🩺 Health

Russian scientists invent device for early diagnosis of cancer, tuberculosis

دراسة: علماء يبتكرون جهازا لتشخيص السل وسرطان الرئة مبكرا

MOSCOW, Oct. 23 (Xinhua) — Russian scientists have invented a biohybrid device that uses rats to detect early-stage lung cancer and tuberculosis, local media reported Tuesday.

“This biohybrid system uses rats as a detector. Electrodes are placed in a rat to create a mathematical device that interprets its biorhythms as its receptors react to tumor markers in the exhaled air,” Sputnik news agency quoted Alexander Panfilov, who leads medical research at the Russian Foundation for Advanced Research Projects, as saying.

The diagnosis system can detect first and second-stage cancer by analyzing a patient’s exhaled air in a very short time. The chance to detect lung cancer in the second and third stage is over 90 percent, according to Panfilov.

Now the biohybrid diagnosis can be done in five minutes. Scientists have set a goal to reduce the time to one minute, added Panfilov.

Similar systems are being created in the world, and Russian scientists have probably created the first one that actually works, he said.

أعلن نائب المدير العام لمؤسسة الدراسات المتقدمة، ألكسندر بانفيلوف، أن العلماء الروس ابتكروا جهازا يمكن بواسطته تشخيص الإصابة بالسل وسرطان الرئة مبكرا.

وقال رئيس قسم الدراسات الطبية والكيميائية والبيولوجية في المؤسسة في حديث لوكالة نوفوستي: “تسمح منظومتنا بتشخيص سرطان الرئة في المرحلة الأولى والثانية من هواء الزفير وخلال وقت قصير. وتصل نسبة تشخيص سرطان الرئة في المرحلة الثانية والثالثة بهذا الجهاز إلى 90%”.

وأشار إلى أن بالإمكان استخدام الجهاز بفعالية في الكشف عن السل الرئوي، وقال: “لدينا نظام حيوي هجين نستخدم فيه الجرذ بمثابة كاشف تغرس فيه أقطاب بصورة خاصة، وينتج جهاز رياضي يسمح بفك شيفرة الإيقاع البيولوجي الناتج عن تأثير الإشارات الدالة على وجود السرطان (في هواء زفير الشخص) في مستقبلات الجرذ”.

وبعد ذلك، يتم خلال خمس دقائق تحليل النتائج لتشخيص إصابة الشخص. وينوي المبتكرون تقليص هذه الفترة إلى دقيقة واحدة فقط.

وقال بانفيلوف، إن هناك محاولات كثيرة في العالم لابتكار مثل هذا الجهاز ولكن العلماء الروس سبقوا الجميع، فهذا الجهاز هو الأول من نوعه في العالم حاليا.

وأضاف مؤكدا أن الطرق المستخدمة حاليا في الكشف عن السرطان شاقة ومعقدة، والمرضى لا يراجعون الأطباء إلا بعد أن يكون المرض قد وصل مرحلة متقدمة حيث يصبح العلاج غير فعال.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format