🎸 Music

5th Katara European Jazz Festival kicks off tomorrow

انطلاق مهرجان «كتارا الأوروبي للجاز» غداً

DOHA: Top jazz musicians from 13 countries are set to enthrall lovers of the genre at the this year’s edition of the annual Katara European Jazz Festival, which opens tomorrow night.

In its fifth edition, the festival has grown through the years, from five participants in its inaugural edition to 13 participating countries this year including Germany, France, Austria, Spain, Portugal, Bulgaria, Netherlands, Hungary, Poland, Switzerland, Romania, Belgium and Italy which are members of European Union National Institutes for Culture (EUNIC) Cluster in Qatar.

To be held from tomorrow until Sunday, the five-day music fest will see two to three nightly performances starting at 6.30pm at the Katara Esplanade.

Speaking at a press conference yesterday, the ambassadors of the participating countries expressed their happiness to take part in the successful festival which has grown from strength to strength every year since its inception.

“We are proud that the festival has grown bigger and bigger every year, up to become a key event in the local cultural panorama,” said Italian Ambassador Pasquale Salzano.

Salzano underscored how music, with particular focus on jazz, has an important role to play in communicating feelings and creating bonds among peoples being a universal language.

“Jazz is indeed the best example we can offer to promote intercultural exchange. As one of the most significant musical phenomenon of the 20th century, jazz represents a fusion of rhythm and improvisation, a melting pot of cultures that blends Afro-american and European musical sensibilities,” he said.

The event will kick off tomorrow with jazz performers from Austria and Italy, the latter to be represented by the “Max Ionata Trio”, which comprises three champions of Italian jazz.

Katara General Manager Dr. Khalid bin Ibrahim Al Sulaiti emphasized Katara’s keenness in organizing important international events such as the jazz festival. He expressed his deep gratitude and happiness how the festival has evolved into a big event and the great success it has witnessed in the past editions as shown by to the increasing number of participants each year.

“Organising this festival in Katara for the fifth year in a row adds to the cultural scene in Qatar and exposes the visitors of Katara to a significant form of music and culture,” said Al Sulaiti.

The ambassadors said this year’s performers are among the most renowned in their countries’ jazz scene who will be performing their hit songs from their rich repertoires.

By Raynald C Rivera / The Peninsula

احتضنت المؤسسة العامة للحي الثقافي (كتارا)، ظهر أمس بالمبنى رقم 18، مؤتمراً صحافياً خاصاً بالإعلان عن فعاليات النسخة الخامسة لمهرجان «كتارا الأوروبي للجاز»، والذي ينطلق في الفترة ما بين 6 إلى 10 نوفمبر الحالي، بالتعاون مع سفارات 13 دولة أوروبية في الدوحة، وهي: ألمانيا، وفرنسا، والنمسا، وإسبانيا، والبرتغال، وبلغاريا، وهولندا، وهنغاريا، وبولندا، وسويسرا، ورومانيا، وبلجيكا، وإيطاليا، وذلك بهدف عرض تفاصيل الدورة الخامسة وما تتميز به من مشاركة لافتة للفنانين والفرق الموسيقية من مختلف أنحاء القارة الأوروبية.

وفي هذا السياق، أعرب سعادة الدكتور خالد بن إبراهيم السليطي -المدير العام للمؤسسة العامة للحي الثقافي (كتارا)- عن سروره واعتزازه بانطلاق النسخة الخامسة لمهرجان «كتارا الأوروبي للجاز 2018» في «كتارا» ملتقى الفنون والثقافات وجسر التواصل بين الشعوب. مشيراً إلى أن المهرجان يشهد تطوراً ونمواً متسارعاً ومتواصلاً، من خلال استقطابه فنانين ومبدعين وفرقاً فنية من 13 دولة أوروبية، وهو ما يؤكد نجاح المهرجان في تكريس مكانته الموسيقية، بوصفه المهرجان الوحيد من نوعه في قطر والمنطقة المتخصص في موسيقى الجاز الأوروبي، ويقدّم عازفين مرموقين في عالم الموسيقى الغربية.

وأضاف د. السليطي: «إن احتضان المؤسسة العامة للحي الثقافي (كتارا) مهرجان الجاز الأوروبي للعام الخامس على التوالي، يضفي على (كتارا) رونقاً فنياً مميزاً وبُعداً إبداعياً عالمياً». لافتاً إلى أن المهرجان يساهم في التعرف على روائع موسيقى الجاز الأوروبية، من خلال ما تقدّمه الفرق الموسيقية المتميزة المشاركة من مختلف أنحاء القارة الأوروبية، ويستقطب أعداداً غفيرة من عشاق الفن والموسيقى الذين ينتظرون انطلاق هذا الحدث الفريد للاستمتاع بما يقدّمه من فنون وإبداعات».

وأشار مدير عام «كتارا» إلى أن النجاح الذي يحققه المهرجان في كل دورة من دوراته، يمنحنا الثقة في مواصلة الإنجاز والتألق، بما يعزز الصورة الحضارية لـ «كتارا»، ويرسّخ مكانتها الثقافية البارزة على الساحة العالمية، بوصفها حاضنة للإبداع والمبدعين، تجمع بين جنباتها ثقافات العالم وفنونه.

من جهتهم، أشاد سفراء الدول الأوروبية المشاركة في المهرجان عبر الكلمات التي ألقوها بالمؤتمر الصحافي، بأن النسخة الخامسة لمهرجان الجاز المقام في «كتارا» تشهد تطوراً نوعياً وملموساً من حيث عدد المشاركات المتميزة من مختلف دول أوروبا. وأضافوا في هذا السياق أن «كتارا» شهدت أيضاً هي الأخرى حضوراً لافتاً على الصعيد الدولي في المجالات الثقافية والفنية. مشيرين إلى أن «كتارا» أصبحت صرحاً فنياً وملتقى للثقافات العالمية؛ لحرصها على تنظيم الفعاليات الفنية العالمية، واحتضان الفنانين الموهوبين من شتى أرجاء العالم، ودعمها الفن على وجه العموم.

الجدير بالذكر أن فعاليات النسخة الخامسة لمهرجان كتارا الأوروبي للجاز -والذي ستُقام على الواجهة البحرية لـ «كتارا» (البوابة 20 و21)- تشتمل يومياً على أمسيتين إلى 3 أمسيات موسيقية، تُقام بين الساعة السادسة والنصف وحتى العاشرة مساء.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format