💰 Business

Qatar Airways launches staff training programme to tackle global wildlife crime

الخطوط الجوية القطرية تركز جهودها لمنع الإتجار غير المشروع بالأحياء البرية

Qatar Airways has launched an industry-leading training programme focused on preventing illegal wildlife trafficking.

The bespoke e-learning package, developed by Qatar Airways to enhance employee awareness regarding the illegal trafficking of wildlife, is targeted at those roles within the airline which are most likely to encounter illegal activity.

The training programme aims to familiarise employees with the effects of wildlife crime, the common routes and methods used to smuggle wildlife, and how to report and respond to illegal activity.

The training package will also be made available to customs and security staff at Hamad International Airport (HIA).

Qatar Airways Group Chief Executive, Akbar Al Baker, said: “The launch of this new training programme marks a significant milestone in our strategic approach to preventing wildlife crime across our network. Qatar Airways has a zero-tolerance policy towards the illegal trade of endangered wildlife, and is actively engaged in stopping illegal wildlife transportation in its tracks. We remain committed to providing our staff with the tools they need to combat this illegal activity.”

Illegal trade in wild animals and animal products is worth an estimated $23bn per year, and it is one of the largest threats to the survival of some of the world’s most endangered species.

Wildlife and wildlife products are transported around the world for trade, relying on commercial transport services, including global aviation, to smuggle illicit goods.

Since signing of the United for Wildlife Transport Industry Declaration at Buckingham Palace in March 2016, Qatar Airways has risen to the challenge of tackling global wildlife crime by implementing multiple initiatives to raise employee and passenger awareness, and improve detection of illegal activity.

To strengthen its position through collaboration and access to shared resources, Qatar Airways joined USAID’s ROUTES Partnership in October 2017.

The ROUTES Partnership is comprised of a select group of private sector, non-government organisations and government agencies working together to combat wildlife crime across transportation networks.

This partnership has been instrumental in the development of Qatar Airways’ training and awareness campaign, and has helped the airline to share intelligence and best practice within the industry.

In addition, Qatar Airways has been pro-actively working with government stakeholders responsible for security and customs at Hamad International Airport and at hotspot outstations. This has led to the development of shared procedures for wildlife crime reporting and follow-up.

Qatar Airways’ efforts also extend to raising awareness amongst its passengers through a strategic awareness campaign, comprising of electronic posters at Hamad International Airport, feature articles on wildlife in Qatar Airways’ in-flight magazine and in-flight entertainment system, and wildlife-themed posts on the airlines’ social media channels.

أطلقت الخطوط الجوية القطرية برنامجا تدريبيا مميزا للموظفين يهدف إلى منع الإتجار غير المشروع بالأحياء البرية وتعريف الموظفين بالآثار المترتبة على الجرائم المرتكبة بحق الأحياء البرية.

ويسعى البرنامج التدريبي الذي يمكن لأفراد الجمارك وأمن مطار حمد الدولي الانخراط فيه، إلى إلقاء الضوء على المسارات الجوية الشائعة والطرق المستخدمة لتهريب الأحياء البرية، وتعزيز مهارات الموظفين إزاء كيفية الإبلاغ والاستجابة لأي نشاط غير قانوني.

وقال سعادة السيد أكبر الباكر الرئيس التنفيذي لمجموعة الخطوط الجوية القطرية، في تصريح له، إن ” تدشين هذا البرنامج التدريبي يعد خطوة مهمة إلى الأمام ضمن سعينا الاستراتيجي لمنع الجرائم التي يمكن أن ترتكب بحق الأحياء البرية على شبكة وجهاتنا”.

وأكد “التزام الناقلة الدائم بإتاحة الأدوات اللازمة لموظفينا لمحاربة هذه التجارة غير المشروعة، حيث تطبق الخطوط الجوية القطرية سياسة تقضي بعدم التساهل على الإطلاق إزاء الاتجار بالأحياء البرية، لا سيما المهددة بالانقراض، وتشارك بشكل كبير في وضع حد لنقل الأحياء البرية ضمن مساراتها”.

ويبلغ حجم التجارة غير القانونية بالحيوانات البرية والمنتجات الحيوانية ما يقارب 23 مليار دولار أمريكي سنوياً، وتعد إحدى أكبر الأخطار التي تهدد حياة العديد من الفصائل الحيوانية، ويتم نقل الأحياء البرية ومنتجاتها حول العالم بهدف التجارة من خلال وسائل النقل التجارية، بما في ذلك الطائرات، وذلك بهدف تهريبها بطريقة غير قانونية.

ومنذ انضمامها لإعلان قصر باكنجهام حول النقل غير المشروع للأحياء البرية في شهر مارس لعام 2016، أكدت الخطوط الجوية القطرية تعزيز جهودها لمنع هذه الجريمة من خلال العديد من المبادرات لزيادة معرفة الموظفين والمسافرين ولتحسين وسائل الكشف عن الأنشطة غير القانونية.

كما انضمت الخطوط الجوية القطرية إلى شراكة الوكالة الأمريكية للتنمية الدولية للحد من النقل غير المشروع للحيوانات المهددة بالانقراض (روتس) في شهر أكتوبر لعام 2017 لتؤكد على أهمية التنسيق والوصول إلى الأسواق المشتركة، ودورها في تعزيز موقف الناقلة، وتتألف شراكة روتس من مجموعة مختارة من المؤسسات الخاصة وغير الحكومية والوكالات الحكومية، حيث توحّد هذه المؤسسات جهودها من أجل منع جرائم الأحياء البرية من الوصول إلى شبكات النقل الدولية. وكان لهذه الشراكة دور مهم في تطوير مبادرات الخطوط الجوية القطرية للتدريب وزيادة وعي الموظفين، ناهيك عن المساهمة في مشاركة خبراتها وأفضل الممارسات في قطاع الطيران.

وقد عملت الخطوط الجوية القطرية بشكل حثيث مع شركائها الحكوميين من الأمن والجمارك في مطار حمد الدولي وفي عدد من المطارات في الخارج. وساهم هذا الأمر في تطوير إجراءات مشتركة للإبلاغ عن الجرائم المرتكبة بالأحياء البرية ومتابعتها.

وشملت جهود الخطوط الجوية القطرية في هذا الموضوع تعزيز وعي المسافرين من خلال حملة توعوية استراتيجية، تتألف من ملصقات الكترونية في مطار حمد الدولي، ومقالات عن الأحياء البرية في مجلتها على متن الطائرة، ومقالات عبر النظام الترفيهي للناقلة، ومنشورات على وسائل التواصل الاجتماعي.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X