👮‍♂️ Government

MoI organises rehabilitation course for staff with special needs

«الداخلية» تطور مهارات 80 من موظفيها ذوي الاحتياجات

QNA /Doha

The Ministry of Interior (MoI) organised a training course on the skills of the distinguished employee at the Officers’ Club in the General Directorate of Civil Defence.

The course aims to train and qualify MoI’s employees with special needs.

The five-day course was attended by 80 male and female employees with special needs working in various departments of the ministry.

The course includes a number of programmes, activities and forums that benefit MoI’s staff from this important segment of society.

The course comes in co-operation between the office of people with special needs and Qatar Deaf Centre, which translates the lectures to sign language.

Also, Qatar Scientific Club (QSC) co-operates in this course by organising a visit to the club to learn about its programmes, activities and workshops.

The visit, which takes place on the last day of the course, aims to provide the opportunity for the staff wishing to participate in QSC programmes.

Lecturer Rawda al-Qubaisi said that the distinguished employee skills course was designed to suit people with special needs who suffer from hearing, visual and mental disabilities.

She pointed out that the course has two main objectives, which are to identify the most important differences in professional leadership, gain skills of persuasion and tools applicable to professional life.

Al-Qubaisi said that the course included some explanatory videos and practical activities that enrich theoretical information and make it more applicable.

She added that among the new professional skills to be dealt with in the course are the skills of the patterns that ensure the continuation of the happiness and freshness of the staff.

She noted that the biggest challenge in this course is the participants’ acceptance of the new pattern of training.

انطلقت صباح أمس بنادي الضباط بالإدارة العامة للدفاع المدني، دورة مهارات الموظف المتميز؛ التي ينظمها مكتب ذوي الاحتياجات الخاصة بإدارة الموارد البشرية في وزارة الداخلية. تحاضر في الدورة -التي تستمر خمسة أيام، بمشاركة 80 موظفاً وموظفة من ذوي الاحتياجات الخاصة العاملين بمختلف إدارات الوزارة- روضة عمران القبيسي، خبيرة التنمية البشرية.

تعد هذه الدورة الأولى التي ينفذها المكتب ضمن خطته السنوية الخاصة بتدريب وتأهيل منسوبي وزارة الداخلية من ذوي الاحتياجات الخاصة، وتحتوي على العديد من البرامج والأنشطة والملتقيات التي يستفيد منها موظفو وموظفات الوزارة من هذه الشريحة المهمة من شرائح المجتمع، وتأتي الدورة بالتعاون بين مكتب ذوي الاحتياجات الخاصة ومركز قطر للصم، الذي يتولى ترجمة المحاضرات إلى لغة الإشارة.

كما يتعاون النادي العلمي القطري في هذه الدورة من خلال تنظيم زيارة للمشاركين في الدورة إلى النادي، للتعرف على البرامج والأنشطة وورش العمل التي ينظمها. وتهدف هذه الزيارة -التي تأتي في اليوم الأخير للدورة- إلى إتاحة الفرصة أمام الراغبين من منتسبي وزارة الداخلية من ذوي الإعاقة في الانخراط في البرامج التي ينفذها النادي.

وفيما يتعلق بمحتوى الدورة، قالت الأستاذة روضة عمران القبيسي -خبيرة التنمية البشرية- إن دورة مهارات الموظف المتميز قد صممت لتناسب ذوي الاحتياجات الخاصة الذين يعانون من الإعاقات السمعية والبصرية والذهنية، لافتة إلى أن الدورة تحمل هدفين رئيسيين، هما: التعرف على أهم الفروقات في القيادة المهنية، واكتساب مهارات الإقناع وأدوات قابلة للتطبيق في الحياة المهنية.

وأوضحت «أن الدورة سوف تتضمن بعض الفيديوهات التوضيحية والأنشطة العملية التي تثري المعلومات النظرية، وتجعلها أكثر قابلية للتطبيق، مضيفة أن من المهارات المهنية الحديثة التي سوف تتناولها الدورة، الأنماط التي تحقق استمرار حالة السعادة والانتعاش وطريقة الطرح لدى الموظفين، منوهة بأن أكبر تحدٍ في هذه الدورة يتمثل في تقبل المشاركين لهذا النمط الجديد من التدريب».;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X