💉 Health

MoPH begins campaign to raise awareness on Tobacco Law

«الصحة» تدشّن حملة وطنية لتعزيز الوعي بقانون التبغ

Doha: The Ministry of Public Health launched a national public awareness campaign on Law No.10 of 2016 on the control of tobacco and its derivatives.

Through the national public awareness campaign, the Ministry of Public Health (MoPH) highlighting the significance of implementing the Tobacco Laws. The campaign aims to encourage residents to follow the tobacco control laws, and to emphasize the penalties for any violations of these laws to business. It also encourages the public to call the hotline dedicated to receive complains on violations of the Tobacco Law.

The law prohibits smoking in closed public spaces, including a ban on smoking in cars with minors.

These offences can lead to a fine of up to QR3,000. Shops that allow indoor tobacco use or allow the sale of tobacco products to minors can face steep fines and up to three months’ closure.

The law also prohibits advertising or promotions of tobacco products, the use of Sweika and other chewing tobacco products, and bans the sales of electronic cigarettes.

Sheikh Mohammed Al Thani, Director of Public Health, said, “Smoking is a significant public health concern in Qatar, therefore it is vital that we increase our efforts to combat tobacco use. The National Health Strategy 2018-2022 sets a target of reducing the prevalence of smoking, and achieving this includes enforcement of our law on tobacco control; which is not only designed to reduce tobacco consumption in Qatar, but also to protect non-smokers – such as children – who are exposed to harmful second-hand smoke.”

Dr Kholood Al Mutawa, Head of Health Promotion and Non-Communicable Diseases at MOPH, said: “By informing the public of the tobacco control Law and the consequences of violating it, we better equip the population to understand the rules and the importance of enforcing the law to create a tobacco free environment.”

Dr Kholood, also stressed that Secondhand smoke is a major health risk in particular to children and young people being exposed to it. “Tobacco smoke contains over 4000 chemicals and it is important people are protected from the harms of second hand smoke. Everyone has the right to live in a smoke-free environment away from the harms caused by tobacco and by discouraging smoking in public we can work towards this goal of a healthier nation.” The public can report violations of the tobacco control law to the Tobacco Inspection Team on 50302001.

دشنت وزارة الصحة العامة حملة وطنية لتعزيز الوعي بالقانون رقم (10) لعام 2016، بشأن مكافحة التبغ ومشتقاته، حيث يحظر القانون التدخين في الأماكن العامة المغلقة، بما في ذلك حظر التدخين في السيارات مع القُصَّر، وهو ما يمكن أن تؤدي مخالفته إلى غرامة تصل إلى 3000 ريال.

يعتبر قانون التبغ عنصراً أساسياً من مبادرة مكافحة التبغ الوطنية للحد من آثار تعاطي التبغ. وفي هذا الإطار، تسلط وزارة الصحة العامة الضوء على القانون الذي يتم تطبيقه في جميع أنحاء دولة قطر، من خلال الحملة.

وتهدف الحملة إلى تشجيع السكان على اتباع قانون مكافحة التبغ، والتأكيد على الغرامات المفروضة على أية انتهاكات للقانون، وتشجيع التواصل مع رقم الخط الساخن الخاص بمخالفات التبغ، حيث يمكن للجمهور الاتصال بفريق رصد مخالفات التبغ، للإبلاغ عن أية انتهاكات لقانون التبغ.

وقال الشيخ الدكتور محمد بن حمد آل ثاني، مدير إدارة الصحة العامة في وزارة الصحة العامة: «إن التدخين من أهم اهتمامات الصحة العامة في دولة قطر، لذلك من الضروري أن نزيد من جهودنا لمكافحة استهلاك التبغ. تضع الاستراتيجية الوطنية للصحة 2018-2022، هدفاً للحد من انتشار التدخين، ويشمل تحقيق ذلك إنفاذ قانون مكافحة المتبع حالياً، حيث لم يتم تصميم هذا القانون فقط للحد من استهلاك التبغ في قطر، ولكن أيضاً لحماية غير المدخنين، مثل الأطفال الذين يتعرضون للتدخين السلبي».

وتواجه المحلات التي تسمح بتدخين التبغ في الأماكن المغلقة أو السماح ببيع منتجات التبغ للقُصَّر، غرامات قاسية قد تصل إلى فترة إغلاق تصل إلى ثلاثة أشهر، كما يحظر القانون الإعلان أو الترويج لمنتجات التبغ، واستخدام السويكة ومنتجات التبغ الأخرى الممضوغة، وبيع السجائر الإلكترونية.

من جهتها، قالت الدكتورة خلود المطاوعة، رئيسة قسم تعزيز الصحة والأمراض غير الانتقالية في وزارة الصحة العامة: إن إعلام الجمهور بقانون مكافحة التبغ وعواقب انتهاكه، يعتبر أفضل إعداد للسكان لفهم القواعد وأهمية إنفاذ القانون، من أجل إيجاد بيئة خالية من التبغ.

وشددت الدكتورة خلود على أن التدخين السلبي يشكل خطراً صحياً كبيراً، خاصة على الأطفال والشباب الذين يتعرضون له، حيث يحتوي دخان التبغ على أكثر من 4000 مادة كيميائية، ولذا من الضروري حماية الأشخاص من أضرار التدخين السلبي، إذ كل شخص له حق العيش في بيئة خالية من التدخين بعيداً عن الأضرار التي يسببها التبغ. ومن خلال ردع التدخين في الأماكن العامة، يمكننا العمل لتحقيق هذا الهدف، من أجل مجتمع يتمتع بصحة أفضل.

ويمكن للجمهور الإبلاغ عن انتهاكات قانون مكافحة التبغ لفريق رصد مخالفات التبغ على الهاتف التالي: 50302001. ولمزيد من المعلومات، يمكنكم زيارة موقع وزارة الصحة العامة: www.moph.gov.qa;

MoPH begins campaign to raise awareness on Tobacco Law

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X