👮‍♂️ Government

Qatar Charity implements 373 projects in Kosovo in 2018

قطر الخيرية تنفذ 373 مشروعًا في كوسوفو في عام 2018

Doha: Qatar Charity implemented 373 projects in the areas of sustainable development, education, water sanitation, relief and home construction at a total cost of QR6m in Kosovo last year.

The projects included 74 income-generating projects and 279 water and sanitation projects, in addition to 20 other projects including the construction of houses for the poor and educational projects.

Mahmoud Abbas Shaker, director of QC’s office in Kosovo, said: “Our project, have achieved remarkable growth this year, benefiting 30,000 people in the country.” He also pointed out that the office seeks to increase the number of projects in order to meet the needs of the Kosovar society.

“A total of 23 agreements have been signed with the various governmental and local authorities in Kosovo during 2018 and the number of municipalities cooperating with Qatar Charity increased by 30 percent,” said Shaker noting that the office is seeking to diversify and develop its projects this year.

So far, more than 4,500 students graduated from the Qatar Training Center established by Qatar Charity in the capital Pristina as a qualitative educational and training project.

The center obtained a number of licenses and local and international accreditations, as it is considered one of the best centers working in the field of training and rehabilitation in Kosovo. Qatar Charity also sponsors more than 3,000 persons, mostly orphans, and provides various health, education and social services for them.

Ministers and local officials in the Republic of Kosovo lauded the development and relief efforts of Qatar Charity (QC) in the country, which benefited many of its regions. They thanked the benefactors in Qatar for their significant support, which resulted in the implementation of important projects during the previous years.

“Qatar Charity’s projects and activities contributed to meeting the needs of the members of the community in Kosovo,” said Mahir Yagcilar, Minister of Public Administration hoping that such activities would continue in the future.

For his part, Burim Berisha, mayor of Fushë Kosovë, a town and municipality in Kosovo has applauded QC’s achievements in the municipality, especially in providing water, building houses and giving relief, pointing out that more than 90 projects have been implemented in the municipality.

Agim Bahtiri, mayor of Mitrovica has hailed the nature of and quick implementation of QC’s projects, noting that this reflects the keenness of QC’s management to provide high-quality projects and services in record time.

Qatar Charity has implemented 87 projects in the municipality of Mitrovica, Bahtiri added.

أشاد وزراء ومسؤولون محليون في كوسوفو بجهود «قطر الخيرية» التنموية والإغاثية في بلادهم، التي استفادت منها كثير من مناطقها، وساهمت في تعزيز مستوى التنمية في بلادهم، معربين عن امتنانهم للمتبرعين الكرام من أهل قطر على ما قدّموه من دعم كبير نتج عنه تنفيذ مشاريع مهمة العام الماضي والسنوات التي سبقته.

وقال السيد ماهر أكجلار وزير الإدارة العامة في كوسوفو إن مشاريع وأنشطة «قطر الخيرية» في بلادنا شكّلت تنوعاً مهماً من ناحية نوعية المشاريع وحجمها، وبما يساهم في تلبية احتياجات أفراد المجتمع، داعياً إلى استمرار هذا العطاء في المستقبل، بدعم أهل قطر.

جودة وسرعة إنجاز

من جهته، ثمن السيد بوريم بريشا رئيس بلدية فوش بكوسوفا إنجازات «قطر الخيرية» في البلدية خاصة في مجال المياه وبناء البيوت والإغاثة، مشيراً إلى أنه جرى تنفيذ أكثر من 90 مشروعاً فيها.

بدوره أبدى السيد أجيم بهتيري رئيس بلدية متروفيتسا إعجابه الشديد بطبيعة مشاريع «قطر الخيرية» وسرعة إنجازها، منوهاً بأن ذلك يعكس حرص القائمين على تلك المؤسسة الرائدة في تقديم مشروعات وخدمات ذات جودة عالية في زمن قياسي.

وقال إن «قطر الخيرية» تعتبر الشريك الأكثر جدية وإنجازاً، حيث نفذت في بلدية متروفيتسا 87 مشروعاً.

حصاد المشاريع

تمكنت «قطر الخيرية» في عام 2018 من تنفيذ 373 مشروعاً في مجالات التنمية المستدامة والتعليم والمياه الإصحاح والإغاثة، وبناء البيوت بتكلفة إجمالية بلغت 6 ملايين ريال، حيث تنوعت المشاريع ما بين 74 مشروعاً مدراً للدخل و279 مشروع مياه وإصحاح، بالإضافة إلى مشاريع أخرى كبيوت الفقراء والمشاريع التعليمية التي وصل عددها 20 مشروعاً.

وقال محمود عباس شاكر مدير مكتب «قطر الخيرية» في كوسوفا، إن مشاريع «قطر الخيرية» بفضل الله أولاً، ثم بدعم أهل قطر قد حققت نمواً ملحوظاً هذا العام يصل إلى 50 % من حيث العدد والتكلفة، خاصة في المشاريع المدرة للدخل ومشاريع المياه، والتي استفاد منها 30 ألف شخص، مشيراً إلى المكتب يسعى إلى زيادة عدد المشاريع لتواكب حاجات المجتمع الكوسوفي.

وأضاف أنه تم عقد 23 اتفاقية مع الجهات الحكومية والمحلية الكوسوفية المختلفة خلال العام 2018 فقط، وزادت عدد البلديات المتعاونة مع «قطر الخيرية» بنسبة 30 %، منوهاً بأن المكتب يسعى إلى مزيد من تنويع وتطوير مشاريعه في العام المقبل.

مركز قطر للتدريب

وقد تخرّج من «مركز قطر للتدريب» الذي أنشأته «قطر الخيرية» في العاصمة بريشتينا كمشروع تعليمي وتدريبي نوعي، حتى الآن أكثر من 4500 دارس، وتمكن من الحصول على عدد من الرخص والاعتمادات المحلية والدولية، بحيث يعد من أفضل المراكز العاملة في مجال التدريب والتأهيل بكوسوفو.

كما تكفل «قطر الخيرية» أكثر من 3000 شخص معظمهم من الأيتام، وتقدم لهم خدمات صحية وتعليمية واجتماعية متنوعة.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X