Technology

Facebook is 15 years old today – what challenges does it face today?

“فيسبوك” تبلغ عامها الخامس عشر – ما هي التحديات التي تواجهها اليوم؟

Facebook was launched 15 years ago today and has gone on to change the internet and pioneer the world altering phenomenon known as social media.

But at this point of its existence, Facebook faces some challenges in the ever evolving online world.

Questions of privacy have been raised amid controversial revelations of data leakages and users are coming to grips with the sheer amount of data the platform has on each member for hyper accurate ad targeting.

The company has gone through some ups and downs, acquired other companies and even be the subject of US Senate hearings among other controversies.

Here’s a look at the Facebook timeline:

FACEBOOK IS BORN

On February 4, 2004 Facebook goes live for the first time.

The brainchild of 19-year-old Harvard undergraduate Mark Zuckerberg, Facebook, or Thefacebook as it was initially known, is launched for Harvard students before spreading to other colleges in the US.

Two and half years later, in September 2006, Facebook is opened up to anyone aged 13 or over.

Zuckerberg was accused of stealing the idea from fellow Harvard students and twins Cameron and Tyler Winklevoss.

The birth of Facebook and this legal battle form the central narrative of the Aaron Sorkin-penned film The Social Network which was released in 2010.

FACEBOOK’S AMAZING GROWTH

Four days after launch in 2004, Facebook only had about 650 users.

But it will only take nine months for the fledgling social media platform to crack a million users.

In 2006, Facebook actually overtook Google briefly as the most visited website in the US.

But at the time of launch, Facebook wasn’t the only social media player.

It was up against MySpace which had just been acquired by News Corporation for $US600m.

By 2010, Facebook had overtaken MySpace on the strength of allowing the users to shape the platform rather than chasing advertising revenue which contributed to MySpace’s demise.

Another major growth factor was the introduction of the mobile app after the iPhone hit the market in 2007.

Facebook became one of the first mobile apps on the hugely popular new iPhone and allowed users to access the platform from anywhere.

Google tried to take on Facebook by creating its own social platform – Google+ – but this hardly caused a ripple for Facebook.

In fact, Google+ is shutting down this month.

In 2015, Facebook hit another milestone – with one billion users.

FACEBOOK ACQUISITIONS

Facebook quickly grew into a behemoth and had enough cash on hand to look at acquiring other social media platforms.

In 2012, Facebook bought Instagram for a cool $US1 billion – a monumental figure at the time which by today’s standards seems like pocket change considering its current value.

Facebook’s other major purchase came in 2014 when it acquired messaging app WhatsApp for $US19 billion.

The company has also dabbled in the technology space with Facebook buying out virtual reality start-up Oculus VR for $US2 billion.

FACEBOOK GOES PUBLIC

Facebook went public in 2012 with one of the largest IPOs (initial public offering) ever with 421,235,615 shares offered at a price of $US38 a share.

Today Facebook shares are trading at about $US165 after hitting a high of $US218.

FACEBOOK CONTROVERSIES

The growth of Facebook hasn’t always been smooth sailing and it has attracted its fair share of controversies along the way.

Apart from the early legal battles against the Winklevoss twins about claim they came up with the idea, Facebook has endured numerous battles.

The lawsuit filed by Cameron and Tyler Winklevoss was settled out of court.

More recently, Facebook has been embroiled in several controversies including the Cambridge Analytica scandal where personal data from Facebook apps was shared without the consent of users.

It is understood the company collected data from more than 87 million users in 2014. Zuckerberg faces questions about the issue at a US Senate hearing.

More recently, Facebook revealed it had experienced a data breach resulting in 30 million accounts being compromised.

FACEBOOK’S FUTURE

Only last week, Facebook’s Mark Zuckerberg floated the idea of combining the messaging from Instagram, WhatsApp and Facebook Messenger into one platform.

This plan is still in the very early stages.

source: techguide.com.au

باتت “فيسبوك” بعد 15 سنة على تأسيسها في إحدى غرف مسكن جامعي في هارفرد أكبر شبكة تواصل اجتماعي في العالم مع أكثر من ملياري مستخدم، لكن هذا النجاح الباهر لا يخلو من بعض النكسات.

وفي الرابع من شباط/ فبراير 2004، طرح مارك زاكربرغ على الإنترنت باكورة هذه الشبكة التي يستخدمها اليوم ربع سكان المعمورة وهي تحوّلت اليوم إلى شركة تساوي قيمتها في البورصة 500 مليار دولار وتجني عائدات صافية قدرها 22 مليارا في السنة الواحدة.

وباتت ثروة مؤسسها البالغ من العمر 34 عاما تساوي 62 مليار دولار. لكن هذا النجاح الباهر يتعرّض منذ سنتين لسلسلة من النكسات تتخلّلها فضائح حول أساليب عمل الشركة التي يأتي الجزء الأكبر من إيراداتها من الإعلانات.

وتثير هذه الخضّات القلق عند المسؤولين السياسيين المتخوّفين من انتشار الأخبار الزائفة على المنصة والمدافعين عن الحياة الخاصة المستائين من استغلال البيانات الشخصية وحتّى المدافعين عن حقوق الإنسان.

ويقول المحلّل جوش بيرنوف “هي شركة قويّة جدا استحدثت منتجا ينمّي سلوكا إدمانيا ولا يستطيع كثيرون الاستغناء عنه وهي تتحمّل بالتالي مسؤولية كبيرة”.

“شركة ناضجة”

وتشير ديبرا أهو ويليامسون المحلّلة لدى “إي ماركتر” إلى أن “فيسبوك لم تعد محطّ إشادات بابتكاراتها بعد المشاكل التي واجهتها سنة 2018.

وأصبحت فيسبوك شركة ناضجة اليوم بعد 15 سنة ولم تعد مبتدئة”.

وقد تحولت “فيسبوك” إلى ما يشبه الإمبراطورية وهي تملك البعض من التطبيقات المجانية الأكثر شيوعا في العالم، مثل “إنستغرام” التي قلبت المعايير في مجال التصوير وخدمتي الدردشة “مسنجر” و”واتساب”.

وكلّ تطبيق من هذه التطبيقات يضمّ مليار مستخدم غالبيتهم من الشباب الذين باتوا ينفرون من “فيسبوك” باعتبارها “شبكة تناسب الأهل”.

وخلال الأشهر الأخيرة، خاض مارك زاكربرغ وشيريل ساندبرغ المسؤول الثاني في المجموعة حملة واسعة متعهدين بـ”بذل جهود أكبر وأسرع” للتصدّي لانتشار المعلومات المغلوطة والدعوات إلى الكراهية.

وتنفق الشركة مليارات الدولارات على إصلاح وضع المنصة، من خلال تحسين الأنظمة خصوصا والاستعانة بمزيد من الموظّفين. ويعنى اليوم 30 ألف موظّف بمسائل الأمن والسرية.

ويتمسّك مارك زاكربرغ الذي يتعرّض في الكثير من الأحيان لانتقادات لاذعة تطاله شخصيا بموقف ثابت يشدّد فيه على أن “فيسبوك” وُجدت للتقريب بين الناس وهي من ثمّ محطّ ثقة.

وهو يدحض دحضا مطلقا فكرة تغيير نموذج العمل بالرغم من النقد الموجّه إلى إدارة البيانات الشخصية، فالخدمة ستبقى مجانية بفضل الإعلانات الموجّهة بناء على ما جمع من بيانات شخصية.

وتؤتي هذه الاستراتيجية ثمارها، فعدد المستخدمين في ارتفاع متواصل والمعلنون باقون.

وفي دليل على حسن نواياه، اقترح مارك زاكربرغ أن يشارك هذه السنة في نقاشات عامة للتباحث في مستقبل الإنترنت وسبل تسخير الشبكة في خدمة المجتمع.

وقال في مطلع العام “أنا حريص على المشاركة في النقاشات العامة وتوسيع آفاق مساهمتي لتحديد المساومات الواجب التوصّل إليها والاتّجاه الواجب أخذه”.

بعد 15 سنة؟

ويزخر التاريخ بأمثلة عن شركات كانت تبدو في الماضي أنها لا تقهر قبل أن يطويها النسيان.

وبالنسبة إلى “فيسبوك” قد يكمن الخطر في تغيير عادات المستهلكين وطريقة تفاعلهم مع الأجهزة الإلكترونية.

ويتساءل جوش بيرنوف على سبيل المثال غن ما إن كانت “فيسبوك” تتحضّر لرواج الواجهات الذكية التي يقدّمها عمالقة مثل “غوغل” و”أمازون”.

ويقول إن “التطوّر قائم على الخدمات الصوتية وعلى تفاعل الشركات والأفراد مع تقنيات الذكاء الاصطناعي”. ويلفت إلى أنه “ليس من المؤكد أن فيسبوك ستجد مكانة لها في ظلّ هذه التحوّلات”.

Facebook is 15 years old today - what challenges does it face today?
Mark Zuckerberg talking about Facebook in 2004
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X