Art

Katara opens ‘Green City’ photo exhibition

افتتاح معرض مصور في كتارا لدعم المحافظة على البيئة

Doha: The Cultural Village Foundation – Katara in cooperation with the Embassy of Poland in Qatar yesterday opened “The Green City” photo exhibition organised within the climate summit efforts.

Katara General Manager Dr Khalid bin Ibrahim Al Sulaiti along with Ambassador of Poland to Qatar Janusz Janke inaugurated the exhibition yesterday at Katara Building 22.

Al Sulaiti praised this creative initiative by Poland Embassy and stressed that it is one of the many cultural cooperation projects between Qatar and Poland.

The photo gallery included 21 photographs taken by students in Qatar reflecting the greenery in Doha and the natural landscapes which present the efforts of the government to contribute in combating climate change.

Speaking at the opening of the exhibition, Janke said: “Poland hosted the climate summit earlier this month and Qatar is a great stakeholder in this climate change protection action, so we decided to have this event in Qatar.”

He added that they had thought of an educational and cultural event to mark the climate summit and to raise awareness about climate change among the youth, so they started with this initiative.

“The best way to promote awareness on the necessity to stop climate change is through modern art and we have chosen photography because it is available to everyone through smart phones, especially to students,” he explained.

The majority of the contestants were students in local schools and universities in Qatar who submitted more than 100 photos, from which 21 were selected.

افتتح اليوم، في المؤسسة العامة للحي الثقافي كتارا معرض مصور لدعم المحافظة على البيئة (المدينة الخضراء) ، والذي يقام بالتعاون بين كتارا وسفارة جمهورية بولندا على هامش احتضان بولندا لأعمال قمة الأمم المتحدة بشأن التغير المناخي .

حضر الافتتاح الدكتور خالد بن إبراهيم السليطي مدير عام كتارا وسعادة السيد يانوش يانكي سفير جمهورية بولندا لدى الدولة .

ويضم المعرض 21 صورة فوتوغرافية تهدف إلى نشر الوعي بين الشباب بأهمية التغير المناخي وضرورة حماية كوكب الأرض من انبعاثات غاز ثاني أكسيد الكربون.

وأكد سعادة السيد يانوش يانكي السفير البولندي لدى الدولة، اهتمام دولة قطر بالبيئة على الرغم من كونها بلدا صحراويا وقال “إنها تقوم بجهود كبيرة في المحافظة على البيئة ودعم المساحات الخضراء وهو ما ركزت عليه الصور المختارة” .

وأشار إلى أن المعرض يعتبر لفتة تقديرية لما تقوم به قطر من جهود دولية كبيرة من خلال عدد كبير من المشاريع أكدت من خلالها التزامها بالتصدّي لظاهرة التغير المناخي.

من جانب آخر أعلنت المؤسسة العامة للحي الثقافي كتارا عن تنظيم مهرجان ثقافي إفريقي خلال الربع الأول من عام 2019 ، وذلك ضمن مساعيها الدائمة إلى مد جسور التواصل بين الشعوب والثقافات.

وقال الدكتور خالد بن إبراهيم السليطي مدير عام كتارا في بيان صحفي “إنه في إطار التعاون بين كتارا والسفارة المغربية في الدوحة التي تترأس مجموعة السفراء الأفارقة المعتمدين في دولة قطر تم بحث إقامة المهرجان الإفريقي مع سعادة السيد نبيل زنبير سفير المملكة المغربية لدى الدولة على أن يقام في الربع الأول من العام 2019” .

وأوضح أن المهرجان سيضم 20 دولة إفريقية ستقدم من خلال مشاركتها العروض والأنشطة التي ستمكن الجمهور من التعرف على ثقافتها من خلال ما ستعرضه من فلكلور وحرف وموسيقى ومأكولات شعبية، منوها بأن المهرجان سيكون فرصة قيمة يتعرف من خلالها الجمهور على عراقة الثقافة الإفريقية التي كان لها الأثر الكبير على الثقافة الإنسانية عموما.

وكانت المؤسسة العامة للحي الثقافي كتارا سبق لها أن نظمت المهرجان الإفريقي الأول في عام 2013 وشارك فيه 15 دولة من بينها 5 دول عربية وشهد إقبالا جماهيريا غفيرا.

Katara opens ‘Green City’ photo exhibition

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X