهتماماً خاصاً ببرامج الابتعاث، في إطار خطة الوزارة الرامية إلى تطوير وتأهيل كوادرها البشرية ورفع كفاءة وقدرات ومهارات منسوبيها، من أجل الإسهام بصورة فاعلة في مسيرة العمل بوزارة الداخلية.

وانطلاقاً من هذه الرؤية، يتولى قسم البعثات بإدارة الموارد البشرية الإشراف على مختلف البرامج والخطط الخاصة بالمبتعثين في المجالين العسكري والمدني وفقاً لمسارين في الابتعاث داخلياً، من خلال إلحاقهم بالمؤسسات التعليمية داخل قطر، وخارجياً من خلال ابتعاثهم إلى المؤسسات التعليمية المعتمدة من الجهات المعنية خارج قطر.

وحققت خطط الوزارة المتعلقة بالابتعاث الداخلي والخارجي نجاحات متواصلة انعكست على الإنجازات التي تحققت على مستوى الخطط والبرامج للإدارات المختلفة؛ لكونها ظلت تلبّي حاجة تلك الإدارات من الكوادر الشرطية التخصصية في المجالات التي تحتاجها الإدارات الأمنية والتخصصية في الوزارة.

وتشير الإحصاءت إلى أن إجمالي المبتعثين حتى شهر فبراير 2019 الماضي، بلغ 647 مبتعثاً، منهم 438 داخلياً و209 مبتعثين خارجياً، وذلك على مستوى (الدبلوم، والبكالوريوس، والماجستير، والدكتوراه).

ووصل عدد المبتعثين الملتحقين ببرامج الدكتوراه 5 مبتعثين، بينما بلغ عدد المبتعثين في برنامج الماجستير بالكليات العسكرية والمدنية 22 مبتعثاً، في حين كان عدد المبتعثين على مستوى البكالوريوس 563 مبتعثاً، أما مبتعثو الدبلوم فقد وصل عددهم إلى 57 مبتعثاً.

وبلغ عدد المبتعثين إلى المعاهد والكليات العسكرية 352 طالباً، بينما بلغ عدد الطلاب المبتعثين إلى الجامعات المدنية 295 طالباً.

وعلى صعيد الدول المبتعث إليها، كان عدد المبتعثين إلى المؤسسات التعليمية في قطر هو الأعلى، حيث بلغ عددهم 438 مبتعثاً، ثم المبتعثين إلى بريطانيا (72)، فالولايات المتحدة الأميركية (67)، فبولندا (28)، ثم باقي الدول الأخرى بأعداد متفاوتة.

ومن المتوقع أن يشهد العام الحالي 2019 تخريج 196 مبتعثاً، لتكون أعلى مقارنة بالسنوات السابقة، حيث تم في عام 2018 تخريج 176 مبتعثاً، وفي عام 2017: 119 مبتعثاً، وفي عام 2016: 91 مبتعثاً، بينما شهد عام 2015 تخريج 82 مبتعثاً.

ومن الجدير بالذكر أن وزارة الداخلية شهدت خلال الفترة الماضية تخريج عدد من منسوبيها على مستوى البكالوريوس داخلياً وخارجياً، حيث احتفلت كلية الشرطة بتخريج دفعتها الأولى، بينما تم تخريج عدد من الطلاب المبتعثين في المجالات التخصصية من حملة بكالوريوس علوم البحار وغيرها من التخصصات العلمية.

647 scholarships from MoI to study at local and foreign universities

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X