💰 Business

Global Finance names QIB as safest Islamic Bank in Qatar

«المصرف» أكثر البنوك الإسلامية أماناً في قطر

For the second year in a row, New York-based Global Finance Magazine has named Qatar Islamic Bank (QIB) the safest Islamic Bank in Qatar in 2018.

Marking a new addition to its list of achievements, QIB was also recognized as the 2nd safest Bank in Qatar and the 11th safest Bank in the Middle East.

Global Finance evaluates the ratings and total assets of the key players in each region, providing an overview of which financial institutions offer the greatest safety for customers and stakeholders. The rankings are recognized as a trusted standard of financial safety for over 25 years. The Banks were selected through an evaluation of long-term foreign currency ratings from Moody’s, Fitch, and company reports.

The ranking reflects QIB’s successful growth strategy, prudent financing policies, and its disciplined approach to risk management. Over the past few years, QIB’s leadership has been working on a business strategy to build a long-lasting competitive advantage by introducing new products and services, boosting service performance, upgrading the Bank’s risk management framework, and migrating to new technology platforms that allow the Bank to better serve its customers. The successful implementation of this strategy has contributed to the Bank’s leading position in Qatar and the region.

QIB’s Group CEO, Bassel Gamal, said: “Recognition from a trusted source like Global Finance is a testament that our business approach, to place the financial safety of our customers first, is working. We are in business to support the growth of the country and the prosperity of all the people living and working in Qatar. To do so successfully, we need to be a responsible Bank in everything we do. That is why we apply a well-thought, conservative risk management approach from the way we provide credit and ensure our own funding to the introduction of new innovative digital services which are rigorously tested and retested before we made them available to our customers.”

In June 2018, Fitch Ratings affirmed Qatar Islamic Bank at ‘A’ with a stable outlook, and Moody’s Investors Service (Moody’s) affirmed long-term deposit ratings to QIB at “A1”. In April 2018, Standard & Poor’s (S&P) affirmed the Bank’s credit rating at ‘A-’, and Capital Intelligence Ratings (CI) has affirmed the Bank’s Financial Strength Rating (FSR) of ‘A’.

The ‘Middle East’s Top 50 Safest Banks’ list was published in the November 2018 issue of Global Finance, an industry-leading magazine that provides a valuable source of financial industry data to 192 countries. Each year the magazine releases its ‘Safest Banks’ ratings covering the global and emerging markets.

للعام الثاني على التوالي، صنّفت مجلة «جلوبال فاينانس» مصرف قطر الإسلامي (المصرف) بأنه المصرف الإسلامي الأكثر أماناً في قطر للعام 2018، ليضاف هذا اللقب إلى قائمة طويلة من الجوائز والإنجازات التي حققها المصرف. كما نال «المصرف» تصنيف ثاني أكثر مصرف أماناً في قطر، وحل في المرتبة 11 في قائمة أكثر المصارف أماناً في الشرق الأوسط. تقوم مجلة «جلوبال فاينانس» -ومقرها في نيويورك- بتقييم التصنيفات والأصول الإجمالية للمصارف الرئيسية في كل دول المنطقة، وتقدم نظرة عامة على المؤسسات المالية التي توفر أكبر قدر من الأمان للعملاء وأصحاب المصلحة.

منذ أكثر من 25 عاماً تعتبر هذه التصنيفات معياراً موثوقاً للأمان المالي. وتتم تسمية المصارف من خلال تقييم تصنيفات العملات الأجنبية طويلة الأجل من وكالة التصنيف الدولية «موديز» ووكالة التصنيف الائتمانية العالمية «فيتش» وتقارير الشركة.

نمو

ويعكس هذا التصنيف استراتيجية النمو الناجحة للمصرف، وسياسات التمويل الرشيدة، ونهجه المنظم تجاه إدارة المخاطر. وعلى مدى الأعوام القليلة الماضية، عكفت قيادة المصرف على إعداد استراتيجية عمل لبناء ميزة تنافسية طويلة الأمد من خلال طرح منتجات وخدمات جديدة، وتعزيز أداء الخدمات، وترقية إطار إدارة المخاطر، والانتقال إلى منصات التكنولوجيا الجديدة التي تتيح تقديم خدمات أفضل للعملاء. وساهم التنفيذ الناجح لهذه الاستراتيجية في تعزيز مكانة المصرف في قطر والمنطقة.

وتعليقاً على هذا التصنيف، قال السيد باسل جمال، الرئيس التنفيذي لمجموعة المصرف: «إن منحنا هذا التصنيف من جهة موثوقة مثل «جلوبال فاينانس» هو دليل على أن نهج أعمالنا، المتمثل في وضع الأمان المالي لعملائنا من أهم أولوياتنا، يؤتي ثماره. ونعمل لدعم نمو البلاد وسعيها إلى ازدهار حياة جميع من يعيش ويعمل في دولة قطر. وللقيام بذلك بنجاح، يتعين علينا أن نكون مصرفاً مسؤولاً في كل ما نقوم به. لهذا السبب نقوم بتطبيق نهج إدارة مخاطر متحفظ ومدروس بعناية، بدءاً من الطريقة التي نقدم فيها الائتمان ونضمن تمويلنا الخاص، وصولاً إلى إدخال الخدمات الرقمية الجديدة المبتكرة التي يتم اختبارها بدقة قبل تقديمها لعملائنا».

مؤشرات

وفي الأشهر التسعة الأولى من عام 2018، حقق المصرف ربحاً صافياً بلغ 2,005.3 مليون ر.ق، بنسبة نمو قدرها 13% مقارنة مع الفترة نفسها من عام 2017. وارتفع إجمالي موجودات المصرف محققاً نمواً بنسبة 1.4% مقارنة مع ديسمبر 2017 ليصل إلى 152.5 مليار ر.ق.

كما حققت أنشطة التمويل نمواً بنسبة 3.7%، لتصل إلى 106.4 مليار ر.ق مقارنة مع ديسمبر 2017. وبلغ إجمالي الدخل عن فترة الأشهر التسعة المنتهية في 30 سبتمبر 2018 مبلغ 5,108 مليون ر.ق، مقارنة مع إجمالي الدخل في الفترة نفسها العام الماضي التي بلغت 4,722 مليون ر.ق، لتسجل نسبة ارتفاع بمقدار 8.2%، مما يعكس نمواً إيجابياً متزايداً في الأنشطة التشغيلية الرئيسية للمصرف.

وفي يونيو 2018، قامت وكالة التصنيف الائتمانية العالمية «فيتش» بتأكيد تصنيف المصرف الائتماني عند «A» مع نظرة مستقبلية مستقرة، وكذلك قامت وكالة التصنيف الدولية «موديز» بتثبيت تصنيف الودائع على المدى الطويل للمصرف عند مستوى»A1». وفي أبريل 2018، قامت وكالة التصنيف الدولية «ستاندرد آند بورز» بتأكيد تصنيف المصرف الائتماني عند مستوى «A-»، كما قامت وكالة التصنيف الدولية «كابيتال إنتيليجنس» بتأكيد تصنيف القوة المالية «FSR» للمصرف عند مستوى «A».

وتم نشر قائمة «المصارف الخمسون الأكثر أماناً في الشرق الأوسط» في العدد الصادر في نوفمبر 2018 من مجلة «جلوبال فاينانس»، وهي مجلة رائدة في مجال المصارف وأسواق المال توفر مصدراً قيّماً وموثوقاً لبيانات الصناعة المالية إلى 192 بلداً؛ حيث تصدر المجلة في كل عام تصنيفات «المصارف الأكثر أماناً» التي تغطي الأسواق العالمية والناشئة.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X