💰 Business

Ooredoo makes first successful international 5G call in the region

«ooredoo» تنجح في إجراء أول مكالمة دولية عبر «5G»

Doha: Ooredoo Group confirmed today it has successfully trialled the first International 5G call in the Arab World.

Ooredoo’s call took place on Tuesday January 22, 2019, between Sheikh Saud Bin Nasser Al-Thani, Chief Executive Officer, Ooredoo Group and Sheikh Mohammed Bin Abdulla Bin Mohammed Al-Thani, Chief Executive Officer, Ooredoo Kuwait.

The call was originated by Sheikh Saud from Ooredoo’s headquarters in Doha, and received by Sheikh Mohammed in Ooredoo Kuwait’s headquarters. It took place using 5G CPEs connected at 5G speeds of up to 1 Gbps showcasing the incredible potential of 5G.

Ooredoo Qatar became the first operator in the world to launch a live, commercially available 5G network in May 2018 and has since worked tirelessly to ensure it will be ready for use as soon as 5G devices become commercially available. 5G is set to revolutionise mobile and fixed connectivity, with super-fast internet speeds, extreme throughput and low latency.

Also, Ooredoo Kuwait had announced the launch of the trial 5G for its customers last June 2018. The 5G trial launch came as the company prepares to release the biggest network of the revolutionary internet of the future across Kuwait in 2019. This comes in tandem with Ooredoo Group’s plans to roll out 5G across its markets, following the launch of the new high capacity technology in Doha.

Detailed 5G network testing is now underway across both the Qatar and Kuwait 5G networks, and plenty of the incredible possibilities of 5G have already been showcased by Ooredoo, including a driverless aerial taxi, 5G broadband in a moving vehicle and never-before-seen gaming quality.

With this announcement, Ooredoo joins major global telco players in successfully trialing 5G calls.

Speaking about the landmark call, Sheikh Saud Bin Nasser Al Thani, Chief Executive Officer, Ooredoo Group, said: “We were immensely proud to be the first in the world to launch a live, commercially available 5G network and today, our pride increased as we conducted the first international 5G call in the region. Being at the forefront of technological development, to ensure our customers and Qatari citizens and residents will be the first to enjoy the incredible capabilities of 5G, is of paramount importance to us and we are delighted to announce the success of this call, marking yet another crucial step along the way to widespread, life-changing 5G adoption.”

أعلنت مجموعة «ooredoo»، أمس، أنها نجحت في إجراء أول مكالمة دولية عبر شبكة «5G» على مستوى العالم العربي، في تجربة برهنت على القدرات الهائلة لشبكة الجيل الخامس «ooredoo» (5G) في كل من قطر والكويت. وقد تم إجراء المكالمة، أمس الثلاثاء، بين كل من الشيخ سعود بن ناصر آل ثاني، الرئيس التنفيذي لمجموعة «ooredoo»، والشيخ محمد بن عبدالله بن محمد آل ثاني، المدير العام والرئيس التنفيذي لـ «ooredoo الكويت»، وذلك بحضور عدد من كبار المسؤولين في مجموعة «ooredoo» و«ooredoo قطر» و «ooredoo الكويت»، وﻣﺳؤوﻟين ﺣﮐوﻣﯾين، وعدد من المدعوين من وﺳﺎﺋل الإعلام.

استفتح الشيخ سعود إجراء الاتصال من مقر «ooredoo» الرئيسي في الدوحة، ليستلم المكالمة ويرد عليها الشيخ محمد آل ثاني من مقر «ooredoo» الرئيسي في الكويت. وتم إجراء المكالمة باستخدام معدات «5G» المتصلة بسرعات «5G» تصل إلى 1 جيجابت بالثانية، ليتم من خلال هذه التجربة استعراض الإمكانات الكبيرة لشبكة «5G».

يذكر أن «ooredoo قطر» أصبحت في مايو 2018 أول مشغل اتصالات في العالم يطلق شبكة «5G» تجارياً، ومنذ ذلك الحين واصلت الشركة العمل لضمان تجهيز الخدمة لاستخدامها من قبل العملاء بمجرد طرح الأجهزة المتوافقة مع تقنية «5G» في الأسواق. ويُنتظر أن تحدث «5G» نقلة نوعية ومهمة في عالم اتصالات شبكات الجوال والخط الثابت، وأن توفر سرعات إنترنت فائقة للغاية، وتحقق أداء قوياً للغاية مع معدلات تأخير منخفضة تماماً.

كما كانت «ooredoo الكويت» قد أعلنت في يونيو 2018 عن إطلاقها التجريبي لشبكة «5G»، ومن المنتظر أن تعمل الشركة على توسيع نطاق تغطية شبكة «5G» ليشمل كافة مناطق الكويت خلال الفترة المقبلة. وخلال الإطلاق التجريبي، تم عرض اختبار خاص لألعاب الفيديو التي تتطلب سرعة فائقة لتحميل البيانات عن طريق الإنترنت، بالإضافة إلى عرض تصوير جوي مباشر بتقنية عالية الجودة Full HD4K من خلال الطائرات المسيرة «الدرون»، إضافة إلى تخصيص ركن لاختبار السرعة عبر شبكة «5G».

اختبارات

وتجري «ooredoo» خلال الفترة الحالية اختبارات مفصلة لشبكات «5G» التابعة لها في كل من قطر والكويت، وكانت الشركة قد عرضت خلال الفترة الماضية بعض التطبيقات والحلول العملية المدهشة لتقنية «5G»، بما في ذلك التاكسي الطائر، وبرودباند «5G» في المركبات المتحركة، وتجربة الألعاب بجودة عالية لم يسبق لها مثيل.

وحول هذه المكالمة الأولى من نوعها، قال الشيخ سعود بن ناصر آل ثاني، الرئيس التنفيذي لمجموعة «ooredoo»: «شعرنا بسعادة واعتزاز كبيرين لكوننا أول شركة اتصالات في العالم تطلق شبكة «5G» تجارياً، واليوم، يزداد اعتزازنا بتحقيق نجاح آخر تمثّل في إجراء أول مكالمة دولية عبر شبكة «5G» على مستوى المنطقة. ودائماً ما نحرص في «ooredoo»على تحقيق الريادة وتصدر مشهد التطور التكنولوجي، لضمان أن يكون جميع المواطنين والمقيمين في دولة قطر هم أول من يستمتع باستخدام الحلول والتطبيقات العملية لخدمة «5G»، ويسرنا أن نعلن عن نجاح إجراء هذه المكالمة، في خطوة مهمة أخرى، ضمن إطار سعينا لنشر خدمات «5G» التي من شأنها إحداث تحولات إيجابية ملموسة في حياة الأفراد اليومية».;

Ooredoo makes first successful international 5G call in the region

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X