👮‍♂️ Government

Qatar sees huge growth in animal wealth

قطر تشهد نموا هائلا في الثروة الحيوانية

Qatar has achieved considerable increase in the number of domestic animals and animal products throughout 2018 with the commissioning of 37 new projects, a senior official has said.

Farhoud Hadi al-Hajiri, director of Animal Wealth Department at the Ministry of Municipality and Environment (MME), told local Arabic daily Arrayah that this is part of the country’s efforts to achieve self-sufficiency in meat and dairy products to maintain food security.

The new projects include dairy production, production and processing of meat and poultry products, and raising various types of cattle.

Al-Hajiri said many of these projects have already started production and their products are available in the local markets which have reflected positively on the overall status of self-sufficiency in this area.

He said the MME is closely working with its local partners from the private sector in its plan to attain self-sufficiency, according to the national strategy for supporting local production and reducing dependency on imports.

There has been around 20% increase of animal wealth in the country during 2018, as the number of cattle in Qatar has gone up to around 1.6mn heads owned by 17 farms, according to the latest statistics, al-Hajiri said.

Similarly, almost 100% self-sufficiency has been achieved in local production of milk during 2018 compared to 28% before June 2017, when an unjust blockade by Saudi Arabia, UAE, Bahrain and Egypt was imposed on Qatar.

The official stressed Qatar would soon see a surplus of milk production which would be exported. The country has also reached around 98% self -sufficiency in chilled chicken products while the earlier figure stood at only 50%.

With the announcement of the new projects, local production is expected to cover 100% of the domestic needs. As for table eggs, the current local production cover around 28% of the local needs, compared to only 14% before the unjust blockade.

أكد المهندس فرهود الهاجري، مدير إدارة الثروة الحيوانية، زيادة الثروة الحيوانية إلى 1.6 مليون رأس بزيادة قدرها 20 %، في حين بلغ عدد المربين 17 ألف مرب ٍ، لافتا إلى ترقيم 250 ألف رأس خلال العام الجاري 2018.

وحول تحقيق الأمن الغذائي، ألقى الهاجري الضوء على ما أنجزته البلدية خلال العام الجاري، مشيرا إلى أن ترخيص 37 مشروع إنتاج حيواني جديد مما يسهم في تحقيق أهداف الاكتفاء الذاتي.

وتابع قائلا” وقد حققنا الاكتفاء الذاتي الكامل من منتجات الألبان، وأن ما تحقق يعد نقلة نوعية حيث كانت نسبة الاكتفاء الذاتي في هذا المجال لا يتخطى 28 % قبل فرض الحصار، وقد وصل متوسط الاستهلاك اليومي من منتجات الألبان يصل إلى 600 طن، في حين تجاوز الإنتاج المحلي حد 616 طنا يوميا”.

ولفت إلى تحقيق 98 % من الاكتفاء الذاتي من الدواجن المبردة مقارنة بمعدل 50 % قبل الحصار، مشيرا إلى إنتاج 59 طنا يوميا من الدواجن المبردة وأن الاستهلاك الفعلي يقدر بــ 60 طنا يوميا.

وأضاف” أما بيض المائدة فقد حققنا مضاعفة الإنتاج من 14 % قبل الحصار إلى 28 % الآن، وجميعها تعد قفزات نوعية واسعة في حجم الإنتاج الحيواني المحلي أنجزت في وقت قياسي”.

وتطرق إلى خدمات إدارة الثروة الحيوانية الوقائية والعلاجية، مبينا تحصين 534 ألف رأس وتقديم خدمات العلاج اللازمة لأكثر من 240 ألف حيوان خلال العام الجاري.

وحول أبرز التحديات التي واجهت إدارة الثروة الحيوانية، أوضح الهاجري أنها تتمثل في رفع نسبة الاكتفاء الذاتي من المنتجات الحيوانية، مبينا مواجهتها من خلال زيادة الاستثمارات ودعم مشاريع الإنتاج الحيواني القائمة مما ساهم في تحقيق الأهداف.

وأضاف” كما تم تطوير الخدمات الوقائية والعلاجية المقدمة للمربين، ويضاف الى تحديات دخول أعداد كبيرة من الثروة الحيوانية قادمة من دول الحصار، وهذا التحدي نجحت البلدية فيه من خلال توفير الخدمات البيطرية اللازمة”.

وبين العمل على تطوير الأنشطة التقليدية لتربية الحيوانات في العزب وتحويلها الى مجال الإنتاج الاستثماري مما يساهم في زيادة نسبة الاكتفاء الذاتي من اللحوم الحمراء، مشيرا إلى توقيع اتفاقية حرية تنقل الخيول بين قطر وهونج كونج التي تخدم مربي الخيول.

وكشف عن افتتاح عيادة بيطرية بمجمع العزب في أبونخلة، مشيرا إلى أن العيادة تقدم خدماتها للمجمع وكذلك للمربين حول مجمع العزب، مؤكدا توفير جميع الأدوية البيطرية والتحصينات.

وحول تطورات الثروة السمكية، نوه بأن انشاء مركز ابحاث الأحياء المائية يعد من ابرز الانجازات، مشيرا إلى تنفيذ مزرعة سمكية بالأقفاص العائمة تقدر طاقتها بــ 2000 طن سنويا.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X