💰 Business

Doha Bank retains top spot in ESG rankings of listed firms in Qatar

بنك الدوحة يحتفظ بصدارة تصنيفات «إي إس جي إنفست»

Doha: Doha Bank, one of the largest private commercial banks in Qatar, has retained the top rating for the second year in a row in the annual Environmental, Social and Governance (ESG) review of companies listed on Qatar Stock Exchange by ESG Invest, the investment research arm of Sustainability Excellence.

The Bank says it became possible as a result of its tireless pursuit of sustainable practices across all aspects of operations. ESG Invest provides comprehensive ESG ratings research reports that quantify the ESG performance of companies in the Arab world.

The firm’s team of analysts assesses ESG data points across nine Sustainability Dimensions and 43 ESG issues with more than 180 data points for companies in the region, analyzing levels of integration of ESG issues within the companies’ core business activities.

Having completed comprehensive ESG reports for over 700 companies in the region, Doha Bank has been ranked first in Qatar and among the top three banks in the Arab world in 2018.

On receiving the 2018 rating, Dr R Seetharaman, Group CEO of Doha Bank, said: “Doha Bank’s retention of its number 1 spot in Qatar is a matter of great institutional pride and is a reflection of our consistent focus on prioritizing Corporate Governance, Risk Management, and ESG performance. Our rating among top three banks in the Arab world has reenergized our pursuit of international best practices across all our operations. We remain committed to continue focusing on our environmental and social agenda and adopting the highest standards of governance practices, thereby leading the efforts towards promoting sustainable banking in the region.”

Doha Bank has continued its focus on sustainability throughout the year, recording a number of key successes. The Bank’s 11th annual Sustainability Report, due to be released in Q1, 2019, will highlight key initiatives such as:

Becoming the first Qatari bank to sign up to UN Global Compact (UNGC), a UN policy initiative encouraging businesses worldwide to adopt sustainable and socially responsible policies; being the first Qatari bank to be selected for the FTSE4Good Emerging Index, a benchmark designed to measure the performance of companies demonstrating strong ESG practices.

The index comprises of companies selected through an assessment of over 300 data points; and launching of the Green Car Loan with an array of attractive benefits for customers making environmentally-friendly choices by buying electric or hybrid cars.

In line with International best practice, Doha Bank has recently published its approach to Sustainable Finance and Responsible Investment on its website (dohabank.qa).

Aligned to the Doha Bank Risk Management Strategy and set out in its Risk Management Framework, ESG risk analysis is incorporated into the credit assessment for Corporate Lending and approval process for investment decisions.

Doha Bank has also received notification that it will be invited to make an application for membership of the Dow Jones Sustainability Index in March 2019. The Dow Jones Sustainability Index was launched in 1999 as the first global sustainability benchmark.

The Index tracks the stock performance of the world’s leading companies in terms of ESG criteria and serves as benchmarks for investors who integrate sustainability considerations into their portfolios.

بفضل جهوده الحثيثة في تبني الممارسات المستدامة في جوانب عملياته كافة، حافظ بنك الدوحة، على صدارة التصنيف للعام الثاني على التوالي في المراجعة السنوية التي تجريها مؤسسة «إي أس جي إنفست» على الشركات المدرجة لدى بورصة قطر في مجال الأداء البيئي والاجتماعي والحوكمي.

وتقدّم مؤسسة «إي إس جي إنفست» تقارير بحثية شاملة تتضمن تصنيف الشركات في العالم العربي استناداً إلى أدائها البيئي والاجتماعي والحوكمي. ويقوم فريق من الخبراء العاملين لدى هذه المؤسسة بتحليل أداء الشركات على المستوى البيئي والاجتماعي والحوكمي باستخدام نظام تقييم يستند إلى 180 نقطة مرجعية، كما يُقيّم الخبراء مدى مراعاة النواحي البيئية والاجتماعية والحوكمية في الأنشطة الرئيسية لأعمال الشركات. وبعد انتهائها من إعداد التقارير الشاملة للأداء البيئي والاجتماعي والحوكمي لأكثر من 700 شركة في المنطقة، حصل بنك الدوحة على التصنيف الأول في قطر، والتصنيف الثالث على مستوى البنوك في العالم العربي لعام 2018.

ريادة

وفي معرض تعليقه بهذه المناسبة، قال الدكتور ر. سيتارامان الرئيس التنفيذي لبنك الدوحة: «يُمثّل حفاظ بنك الدوحة على المركز الأول في قطر مصدر فخر كبير لمؤسستنا، إذ أنه يعكس تركيزنا المتواصل على إيلاء الأولية للحوكمة المؤسسية وإدارة المخاطر والأداء البيئي والاجتماعي والحوكمي. كما أن حصولنا على المركز الثالث على مستوى البنوك في العالم العربي سيزيد من دأبنا على تطبيق أفضل الممارسات الدولية في نواحي عملياتنا كافة. وسوف نبقى ملتزمين بمواصلة التركيز على برنامجنا البيئي والاجتماعي وتبني أفضل المعايير على صعيد ممارسات الحوكمة، وبالتالي مواصلة الاضطلاع بدورنا الرائد في التشجيع على الصيرفة المستدامة في المنطقة».

استدامة

هذا وقد واصل بنك الدوحة تركيزه على الاستدامة على مدار العام مسجّلاً عدداً من النجاحات البارزة في هذا المجال. وسيسلط تقرير الاستدامة السنوي الحادي عشر للبنك الذي سيصدر في الربع الأول من عام 2019 الضوء على المبادرات الرئيسية التالية: • تبوّء الصدارة كأول بنك قطري ينضم إلى الميثاق العالمي للأمم المتحدة، وهي سياسة تتبناها المُنظمة لتحفيز المؤسسات حول العالم على اعتماد سياسات تتحمل فيها المسؤولية تجاه الاستدامة والمجتمع.

• اختيار البنك كأول بنك قطري يُدرج في مؤشر FTSE4Good، وهو مؤشر مرجعي تم إطلاقه بهدف قياس أداء الشركات التي تُطبّق بفعالية الممارسات البيئية والاجتماعية والحوكمية. ويتألف المؤشر من الشركات المختارة بناء على تقييم يستند إلى أكثر من 300 نقطة مرجعية.

• إطلاق القرض الأخضر للسيارات مع باقة تشمل منافع جذابة للعملاء، تهدف إلى مساعدتهم في اتخاذ قرارات صديقة للبيئة مثل شراء السيارات الكهربائية أو الهجينة.

تحليل

وفي إطار تطبيقه لأفضل الممارسات الدولية، أعلن بنك الدوحة مؤخراً عبر موقعه الإلكتروني www.dohabank.qa عن النهج الذي يتبناه فيما يتعلق بالتمويل المستدام والاستثمار المسؤول. وعملاً باستراتيجية وإطار عمل إدارة المخاطر لدى بنك الدوحة، تم تضمين تحليل المخاطر البيئية والاجتماعية والحوكمية في التقييم الائتماني لإقراض الشركات وفي عملية الموافقة على قرارات الاستثمار.

كما تلقى بنك الدوحة إخطاراً يتضمن دعوته إلى تقديم طلب عضوية في مؤشر داو جونز للاستدامة في مارس 2019، وهو مؤشر أُطلِقَ في عام 1999 ليكون بذلك أول مؤشر مرجعي للاستدامة في العالم. ويتتبع هذا المؤشر أداء أسهم كُبريات الشركات العالمية التي تلتزم بالاستيفاء بالمتطلبات البيئية والاجتماعية والحوكمية، ويؤدي المؤشر أيضاً دوراً مرجعياً للمستثمرين الذي يأخذون الاستدامة بعين الاعتبار في اتخاذ قراراتهم الاستثمارية.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X