👮‍♂️ Government

Qatar is the biggest foreign investor in Germany: al-Emadi

قطر هي أكبر مستثمر أجنبي في ألمانيا: العمادي

QNA/Berlin

Qatar-Germany Business and Investment Forum reflects the solidity and intensity of the relationship between the two countries, the high volume of investments and highlights the fact that Qatar is the biggest foreign investor in Germany, HE the Minister of Finance Ali Sherif al-Emadi said on Friday.

He was addressing the second session of the forum in Berlin.

The session was titled “Financial sector: A solid line of defence for economic security and project financing”.

“We have managed to overcome the unjust siege due to the strength of our economy despite the difficulties that we faced at the beginning. We have emerged from the crisis strong and we also seen a growth in the foreign exchange reserve estimated at 50%,” he explained while pointing out that the financial strength plays an important role as Qatar is the region’s fastest-growing economy.

Al-Emadi asserted that Qatar seeks to make the domestic market attractive to foreign investment.

Doha has taken many measures to facilitate the entry and investment in this market in addition to streamlining legislation.

Work is continuing to improve the investment climate in the country.

He appreciated the role of German financial institutions, including Deutsche Bank, and their facilities to the private sector, and the particular role that the bank plays in supporting the German economy.

Speaking at the same session, Qatar Investment Authority (QIA) CEO HE Sheikh Abdullah bin Mohamed bin Saud al-Thani said Qatar is the best investment destination in the region, offering the best quality of service.

There is no problem even under the prevailing Gulf crisis, he declared.

On the conditions set by Qatar to achieve its objectives, the QIA CEO said there is a diversity of investment although there are shortcomings in some areas not dealt with previously.

There is also investment in artificial intelligence, which is part of the strategy to diversify, he said.

“We are raising the efficiency of the working cadres alongside long-term planning, and look forward to opening new horizons,” Sheikh Abdullah said, citing as an example the G5 network and how to invest in it for improving infrastructure and faster Internet, which “will benefit us in many areas, and we are trying to co-ordinate our efforts with those of the global market”.

He explained that there is a surplus in the Qatar sovereign funds and hoped to achieve profit. “We can invest across the world, and we have close ties with Germany. Certainly, we are not active partners but financial partners. And in some of the companies we have a stake in, we are not represented in the Boards of Directors, we invest only.”

“In the past 10 years, we have been interested in many areas such as finance and technology, and we will continue our efforts in Germany and the whole world to invest in the field of celebrations and conferences.

The strength of Qatar’s economy has come from QIA’s support to the projects and implementation of government directives,” he said, adding that banking sector offers great opportunities.

“We have not only supported the financial sector but we have also diversified our investment. We are co-operating closely with international institutions in many countries around the world.”

أكد سعادة السيد علي شريف العمادي وزير المالية أن منتدى قطر وألمانيا للاستثمار، يعكس قوة العلاقات بين البلدين، حيث تعتبر قطر أكبر مستثمر خارجي في ألمانيا.

وشدد خلال مداخلته في الجلسة الثانية -التي جاءت بعنوان: «القطاع المالي.. خط دفاع قوي للأمن الاقتصادي وتمويل المشاريع»- على أن قدر تمكنت من تجاوز الحصار الجائر، وقال: «خرجنا من الأزمة أكثر قوة، إذ سجلنا نمواً في احتياطي العملات الأجنبية والاحتياطيات بنحو 50 %».

وأعرب سعادته عن تقدير قطر للدور الذي تلعبه المؤسسات الألمانية، وما تقدمه للقطاع الخاص، وأضاف قائلاً: «نسعى إلى أن يكون السوق القطري جاذباً للاستثمارت الأجنبية»، لافتاً إلى أن الحصار كان نقطة تحول مهمة للاقتصاد الوطني، حيث حققت البلاد مستويات نمو عالية.

الاستثمار

من جهته، قال الشيخ عبد الله بن محمد بن سعود، الرئيس التنفيذى لهيئة قطر للاستثمار: حالياً لدينا فائض في الصناديق السيادية، ونتوقع أن نحقق ربحاً من خلال هذا الفائض، ونستطيع أن نستثمر في العالم، ولدينا علاقات وثيقة في ألمانيا بكل تأكيد، ولسنا شركاء فاعلين، ولكننا شركاء ماليون، حيث نمتلك في بعض الشركات حصة من اسهمها دون التمثيل في مجالس الإدارات بها، وفي السنوات العشر الأخيرة أصبحنا نهتم بالكثير من المجالات، مثل مجال القطاع المالي والتكنولوجيا». وعن الشروط التي تضعها قطر لتحقيق الأهداف، قال سعادة الشيخ عبد الله بن محمد بن سعود آل ثاني: نقوم برفع كفاءة الكوادر العاملة، ونخطط على المدى البعيد وليس القريب، وننظر إلى السنوات بعد 2022، وعلى سبيل المثال نخطط لفتح آفاق جديدة مع شبكات الـ G5، عبر التفكير في كيفية يمكن استثمارها، كما نعمل على تحسين البنية التحتية، وتوفير شبكة إنترنت أسرع، وقطر بالفعل أفضل المناطق للاستثمار في المنطقة، ونحن نقدم أفضل جودة ونوعية من الأداء المميز والخدمات.

علاقات

بدوره، قال كريستيان زيفن، المدير التنفيذي لدوتش بنك في ألمانيا: العلاقات القطرية الألمانية ستتطور بشكل كبير، وأنا أعمل منذ 29 عاماً في «دوتش بنك»، وعندما كنا نمر بأزمة، فإنه بمجرد تجاوزها تزداد العلاقات، وقطاع الشركات المتوسطة في قطر وألمانيا لديه إمكانيات مشتركة ومتشابهة، وأستطيع التحدث عن تعميق العلاقات بين البلدين. بالنظر إلى أرقام النمو، فإننا في هذا العام نشهد أرقاماً كبيرة للنمو الاقتصادي، وعندما يتجاوز بلد أزمة ما بهذا النجاح، فإن هذا يعد شهادة كبيرة لهذا البلد. من جانبه، قال كلاوس ميتشاكاك الرئيس التنفيذي لبنك الإنماء والإعمار في ألمانيا: حققت قطر نجاحات كبيرة في القطاع المالي، وهذا النجاح خلال فترة قصيرة يعبر عن قيمة وأهمية القطاع المالي، وهناك سياسة مالية ناجحة في أكثر من قطاع على مستوى قطر، مثل الاتصالات والبتروكيماويات. بالطبع عندما نريد أن نستثمر، لا بد أن تكون هناك بيئة شفافة وعادلة، وهذا كله موجود في قطر، ونعمل مع مركز قطر للمال، وبنك QNB، الذي يعد أكبر بنك في المنطقة، ويحقق ربحاً كبيراً، ولهذا نرى ديناميكية عالية في المنطقة، ونحن سعداء بافتتاح بنك الإنماء الألماني في قطر.

ضخامة

قال علي بن أحمد الكواري، الرئيس التنفيذي لمجموعة بنك «QNB»: «لدينا أكبر مجموعة بنكية في الشرق الأوسط، ونعمل في أكثر من 30 دولة، ونحن نحاول استثمار المليارات في العديد من الاقتصاديات، خاصة ألمانيا، هذه الاستثمارات تنمو من يوم إلى آخر»، مشدداً على أن مستقبل العلاقات مع ألمانيا واعد للاستثمار.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X