😎 LifeStyle

QNL extends its role as regional IFLA preservation and conservation center

“الإفلا”يجدد ثقته في مكتبة قطر الوطنية كمركز إقليمي للحفاظ على التراث في العالم العربي

Qatar National Library has renewed an agreement with the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA), which extends its role as the IFLA Regional Center for Preservation and Conservation (PAC) for the coming three years.

The agreement enables the Library to take a leadership role in coordinating preservation and conservation activities among Arabic-speaking countries in the Middle East and North Africa.

As part of the arrangement, the Library will coordinate capacity-building programs, and promote best practices in preservation and conservation in Qatar and the region. The regional PAC will raise awareness around these issues among leaders in heritage and precious collections, as well as the wider public.

Stephane Ipert, Preservation and Conservation Manager at Qatar National Library, said, “We are delighted to extend our role as the IFLA Regional Preservation and Conservation Center.

This enables us to continue our crucial role in preserving Qatar’s and the region’s heritage in an inclusive manner. The Library has world-class resources in-house, which allow us to continue raising awareness of the best ways to maintain rare books, documents and manuscripts.”

The Library will undertake several projects to support the preservation of documentary heritage in the Arab region, which includes an 18-month long project in collaboration with the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO).

The project focuses on identifying documentary heritage in Arab countries, and offers support in capacity-building and professional development to specialists working in this field. The Library will also hold training courses and workshops on preservation and conservation in several Arab countries in the future.

In collaboration with the National Archives of Morocco, the Library and UNESCO, recently concluded a three-day training course entitled, ‘Practical Methods for the Scientific Examination of Library Objects.’

The course, which was organized by IFLA’s Regional PAC Center at Qatar National Library, mainly highlighted technical photography of heritage collections and the technique of reflectance spectroscopy.

The IFLA Preservation and Conservation (PAC) Centers network supports libraries around the world to safeguard documentary heritage in its diverse forms and formats, and promotes international cooperation in support of this cause.

جدد الاتحاد الدولي لجمعيات ومؤسسات المكتبات “الإفلا” ثقته في مكتبة قطر الوطنية باختيارها لمدة ثلاثة سنوات أخرى كمركز “الإفلا” الإقليمي لصيانة مواد المكتبات والمحافظة عليها في المنطقة العربية والشرق الأوسط.

ويؤهل هذا الاختيار مكتبة قطر الوطنية للاستمرار في دورها الريادي في تنسيق جهود صيانة المواد التراثية والحفاظ عليها في الدول العربية والشرق الأوسط.

وفي إطار هذا الدور، ستعمل مكتبة قطر على تنظيم وتنسيق برامج بناء القدرات، وتطوير أفضل الممارسات في صيانة المواد التراثية في قطر والمنطقة العربية، كما ستواصل جهودها في تعزيز الوعي بقضايا التراث والحفاظ عليه وصيانته بين المتخصصين فضلاً عن الجمهور العام.

وقال السيد ستيفان إيبيغ، مدير إدارة صيانة مواد المكتبة والمحافظة عليها في مكتبة قطر الوطنية، في تصريح اليوم، إن استمرار ثقة “الإفلا” في دور المكتبة كمركز إقليمي لصيانة مواد المكتبات والمحافظة عليها في المنطقة العربية والشرق الأوسط، من شأنه تمكين مواصلة المكتبة لرسالتها الساعية للحفاظ الشامل على التراث في قطر والمنطقة العربية.

وأوضح إيبيغ، أن المكتبة تحتوي على أحدث الأجهزة والمعدات المتطورة التي تجعلها قادرة على مواصلة الجهود في تعزيز الوعي بأفضل الطرق للحفاظ على الكتب والوثائق والمخطوطات.

وتنفذ المكتبة عدة مشاريع في دعم الحفاظ على التراث الوثائقي من المخطوطات النادرة في العالم العربي، ومنها مشروع مستمر مدته 18 شهرًا بالتعاون مع منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة “اليونسكو”.

ويركز هذا المشروع على صيانة التراث في الدول العربية وتقديم الدعم في بناء القدرات والتطوير المهني للمتخصصين في مجال حفظ مواد المكتبات وصيانتها، كما ستعقد المكتبة دورات وورشا تدريبية في مجال الحفظ والصيانة في العديد من الدول العربية.

وكان مركز “الإفلا” الإقليمي لصيانة مواد المكتبات والمحافظة عليها في المنطقة العربية والشرق الأوسط بالمكتبة، قد نظَّم مؤخرًا بالتعاون مع “اليونسكو” ومؤسسة “أرشيف” المغرب دورة تدريبية بعنوان “الطرق العملية لفحص مقتنيات المكتبات بوسائل علمية” استمرت ثلاثة أيام ، شارك فيها عدد كبير من المتخصصين في صيانة الكتب والمخطوطات من مختلف البلدان العربية منها تونس والجزائر ومصر والمغرب.

وتناولت الدورة التدريبية التصوير التقني للمقتنيات التراثية وتقنية الانعكاس الطيفي لتحديد الأصباغ المستخدمة، كما ركزت على التحليل الطيفي الانعكاسي وهو تقنية متقدمة لتحديد الأصباغ المستخدمة في المخطوطات واللوحات الفنية.

وتعمل مراكز “الإفلا” الإقليمية، على حماية التراث بمختلف صوره وأشكاله، وتدعم التعاون العالمي في هذا المجال.

QNL extends its role as regional IFLA preservation and conservation center

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format