Technology

Qatar among world’s top 5G-leading countries

قطر من بين أكبر الدول الرائدة في العالم في تقنية ٥ج

Doha: At Mobile World Congress yesterday, Ooredoo and Arthur D. Little (ADL) launched a new report that shows Ooredoo’s 5G pilot projects have driven Qatar to be ranked globally among the world’s top five 5G-leading countries.

The ADL 5G index benchmarks more than 40 countries, in terms of advancement in 5G, based on two main categories of input data spanning technical infrastructure availability and 5G commercialisation tendency.

In Qatar, Ooredoo has been actively driving its 5G agenda, and found success with the first launch of 5G on a commercially available network globally in May 2018.

Waleed Al Sayed, Chief Executive Officer, Ooredoo Qatar, said: “Ooredoo has always had a strong technology push and followed global best practices in the adoption of next generation mobile network technologies – we have made 5G spectrum available, have announced ambitious goals for 5G rollout, and have successfully trialed various use-cases, to include the world’s first drone taxi.”

With 100 mobile sites already upgraded and operating on 5G, Ooredoo is now covering more than a third of the population, and nearly all large enterprises, with 5G – this will grow to more than 50 percent population coverage in 2019.

Beyond the figures, Ooredoo has been very successful with live testing of various use-cases. It was proven that within the 5G network, >2.5 Gbps download speeds are available even in moving vehicles, drones can send 4K live videos, VR applications run smoothly in world cup fan zones, and Gbit connectivity can be provided in the desert.

Dr. Karim Taga, Managing Partner and Global Practice Leader, ADL TIME, said: “5G is the first mobile network generation which promises the data throughput, latency, and flexibility to enable the next level of digitization across consumer types.”

“In Qatar, especially vertical eco-systems and corporates will benefit most from 5G. Use cases based on 5G like AR/VR and enhanced video are suited for smart venues and smart city to enable a next level user experience,” Taga added.

While at Mobile World Congress, Ooredoo extended its 5G leadership with a new partnership with Ericsson to transform and modernise mobile networks for introducing 5G across Qatar. P4

أطلقت كل من «ooredoo» و«آرثر دي ليتل»، خلال المؤتمر العالمي للجوال الذي تقام فعالياته حالياً في مدينة برشلونة الإسبانية، تقريراً جديداً يشير إلى أن المشاريع التجريبية التي قامت بها «ooredoo» في مجال شبكات وتقنيات الجيل الخامس (5G) أسهمت في جعل دولة قطر من أفضل 5 دول على مستوى العالم في مجال تقنيات (5G).

يقيم مؤشر (5G) التابع لشركة آرثر دي ليتل أداء أكثر من 40 دولة، من حيث التقدم الذي تحرزه في مجال شبكات وتقنيات الجيل الخامس (5G)، وذلك استناداً إلى فئتين رئيسيتين من البيانات التي تقيس مدى توافر البنية التحتية التقنية لشبكة (5G) واتجاهات تسويق الخدمة تجارياً.

دور فعال

في قطر، برزت «ooredoo» من خلال نشاطها الملحوظ ودورها الفعّال في مجال شبكات وتقنيات (5G) ونجحت في خلال مايو 2018 في إطلاق أول شبكة (5G) تجارياً على مستوى العالم. وفي هذا الصدد، قال وليد السيد، الرئيس التنفيذي في «ooredoo قطر»: «لطالما حرصنا في (ooredoo) على أن نكون سبّاقين في اعتماد أحدث التقنيات في مجال الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات؛ لذا فإننا نتبع دائماً أفضل الممارسات العالمية لتبنّي واستخدام تقنيات الجيل القادم لشبكات الجوال. وفي سبيل ذلك نجحنا في الحصول على الطيف اللازم لشبكة (5G)، وأعلنا عن أهداف طموحة فيما يتعلق بإطلاق خدمات (5G)، وقد حققنا نجاحاً باهراً في تجربة العديد من الوسائل التي تعتمد تقنية (5G) ولعل أبرزها عرض أول تاكسي طائر على مستوى العالم». ومع تجهيز خدمات (5G) وتشغيلها في أكثر من 100 موقع في قطر، تغطي «ooredoo» الآن أكثر من ثلث السكان، وتقريباً جميع المؤسسات الكبرى بشبكة (5G)، وستنمو تغطية السكان بشبكة (5G) إلى أكثر من 50 % في عام 2019.

نجاح

وإلى جانب هذه الأرقام المميزة، حققت «ooredoo» نجاحاً كبيراً في اختبارات مباشرة أجرتها على مختلف حالات الاستخدام. وقد أشارت نتائج هذه الاختبارات إلى إمكانية الوصول عبر شبكة (5G) لسرعات تنزيل تتجاوز 2.5 جيجابت بالثانية حتى في المركبات المتحركة، كما تمكنت طائرات الدرون المسيرة من إرسال فيديوهات مباشرة بجودة (4K) عبر شبكة (5G)، ونجحت تطبيقات الواقع الافتراضي في العمل بانسيابية كبيرة عبر شبكة (5G) في مناطق المشجعين خلال كأس العالم، كما تم الوصول إلى سرعات من فئة جيجابت بالثانية في عدد من المناطق الصحراوية.

من جهته، قال الدكتور كريم تاجا، الشريك الإداري وقائد الممارسات الدولية في «آرثر دي ليتل»: « في دولة قطر، ستحقق الأنظمة والشركات بشكل عام أكبر فائدة ممكنة من تقنيات (5G). كما أن حالات الاستخدام التي تعتمد تقنيات (5G) مثل الواقع الافتراضي والواقع المعزز ملائمة تماماً للمدن الذكية لتمكين المستخدم من الانتقال للمستوى التالي من تجربة الاستخدام».;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X