😎 LifeStyle

Katara to mark Qatar National Day with nine-day festivities

كتارا تحتفل باليوم الوطني للدولة بخمس وأربعين فعالية

Doha: Katara Cultural Village is set to celebrate Qatar National Day with nine-day festivities loaded with varied events and activities for its visitors, organizers announced yesterday.

Fireworks display, opera and musical shows, parachuting, drone shows, cultural shows and other fun-filled activities are among the 45 events and activities lined up for this year’s celebrations which will run from December 11 to 19.

Speaking at a press conference yesterday, Katara General Manager Dr Khalid bin Ibrahim Al Sulaiti said that Katara has prepared an excellent package of activities to celebrate Qatar National Day, matching Katara’s track record in organizing major events and festivals.

“Through the National Day celebrations Katara strives to promote the spirit of patriotism among the citizens and acquaint the new generation with the rich history and traditions of our country,” said Al Sulaiti.

A major highlight of the celebrations is an opera titled “Citizens and expats- we are one,” to be staged on December 17 and December 19 at 7 pm and 9 pm.

Al Sulaiti said that the special opera seeks to strengthen the bond between Qataris and expatriates on the occasion of the National Day, considering the attachment of the expatriate communities to the host country and their valuable contributions to its progress and development.

The different activities, which will take place from 4 pm to 10 pm, have been distributed to various venues including Katara beach, the Amphitheater and Katara Corniche.

Leading Qatari artistes Fahad Al Kubaisi and Anwaar will perform at a musical show during the celebrations.

Special forces participating in the celebration will display parachute jump on December 17 and 19 from 4 pm.

Following the success of last year’s drone air show, some 500 drones will participate in a 10-minute fireworks show on December 17 and 19.

The Police Training Institute band at the Ministry of Interior will once again perform national music during the celebrations in addition to the participation of the Amiri Air Force.

There will also be a cultural bazaar by Bedaya Centre in the entire duration of the nine-day festivities where a wide range of native products such as clothes, perfumes and traditional cuisine will be available.

A documentary film highlighting the co-existence between different expatriate communities in Qatar will be screened at the celebrations.

The activities will also include art competitions and workshops for children, an exhibition of classic cars, art exhibitions, traditional Qatari dances and cultural shows, among others.

Abdul Rahman bin Jassim Al Tamimi, head of the organizing committee, also addressed the press conference.

The Supreme Committee for Delivery and Legacy, Qatar Airways and Vodafone are among this year’s supporters of Katara’s National Day celebrations.

By Raynald C Rivera | The Peninsula

أعلنت المؤسسة العامة للحي الثقافي كتارا في مؤتمر صحفي اليوم، عن مجموعة كبيرة من الفعاليات والأنشطة الخاصة باحتفالات اليوم الوطني للدولة، وذلك بحضور الدكتور خالد السليطي المدير العام للمؤسسة العامة للحي الثقافي كتارا، والسيد عبدالرحمن التميمي رئيس اللجنة المنظمة لفعاليات اليوم الوطني.

وبهذه المناسبة قال السليطي:”أعدت كتارا كعادتها في كل مناسبة وفي كل عام، برنامجا متميزا يليق بالاحتفالية الوطنية الغالية والهامة، كما يليق بمسيرة كتارا العريقة في استضافة كبرى الفعاليات والمهرجانات، وهو برنامج يزخر بالأنشطة الممتعة والجذابة، والعروض الرائعة والشيقة، يصل محتواه الثري لنحو 45 فعالية جديدة ومتنوعة، يشارك فيها العديد من الجهات الرسمية والخاصة، وذلك على امتداد تسعة أيام متواصلة من (11 وحتى 19 ديسمبر الجاري)، من الساعة 4 عصرًا وحتى 10 مساءً”.

وبين أن احتفال اليوم الوطني هذا العام ينطلق تحت شعار “فيا طالما قد زينتها أفعالنا” والذي يعبر عن أن العمل الصالح هو الذي يبني الأوطان ويُعلي من شأنها، وهو شرط أساسي من شروط نهضة الأمم.

وأوضح أن هناك فعاليات بارزة منها الأوبريت الوطني بعنوان “مواطن ومقيم يدا واحدة”.. بمشاركة الفنان فهد الكبيسي والفنانة أنوار، والذي سيقدم يومي 17 و19 على فترتين الأولى 7 مساء والثانية 9 مساء، وافتتاح قبة الثريا الفلكية يوم 18، وعروض الألعاب النارية وطائرات الدرون مدته 10 دقائق، لعدد 500 طائرة وعمل عبارات وطنية مميزة يومي 17 و19، واستعراضات لمظليي القوات الخاصة المشتركة والعروض العسكرية لوزارة الدفاع والحرس الأميري، بالإضافة إلى باقة من العروض الثقافية والمعارض الفنية، والفقرات المنوعة التي تحمل في طياتها أمجاد قطر وتحكي بطولات شعبه.

واشار إلى أن كتارا تسعى من خلال فعالياتها الثقافية والتراثية، وخاصة من خلال احتفاليتها باليوم الوطني لدولة قطر إلى تعريف الجيل الجديد بالتاريخ القطري العريق وتراثنا الأصيل، وإبراز القيم الوطنية التي ترتبط ارتباطا وثيقا بهويتنا وتقاليدنا، وترسخ إرثنا العظيم في نفوس الجيل المؤمن بحرية وطنه، وتربطه بمنجزات الأجداد والحفاظ عليها، لاستنهاض العزائم وصنع تاريخ مجيد وحاضر كريم، ومستقبل زاهر، وتقدم السليطي بالشكر لوسائل الإعلام المختلفة مثنيا على التغطيات المميزة التي تحظى بها فعاليات الحي الثقافي كتارا.

ولقد اعتادت اللجنة المنظمة لفعاليات اليوم الوطني أن تقدم الفعاليات بمشاركة واسعة من مختلف الوزارات والمؤسسات في الدولة، بالإضافة إلى الجهات الخاصة لتضمن تقديم باقة متميزة من الفعاليات للزوار وتتنوع الفعاليات ما بين عروض ومسابقات وورش عمل وغيرها من الأنشطة، كما تتضمن احتفالات كتارا باليوم الوطني مجموعة من المعارض لعدد من الفنانين، نذكر منهم مشاركة الفنان القطري عبدالحميد الصديقي بمجسم بعنوان “بصمة ثبات” ويحتوي هذا المجسم على عبارات خطاب الثبات لسمو الأمير المفدى. و معرض للفنانة وضحى السليطي بمناسبة اليوم الوطني بعنوان تجارب فنية معاصرة. ومعرض “قديمك نديمك” وهو معرض للأشياء القديمة، بالإضافة إلى فرق استعراضية تقدم عروضا متنوعة منها كتيبة موسيقية للقوات المسلحة القطرية – فرقة موسيقية من جمهورية تركيا – الفرقة الموسيقية الاردنية – الفريق الايطالي الكارنبييري.

وسيكون هناك استعراض بالخيول من الحرس الاميري واستعراض عسكري صامت بالسلاح، علاوة على عروض النافورة الراقصة المصحوبة بالأغاني الوطنية والتراثية ستكون بشكل يومي، وكتاب الولاء والوفاء الذي سيمكن الجمهور من تسجيل كلماتهم في حب قطر، و فعالية (مستقبلي) بالتنسيق مع وزارة الداخلية وقطر غاز والبلدية والصحة.

ولم تغفل اللجنة المنظمة لفعاليات اليوم الوطني اطلاق عدد من المسابقات التثقيفية والترفيهية والتراثية نذكر منها مسابقة النهام بالتعاون مع تلفزيون قطر، ومسابقات عامة للأطفال والجمهور، كما ستُفتح جميع ألعاب شاطئ كتارا للزوار ، بالإضافة إلى إقامة استعراض للمراكب الشراعية في الشاطئ.

ومن بين الجهات التي تشارك بخيم تراثية نذكر جمعية القناص القطرية التي تقدم عرضًا للدعو، دعو الطير وعرض الهدد السلوقي. كما ستتواجد على الواجهة البحرية خيمة تراثية لبطولة القلايل والتي تقدم بدورها صور المسابقة وعرض سيارات خاصة ببطولة القلايل.

من جانبه يقدم مركز ريادة الأعمال والتطوير المهني (بداية) بازارا لعدد 50 مشاركا من المشاريع القطرية الصغيرة تشمل المنتجات المختلفة من الازياء والعطورات والمأكولات، كما سيشارك مركز قطر لحوار الأديان والجاليات بإقامة برنامج (قطر معطاءة) وعرض فيلم تسجيلي عن التعايش بين الجاليات في دولة قطر.

;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X