👮‍♂️ Government

QRCS launches ‘Little Hearts’ project in Afghanistan

«الهلال القطري» يطلق مشروع «القلوب الصغيرة» في أفغانستان

Qatar Red Crescent Society (QRCS) signed yesterday a memorandum of understanding (MoU) with the Afghan Red Crescent Society (ARCS) to launch the 13th edition of the ‘Little Hearts’ programme.

Under the agreement, 45 children with congenital heart defects will undergo cardiac catheterisation procedures, at a total cost of $151,000 (QR550,000) raised from the contributions of benevolent donors in Qatar.

The project will last from October 9 to 17, and the operations will be performed by Afghan doctors and nurses at a hospital in Kabul. It is coordinated with ARCS and Afghanistan’s Ministry of Health. The MoU was signed by QRCS secretary general Ali bin Hassan al-Hammadi, and ARCS vice and acting president Dr Mir Wais Akram.

This is planned to be the first of a series of similar projects in Afghanistan, to meet the high demand for this vital intervention, which is estimated by ARCS to exceed 7,000 children of poor families.

QRCS’s representation mission in Afghanistan has completed all preparations and logistics, double-checked the list of beneficiaries, and ensured the validity of the hospital to perform cardiac catheterization procedures.

Conducted for the first time in Afghanistan, the ‘Little Hearts’ programme has been hosted by seven countries – Sudan, Syria, Gaza, Mauritania, Morocco, Jordan, and Bangladesh. Since its inception in 2004, it has brought fresh hope to nearly 500 children with ill hearts, who can now live and grow up normally. (QNA)

وقع الهلال الأحمر القطري، مؤخراً، مذكرة تفاهم ثنائية مع نظيره الأفغاني، من أجل تنفيذ النسخة الثالثة عشرة من برنامج «القلوب الصغيرة»، تتضمن إجراء عمليات قسطرة قلبية لـ 45 طفلاً مصابين بعيوب وتشوهات خلقية في القلب، بتكلفة تقديرية تقارب 151.000 دولار أميركي (أي حوالي 550.000 ريال) ممولة بالكامل من هبات أصحاب الأيادي البيضاء في المجتمع القطري الكريم.

تمتد المهمة الطبية خلال الفترة 9-17 أكتوبر الحالي، ويقوم بتنفيذها فريق من الأطباء المتخصصين في قسطرة قلب الأطفال في مجمع أميري الطبي بالعاصمة الأفغانية كابول، وذلك بالتنسيق المشترك ما بين بعثة الهلال الأحمر القطري في أفغانستان، والهلال الأحمر الأفغاني، ووزارة الصحة الأفغانية. وقد وقع الاتفاقية من جانب الهلال الأحمر القطري سعادة الأمين العام السيد علي بن حسن الحمادي، فيما وقعها من جانب الهلال الأحمر الأفغاني السيد مير وايس أكرام نائب رئيس مجلس الإدارة.

وجرى الاتفاق على أن تكون هذه هي المرحلة الأولى من سلسلة مشاريع «القلوب الصغيرة» في أفغانستان، بالنظر إلى ضخامة عدد الأطفال المحتاجين إلى مثل هذه التدخلات الطبية في أفغانستان، والذين لا يقل عددهم -بحسب القوائم المسجلة لدى إدارة الصحة بالهلال الأحمر الأفغاني- عن 7000 طفل وطفلة من أبناء الأسر الفقيرة، ولدوا بعيوب وتشوهات قلبية، وينتظرون المساعدة.

وفور توقيع الاتفاقية، جرى الشروع في التحضيرات والإجراءات اللوجستية والفنية اللازمة لتنفيذ المشروع، فضلاً عن التدقيق في كشوفات الأطفال المستفيدين، والتحقق من إمكانيات المستشفى الذى ستجرى فيه عمليات القسطرة.

وتعد هذه المرة الأولى التي ينفذ فيها برنامج «القلوب الصغيرة» في أفغانستان، حيث سبق تنفيذه في 7 دول، هي: السودان، وسوريا، وغزة، وموريتانيا، والمغرب، والأردن، وبنجلاديش، وقد ساهم منذ انطلاقته الأولى عام 2004 في إعادة البسمة والأمل في حياة صحية وطبيعية لحوالي 500 طفل وطفلة.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close