👮‍♂️ Government

QC launches ‘Arsal Relief’ campaign for Syrian refugees in Lebanon

«قطر الخيرية» تطلق حملة «أغيثوا_عرسال»

Under the supervision of the Regulatory Authority for Charitable Activities (RACA), Qatar Charity (QC) has launched ‘Arsal Relief’ campaign to provide immediate assistance to Syrian refugees affected by snowstorms, frost and rain, targeting to raise QR20m, as a contribution to meet their basic needs by providing heating facilities, food and medicines.

This campaign was launched to urgently respond to the difficult humanitarian situation suffered by the Syrian refugees in the town of Arsal and other Lebanese areas, due to the Storm Norma, which hit Arsal last week.

The campaign also came amid expectations of similar storms from today.

At the press conference, held on this occasion and moderated by Ahmed Al Ali, director of QC’s Media and Communication Department, Faisal Al-Fehaida, assistant to the CEO in the Operations and International Partnerships Sector at Qatar Charity, appealed to benefactors in Qatar to stand by Syrian refugees in their plight, and donate in favor of the campaign in order to provide them with immediate assistance.

He also urged media persons, social media influencers, and the public, in general, to interact with the campaign and support it using all possible means.

He also pointed out that the ‘Arsal Relief’ campaign would include an on-air donation campaign in cooperation with Qatar TV, Qatar Radio, and Al Quran Al Kareem radio on Tuesday evening, in addition to organising other public events.

Al Fehaida noted that Qatar Charity was one of the first humanitarian organizations that managed to reach the affected camp in Arsal last week, which was hit by the Storm Norma. In extremely difficult circumstances, Qatar Charity has provided aid, which included heating fuel, blankets, winter clothes and other items to protect the tents from rain and wind, in addition to the distribution of food aid to the affected families.

The aid benefited nearly 17,000 Syrian refugees, mostly children, women, the sick, the elderly and persons with disabilities. Al Fehaida pointed out that since the beginning of the winter, Qatar Charity, through its regional office in Turkey or in cooperation with international humanitarian organizations and local partners, has implemented many significant relief projects for internally displaced Syrian people and Syrian refugees in Lebanon, Turkey and Jordan.

He also added that these projects were implemented as part of QC’s ‘Below Zero’ campaign to provide the Syrian vulnerable with winter requirements. The cost of the projects, which have been implemented or are under implementation, amounted to nearly QR70m. It is expected that around two million refugees and displaced persons would benefit from these projects during the current winter.

At the end of the press conference, Al Fehaida extended his sincere thanks and gratitude to those supporting Qatar Charity’s relief and development projects, who always stand by the Syrian people throughout their protracted crisis, as well as, they support every needy and poor person across the globe.

The campaign is aimed at meeting the urgent needs of the Syrian refugees in Arsal and other areas of Lebanon by providing them with fuel, mattresses, blankets, winter clothes bags, plastic sheeting and a food basket containing basic food items.

في استجابة عاجلة للأوضاع الإنسانية الصعبة التي يعاني منها اللاجئون السوريون في مدينة عرسال ومناطق لبنانية أخرى بسبب تأثرهم من العاصفة الثلجية «نورما»، الأسبوع الماضي، ووسط توقعات بعواصف مشابهة اعتباراً من اليوم؛ أطلقت «قطر الخيرية» بإشراف من هيئة تنظيم الأعمال الخيرية حملة «أغيثوا_عرسال»، من أجل تقديم المساعدات الفورية للمتضررين من العواصف الثلجية والصقيع والأمطار من اللاجئين السوريين بلبنان، حيث تستهدف الحملة جمع 20 مليون ريال، إسهاماً منها في سد احتياجاتهم الأساسية في مجالات توفير وسائل التدفئة والغذاء والدواء.

وفي المؤتمر الصحافي الذي عقد بهذه المناسبة؛ وأداره السيد أحمد العلي مدير إدارة الإعلام والاتصال، وجه السيد فيصل الفهيدة مساعد الرئيس التنفيذي لقطاع العمليات والشراكات الدولي في «قطر الخيرية»، نداء باسم «قطر الخيرية» إلى أهل الخير في قطر من أجل الوقوف إلى جانب إخوانهم من اللاجئين السوريين في ظل ظروف الطقس القاسية التي يواجهونها، والتبرع للحملة من أجل منحهم ومنح أسرهم الأمل، والتخفيف من قسوة الظروف التي يتعرضون لها، كما حث وسائل الإعلام والناشطين على شبكات التواصل الاجتماعي والجمهور بشكل عام على التفاعل مع الحملة ودعمها بكل السبل الممكنة، داعياً المولى أن يكتب للجميع أجر ما يقدمونه، وأن يمتعهم بالأمن والطمأنينة والأمان، وأن يصرف عنهم وعن أسرهم كل سوء ومكروه. وأوضح الفهيدة أن الحملة ستشتمل على حملة تبرعات على الهواء مباشرة بالتعاون مع تلفزيون قطر وإذاعة قطر وإذاعة القرآن الكريم، مساء الثلاثاء المقبل، إضافة لفعاليات جماهيرية أخرى.

الخطوة الأولى

وذكر الفهيدة أن «قطر الخيرية» بفضل الله أولاً ثم بفضل تبرعات أهل الخير في قطر ثانياً، كانت من أوائل الجمعيات الإنسانية التي تمكنت من الوصول إلى المخيمات المتضررة في منطقة عرسال الأسبوع الماضي في ظل العاصفة «نورما»، وقدمت في ظروف بالغة الصعوبة مساعدات اشتملت على وقود التدفئة والبطانيات والملابس الشتوية والشوادر لحماية الخيم من الأمطار والرياح، بالإضافة إلى توزيع الحصص الغذائية للعائلات المحاصرة في خيمها، حيث استفاد من هذه المساعدات 17 ألف لاجئ، معظمهم من الأطفال والنساء والمرضى والمسنين والأشخاص ذوي الإعاقة.

وأشار إلى أن «قطر الخيرية» قامت منذ بداية فصل الشتاء مباشرة من خلال مكتبها الإقليمي بتركيا أو بالتعاون مع شركائها من المنظمات الإنسانية الأممية والدولية والشركاء المحليين الذين تعتز بهم بتنفيذ مشاريع إغاثية كبيرة للنازحين في الداخل السوري واللاجئين في لبنان وتركيا والأردن، في إطار حملتها «تحت الصفر» من أجل توفير ما يلزمهم لمواجهة برد الشتاء، حيث بلغت قيمة ما تم تنفيذه أو ما هو تحت التنفيذ حوالي 70 مليون ريال، وينتظر أن يستفيد منها حوالي مليوني لاجئ ونازح خلال الشتاء الحالي.

ووجه الفهيدة في ختام حديثه أسمى آيات الشكر والامتنان لداعمي مشاريع «قطر الخيرية» الإغاثية والتنموية من أهل قطر الكرام، الذين كانوا ـ وما زالوا ـ أوفياء في البذل، والوقوف إلى جانب إخوانهم السوريين طيلة أزمتهم الممتدة، وإلى جانب كل محتاج وفقير عبر العالم.

المنتجات

وبغرض تلبية الاحتياجات العاجلة للاجئين السوريين في عرسال والمناطق اللبنانية الأخرى، والتي تشتمل على: الوقود والفرش والبطانيات وحقيبة الملابس الشتوية وشوادر المخيمات والأغطية البلاستيكية وسلة غذائية تتضمن المواد التموينية الأساسية، فقد فتحت «قطر الخيرية» باب التبرع لحملة « أغيثوا_عرسال» من خلال سهم بقيمة 400 ريال لتغطية احتياجات فرد واحد، أوبسهم بقيمة 2000 ريال لتغطية احتياجات أسرة، أوبسهم بقيمة 5000 ريال من أجل توفير خيمة إيواء عائلية.

ويعتبر اللاجئون السوريون في بلدة عرسال شرقي لبنان البالغ عددهم حوالي 80 ألفاً، الأكثر تضرراً جراء العاصفة الثلجية، حيث ازدادت معاناتهم قسوة بعد أن حوصرت خيمهم بالثلوج في ظل نقص حاد في مستلزمات الحياة الأساسية خاصة مواد التدفئة.

طرق التبرع

يمكن التبرع للحملة عبر الموقع الإلكتروني لـ «قطر الخيرية»: Qch.qa/sos، أو عبر التطبيق الجوال، ومن ذلك طلب خدمة المحصل المنزلي عبر تطبيق «قطر الخيرية» Qch.qa/app، أو من خلال الرسائل النصية بإرسال الرمز « SYH « إلى الرقم 92642 للتبرع بـ 100 ريال، وإلى الرقم 92015 للتبرع

بـ 200 ريال، وإلى الرقم 92428 للتبرع بـ 500 ريال، أو عبر الخط الساخن 44667711;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X