💰 Business

Doha Bank honoured at Qatar Today Business Excellence Awards

بنك الدوحة ضمن الأفضل أداء على المستوى المالي

Doha Bank has been awarded ‘5th Ranking’ in the Qatar Stock Exchange for its performance in 2017 by providing “unbeatable value” to its shareholders during the third edition of the ‘Qatar Today Business Excellence Awards’ (QTBEA).

The QTBEA gathered Qatar’s top businessmen and dignitaries to celebrate the resilience of Qatar’s economy and to honour companies that have thrived in this difficult economic climate.

The award ceremony was felicitated for top 10 companies in Qatar Stock Exchange (QSE) with an award and a certificate, in association with QSE and validating partner, Deloitte.

Doha Bank’s award recognises its financial performance and for promoting excellence in corporate governance. Share price growth, dividend yield, liquidity, return on equity, and revenue growth are some of the key parameters considered in evaluation for the award.

On behalf of at Doha Bank, Khalid al-Naama, head of Public Sector Unit, received the award from QSE Marketing & Communications director Hussain Mohamed al-Abdullah.

Doha Bank CEO Dr R Seetharaman said, “The bank is committed to adhering to and promoting good corporate governance at every level within the bank from the board of directors and senior management, down to branch and divisional management and operational employees working throughout the organisation in Qatar and the other cross-border and international locations where the bank operates, which has contributed to its sustainable performance.

“Doha Bank reviews and provides guidance about the alignment of corporate strategy with risk appetite and the internal risk management structure. Doha Bank is recognised as one of the few ‘Domestic Systemically Important Bank’ (DSIB) in Qatar. The bank has in place a set of formal and rigorous policies designed to promote good corporate governance and prevent, detect, and rectify any infringements. The excellence in Corporate Governance has contributed to sustainable development of Doha Bank.

Seetharaman added: “Doha Bank advocates and practices green banking, which is one of the core business philosophies that would support the sustainability into the future. Doha Bank has a consistent financial performance in the last one decade. It has also conducted and participated in knowledge sharing events relating to climate change mitigation.

“Doha Bank also believes in Sustainable Development Goals (SDGs) after adoption of the same at the United Nations Sustainable Development Summit in September 2015. Doha Bank has produced governance reports and sustainable development reports consistently for many years. Sustainability is the key for long-term growth.”

عُقدت النسخة الثالثة من حفل توزيع جوائز مجلة «قطر توداي» للتميز في الأعمال، بحضور لفيف من رجال الأعمال والشخصيات البارزة في قطر، وذلك احتفاءً بصمود الاقتصاد القطري، وتكريمًا للشركات التي تمكنت من الصمود، وتحقيق النمو في ظل التحديات الراهنة.

وقد تم توزيع جوائز وشهادات تقدير على أفضل 10 شركات مُدرجة في بورصة قطر عن أدائها المتميز، بالتعاون مع كل من بورصة قطر وشركة ديلويت.

وقد احتل بنك الدوحة المركز الخامس لأدائه عن عام 2017، وتقديمه قيمة لا تضاهى لمساهميه. وتعد هذه الجائرة تقديراً لأدائه المالي المتميز، ولالتزامه بتطبيق مبادئ حوكمة الشركات. وقد استند التقييم الخاص بهذه الجائزة إلى مدى النمو المحقق في سعر السهم، والأرباح الموزعة، ومستوى السيولة، والعائد على حقوق ملكية المساهمين، ونمو الإيرادات.

وقد استلم الجائزة نيابة عن بنك الدوحة السيد خالد النعمة، رئيس وحدة القطاع العام في بنك الدوحة، من السيد حسين محمد العبدالله، مدير إدارة التسويق والاتصالات في بورصة قطر.

مبادئ الحوكمة

وبهذه المناسبة، قال الدكتور ر. سيتارامان، الرئيس التنفيذي لبنك الدوحة، معلقاً: «يحرص بنك الدوحة على الالتزام الكامل بتطبيق وتعزيز مبادئ الحوكمة الرشيدة على جميع المستويات داخل البنك، ابتداءً من مجلس الإدارة والإدارة العليا، وصولاً إلى الفروع والأقسام والموظفين العاملين في قطر والمواقع الخارجية التي تتواجد فيها عمليات البنك، الأمر الذي ساهم بشكل كبير في استدامة أعماله. كما يقوم بنك الدوحة باستمرار بمراجعة استراتيجياته لضمان توافقها مع مستوى قبول المخاطر والهيكل الداخلي لإدارة المخاطر».

وتاقبع: «انطلاقاً من مكانته كأحد البنوك ذات الأهمية في النظام المصرفي القطري، يتوافر لدى البنك مجموعة من السياسات الصارمة المصممة لتطبيق أسس الحوكمة الرشيدة وتعزيزها، والمساعدة في منع ورصد وتصويب أية مخالفات، إن وجدت. كما أن تميز البنك في مجال حوكمة الشركات ساهم في التنمية المستدامة لأعماله، حيث يطبق البنك مبدأ الصيرفة الخضراء، الذي يشكل أحد المبادئ الأساسية لمزاولة الأعمال التي من شأنها أن تدعم تحقيق الاستدامة مستقبلاً.»

وزاد: «علاوة على ذلك، تمكن البنك من تسجيل أداء مالي يتسم بالاتساق والتماسك طوال العقد الماضي. كما قام بتنظيم عدة جلسات لتبادل المعرفة بخصوص تخفيف آثار التغير المُناخي والمشاركة بها. كما يؤمن بنك الدوحة بأهداف التنمية المستدامة التي اعتمدتها الأمم المتحدة خلال قمة التنمية المستدامة المنعقدة في شهر سبتمبر 2015. كما لا بد من الإشارة إلى أن بنك الدوحة دأب منذ عدة سنوات على إعداد تقارير الحوكمة والتنمية المستدامة بصورة مستمرة. فلا شك أن الاستدامة هي مفتاح تحقيق النمو طويل الأجل».;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X