👮‍♂️ Government

QRCS supports cystoscopy services in Gaza hospitals

تجهيزات طبية من الهلال القطري لمستشفيات غزة بـ 1.6 مليون ريال

Doha: Qatar Red Crescent Society (QRCS) has procured two cystoscopes for the Alouda Hospital in northern Gaza, under its project to enhance cystoscopy services to urology patients in the blockade. At a total cost of $435,000, the new equipment will be used in cystoscopic urography and laser lithotripsy.

Dr. Akram Nassar, Head of QRCS Mission in Gaza, said: “This project is a significant contribution to the urology services in Gaza hospitals. It will help treat the large numbers of urologic patients, who suffer health problems due to the high salinity of drinking water in Gaza”.

Also, he said, the project will address the issue of having to refer the patients for treatment abroad. Regarding the importance of these supplies, Dr. Ahmed Mehana, Director of the hospital, explained that the new equipment will serve 380,000 people of North Gaza Governorate.

The high-tech equipment will remove urinary tract stones with no need for surgical intervention, causing no medical complications at all.

“Now, the Alouda Hospital has a whole package of surgical and endoscopic urology services,” he added.

The Gaza Cystoscopy Services Enhancement project covers three health facilities: the Alouda Hospital, Patient’s Friends Society Clinic, and Hayfa Medical Center.

Its purpose is to improve the quality of urology services offered at hospitals of the Ministry of Health (MOH) and public hospitals.

بدأت الطواقم الطبية بمستشفى العودة شمال قطاع غزة في استخدام جهازي مناظير المسالك البولية وتفتيت الحصى باستخدام الليزر، اللذين تم توريدهما بدعم من الهلال الأحمر القطري ضمن مشروع «تطوير خدمات مناظير المسالك البولية في قطاع غزة»، بتكلفة إجمالية للمشروع بلغت 435,000 دولار (قرابة 1589490 ريالاً).

وفي هذا السياق، قال د. أكرم نصار مدير المكتب التمثيلي للهلال الأحمر القطري في غزة: «إن هذا المشروع سيشكل نقلة نوعية في خدمات المسالك البولية في مستشفيات قطاع غزة، وسيساهم في التخفيف من معاناة الأعداد المتزايدة من مرضى المسالك البولية، في ظل تزايد درجة ملوحة مياه الشرب في القطاع وانعكاسها على صحة المواطنين»، موضحاً أن المشروع سيقلل من الحاجة لتحويل المرضى لتلقي هذا النوع من العلاج خارج قطاع غزة.

وحول أهمية جهاز المناظير بالنسبة لمستشفى العودة، يؤكد مدير المستشفى د. أحمد مهنا أن أجهزة منظار المسالك البولية وتفتيت الحصى باستخدام الليزر الجديدة ستساهم في تقديم خدمة نوعية لحوالي 380,000 نسمة في محافظة شمال قطاع غزة، بالإضافة إلى مساعدة المرضى في تفتيت الحصى دون الحاجة لإجراء عمليات جراحية، كما أن الإمكانيات الدقيقة بالجهاز لن تعرض المريض لأي مضاعفات طبية، مشيراً إلى أن مستشفى العودة بتوريد هذين الجهازين من قبل الهلال الأحمر القطري يتوج مجموعة كاملة من خدمات تخصص المسالك البولية الجراحية والتنظيرية.

من الجدير بالذكر أن مشروع «تطوير خدمات مناظير المسالك البولية في قطاع غزة» تستفيد منه 3 مؤسسات صحية، هي مستشفى العودة وعيادة أصدقاء المريض ومركز حيفا الطبي، ويهدف المشروع إلى تحسين جودة الخدمات المقدمة في مستشفيات وزارة الصحة والمستشفيات الأهلية في تخصص المسالك البولية.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X