📚Education

QF attends Inside Higher Ed’s leadership series in US

مؤسسة قطر تشارك في سلسلة نقاشات القادة التابعة لـ” إنسايد هاير إيديوكيشن” بالولايات المتحدة الأميركية

Qatar Foundation (QF) has participated in the latest edition of Inside Higher Ed’s (IHE) Leadership Series in Washington, D.C. The event, titled ‘Global Higher Ed in Changing Times’, took place at the Gallup World Headquarters, and featured Dr Ahmad M. Hasnah, President of Hamad Bin Khalifa University (HBKU), a member of QF, as a panel speaker.

QF’s involvement in the event formed part of a four-day visit to the US led by H E Sheikha Hind bint Hamad Al Thani, Vice Chairperson and CEO of Qatar Foundation.

Dr Hasnah participated in a panel titled ‘New Directions in International Higher Education’, and was joined by Margee Ensign, President of Dickinson College, Carlisle, Pennsylvania, US, and Kevin Kinser, Head of Department of Education Policy Studies, Pennsylvania State University, US. IHE editor Scott Jaschik moderated the discussion. Dr Hasnah highlighted the importance of QF establishing Education City many years ago. “Qatar Foundation believed that investing in human capital is key to the development of the country, and the wider region,” he said.

Describing the innovative ecosystem and multicultural nature of EC, where students of over 60 nationalities are given the opportunity to learn alongside a highly-diverse group of faculty and academic staff, Dr Hasnah said,“Education City, as a research-based education model, provides students with the opportunity to develop their critical thinking and expose them to topics and areas that are of importance to Qatar and the world.”

Looking to the path that lies ahead for higher education, Dr Hasnah continued, “Higher education institutes should be an active member in their communities by providing the skills and knowledge that contribute to the current and future market needs of their country.”

Throughout the day, a number of panel discussions were held, featuring a selection of influential speakers exploring issues surrounding globalization and strategies for responding. Topics included the flow of international students to universities around the world, collaboration among scholars, and the growing trend of universities establishing international campuses.

QF’s involvement at the IHE Leadership Series reflects its commitment to aligning its higher education efforts with the latest global trends in this field, through participation and dialogue.

شاركت مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع، في أحدث نسخة من سلسلة نقاشات القادة التابعة لـ “إنسايد هاير إيديوكاشن” (IHE)، والتي عُقدت في العاصمة الأمريكية واشنطن، تحت عنوان “التعليم العالمي العالي في ظلّ التغيرات الزمنية”، وذلك في المقر الرئيسي لمؤسسة غالوب العالمية.

وقد شارك الدكتور أحمد حسنة، رئيس جامعة حمد بن خليفة، عضو مؤسسة قطر، في سلسلة نقاشات القادة، وذلك في إطار زيارة وفد مؤسسة قطر إلى الولايات المتحدة الأمريكية لمدّة أربعة أيام، برئاسة سعادة الشيخة هند بنت حمد آل ثاني، نائب رئيس مجلس الإدارة والرئيس التنفيذي للمؤسسة.

وعُقدت حلقة النقاش التي شارك فيها الدكتور أحمد حسنة، بعنوان “الاتجاهات الحديثة في التعليم العالي الدولي”، وانضمت إليه كلّ من مارجي إنسين، رئيسة كلية ديكنسون، التي تقع في كارلايل بنسلفانيا بالولايات المتحدة الأمريكية، وكيفين كنسر، رئيس قسم دراسات سياسات التعليم، بجامعة ولاية بنسلفانيا. وترأس الحلقة السيد سكوت جاتشيك، محرر في “إنسايد هاير إيديوكاشن”.

وخلال مشاركته في سلسلة النقاشات التابعة لـ “إنسايد هاير إيديوكاشن”? سلّط الدكتور حسنة، الضوء على أهمية تأسيس المدينة التعليمية منذ أعوام، وقال: “تؤمن مؤسسة قطر أن الاستثمار في تنمية رأس المال البشري هو الركيزة الرئيسية لتعزيز مسيرة التطور في قطر والمنطقة”.

وفي حديثه عن المدينة التعليمية وما تتميز به كمنظومة مبتكرة ومتعددة الثقافات، واحتضانها طلاب يتوزعون على ما يزيد عن 60 جنسية، حيث تتوفر لهم فرص الاستفادة من هذا التنوع من خلال التفاعل مع نخبة من الأساتذة من حول العالم، قال الدكتور أحمد حسنة: “توفر المدينة التعليمية والتي تشكل نموذجًا تعليميًا وبحثيًا رائدًا للطلاب فرصة تطوير مهاراتهم في التفكير النقدي البناء، كما توفر لهم فرص النقاش في مواضيع مهمّة لقطر والعالم”.

وأضاف الدكتور حسنة في نقاشه حول مستقبل التعليم: “لا بدّ أن يكون لمؤسسات التعليم العالي دورًا فاعلًا في المجتمعات، وتزويدها الطلاب بالمهارات والمعرفة اللازمة، والتي تساهم في تلبية الإحتياجات الحالية والمستقبلية لسوق العمل في قطر والعالم”.

وتضم المدينة التعليمية في مؤسسة قطر، إلى جانب جامعة حمد بن خليفة، ستّ جامعات مقرّها الولايات المتحدة، بما في ذلك جامعة جورجتاون في قطر، وجامعة كارنيجي ميلون في قطر، وجامعة فرجينيا كومنولث في قطر، وجامعة نورثوسترن في قطر، وجامعة تكساس إي أند أم في قطر، ووايل كورنيل للطب – قطر.

وقد تم استضافة العديد من الحلقات النقاشية، التي ضمت مجموعة من القادة وصنّاع القرار، للبحث في القضايا التي تطرحها العولمة والاستراتيجيات اللازمة لمعالجتها. وشملت حلقات النقاش مواضيع متعددة منها انضمام الطلبة من مختلف الجنسيات إلى الجامعات حول العالم، والتوجه المتزايد للجامعات نحو إنشاء مقرات عالمية لها.

وتعكس مشاركة مؤسسة قطر في سلسلة محاضرات القادة التابعة لـ “إنسايد هاير إيديوكيشن” التزامها.

بمواءمة جهودها في مجال التعليم العالي مع أحدث الاتجاهات العالمية في هذا المجال، من خلال المشاركة والحوار.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X