👮‍♂️ Government

QC gives dialysis machine to Indonesian hospital In Gaza

«قطر الخيرية» تجهّز غرفة لغسيل الكلى بأحد مشافي غزة

Doha: In support of health services in Gaza, Qatar Charity (QC) provided a kidney dialysis machine to the Intensive Care Unit (ICU) of the Indonesian Hospital in the northern Gaza Strip in cooperation with the Palestinian Ministry of Health.

The implementation of the project came in light of the inability of the hospital to meet the needs of emergency cases including kidney dialysis and artificial respiration.

The machine, which has been provided at a cost of about QR150,000, benefits around 30 cases per month. The project contributes to saving the lives of patients and, at the same time, reduces the cost of transporting them from the Indonesian Hospital to other hospitals, which have relevant facilities.

According to Eng. Mohammed Abu Halub, Director of QC’s office in the Gaza Strip, the project aims to facilitate dialysis in the ICU of the Indonesian Hospital, emphasising that this apparatus came according to the emergency needs of the Ministry of Health.

Dr. Shawqi Salem, director of the Indonesian Hospital, thanked the benefactors in Qatar. “The machine will contribute to protecting patients from risks and saving money, and, above all, this will keep patients with renal failure healthy,” said Salem.

At the beginning of this year, QC’s office in the Gaza Strip has implemented a project to improve the services of the surgical department at the Indonesian Hospital of the Gaza Strip, by proving Harmonic Scalpel, a surgical instrument, in cooperation with the Palestinian Ministry of Health.

More than 350,000 residents of the northern Gaza Strip benefit from the services provided under the project, which is valued at over QR182,000. It results in reducing the waiting lists of patients, as they used to wait longer in the queue to receive health services due to the lack of the advanced surgical instrument, thus exposing them to the risk of complications and the deterioration in their health condition.

The health sector of the Gaza Strip received special attention from Qatar Charity, especially in light of the siege, the shortage of medicines and medical consumables, and the worsening suffering of patients. The volume of support for this field during the last six years has amounted to more than QR65m.

في إطار تواصل دعم خدمات القطاع الصحي في قطاع غزة، وبدعم من أهل الخير في قطر، قامت «قطر الخيرية» بتجهيز غرفة غسيل الكلى في قسم العناية المكثفة بالمستشفى الإندونيسي في شمال القطاع، بالتعاون مع وزارة الصحة الفلسطينية. يأتي تنفيذ المشروع -الذي يتضمن توفير جهاز غسيل كلوي داخل وحدة العناية بالمستشفى الإندونيسي- في ظل عدم قدرة المستشفى على توفير احتياجات أصحاب الحالات المرضية الطارئة، الذين بحاجة إلى عملية غسيل كلى، ويخضعون للتنفس الاصطناعي، وتنشيط للقلب، وبحاجة ماسة لنقلهم إلى مستشفيات أخرى تتوفر فيها الخدمة، مما يشكل خطراً على صحتهم.

ويستفيد من الجهاز المقدم نحو 30 حالة مرضية شهرياً ممن يخضعون للعناية الفائقة داخل المستشفى، وتقدر تكلفة المشروع بنحو 150 ألف ريال قطري، ويسهم المشروع في الحفاظ على أرواح المرضى، ويقلل في نفس الوقت من تكاليف نقلهم من المستشفى الإندونيسي إلى مستشفيات أخرى تمتاز بالإمكانات.

وقال المهندس محمد أبو حلوب -مدير مكتب قطر الخيرية في قطاع غزة- إن المشروع يهدف إلى تأهيل غرفة خاصة لغسيل الكلى في قسم العناية الفائقة بالمستشفى الإندونيسي، مؤكداً على أن هذا الجهاز جاء وفق الاحتياجات الطارئة لوزارة الصحة.

وأضاف أن الجهاز يسهم في إنقاذ حياة المرضى الذين يخضعون للعناية الفائقة في المستشفى، بعد أن كانوا يتكبدون عناء النقل للمستشفيات الأخرى، من أجل القيام بعملية غسيل الكلى.

تخفيف المعاناة

بدوره، توجه الدكتور شوقي سالم -مدير المستشفى الإندونيسي- بالشكر إلى أهل الخير في دولة قطر على تبرعاتهم السخية المتواصلة، التي تسهم في دعم المستشفى وتوفير احتياجاته الماسة، خدمة للحالات الحرجة من المرضى، مؤكداً أن جهاز غسيل الكلى سيخفف من معاناة المرضى الناجمة عن تنقلهم بين المحافظات.

وأضاف سالم قائلاً: «إن الجهاز سيحافظ على صحة مرضى الفشل الكلوي، الذين يتعرضون إلى انتكاسات صحية، ويخضعون للعناية المكثفة، خاصة أن ذلك الجهاز سيوفر عناء نقلهم إلى مستشفى آخر تتوفر فيه أجهزة غسيل الكلى».

حصيلة 6 سنوات

وكان مكتب قطر الخيرية في قطاع غزة قد نفذ مشروعاً مطلع العام الحالي، لتطوير خدمات قسم العمليات الجراحية في المستشفى الإندونيسي بقطاع غزة، وذلك بتوفير جهاز المنظار الجراحي «HARMONI SCALPEL»، بالتعاون مع وزارة الصحة الفلسطينية.

ويستفيد من خدمات المشروع -الذي تزيد تكلفته عن 182 ألف ريال قطري- نحو 350 ألف نسمة من سكان شمال قطاع غزة، حيث إن عدم توفير جهاز المنظار الجراحي كان يؤدي إلى زيادة قوائم الانتظار للمرضى، من أجل تلقي الخدمة الصحية، وبالتالي تعريضهم لخطر حدوث مضاعفات وتدهور حالتهم.

ويحظى المجال الصحي في قطاع غزة باهتمام خاص من «قطر الخيرية»، لا سيما في ظل الحصار، والنقص القائم في الأدوية والمستهلكات الطبية، وتفاقم معاناة المرضى نتيجة ذلك، حيث بلغ حجم الدعم لهذا المجال خلال السنوات الست الأخيرة، ما يزيد عن 65 مليون ريال.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X