🇶🇦 DOHA

QNL and Lekhwiya to share knowledge and resources

مذكرة تفاهم بين مكتبة قطر الوطنية ولخويا لتبادل الخبرات والمصادر المعرفية

Qatar National Library (QNL) and the Internal Security Force (Lekhwiya) have signed a memorandum of understanding (MoU) to exchange a range of learning resources and services.

The agreement promotes collaboration between the two organisations in a number of fields, including training programmes for researchers and staff, and various awareness programmes. It also enables QNL and Lekhwiya to join forces on inter-library loan and document delivery services, and to exchange expertise on library technologies and electronic resources.

Brigadier Fahad Rashed al-Ali, director, Office of Lekhwiya Commander, said: “We are delighted to be signing this agreement with Qatar National Library, which is a beacon of science and knowledge.

“Our staff will be able to effectively access the various resources at the library. This agreement will help develop the skills and improve the capabilities of members of Lekhwiya, which will be reflected in the successful execution of their duties in line with Qatar National Vision 2030.”

At the MoU-signing ceremony, Dr Sohair Wastawy, executive director, QNL, said: “As a national institution, QNL strives to advance knowledge, research and capacity-building in Qatar across all sectors. We are, therefore, delighted to be able to collaborate with Lekhwiya and share our technologically-advanced resources, expertise, and services.”

Lieutenant Colonel Mohamed Mesfer al-Shahwani, director, training and courses department at Lekhwiya, added: “QNL has a key role in disseminating knowledge through its array of resources, particularly its 1mn books and its electronic resources in a number of languages. This partnership will enable our students and trainees to conduct comprehensive and accurate scientific research.”

Qatar National Library (QNL) opened its doors to the public on November 7, 2017 and has since welcomed 265,000 visitors, with 77,000 new members registering to gain full access to the library’s online and physical resources.

وقعت مكتبة قطر الوطنية وقوة لخويا مذكرة تفاهم تهدف إلى توطيد أواصر التعاون المشترك بينهما في إطار تبادل الخبرات والإثراء الفكري وتنمية المجتمع.

وتحدد مذكرة التفاهم سبل التعاون بين الجانبين في العديد من المجالات، بما في ذلك تبادل الخبرات في مجالات تقنيات المكتبات والمعلومات، وتعزيز مصادر التعلم الإلكتروني، وتطوير برامج التدريب للباحثين وأمناء المكتبات، والتعاون في تقديم الخدمات المرجعية والفهارس المشتركة، والإعارة بين المكتبات وتوفير الوثائق.

وبهذه المناسبة صرح العميد فهد راشد العلي، مدير مكتب قائد قوة لخويا في بيان صحفي صادر عن مكتبة قطر الوطنية اليوم: “يسعدنا توقيع هذه الاتفاقية مع مكتبة قطر الوطنية التي تعد منارة للعلم والمعرفة، حيث ستتيح هذه الاتفاقية لأعضاء لخويا إمكانية الوصول إلى المصادر المعرفية المختلفة في المكتبة، وبالتالي فهي تسهم في تطوير مهارات أعضاء لخويا وتحسين قدراتهم ومساعدتهم على النهوض بواجباتهم على أكمل وجه بما يخدم رؤية قطر الوطنية 2030”.

وبدورها أكدت الدكتورة سهير وسطاوي، المدير التنفيذي لمكتبة قطر الوطنية في تصريح مماثل حرص المكتبة في إطار دورها الوطني على نشر المعرفة، ودعم البحوث وبناء القدرات في قطر في كافة المجالات.. قائلة “ولذلك يسعدنا التعاون مع لخويا في تبادل مصادرنا المعرفية وخبراتنا في مجال المكتبات وخدماتنا التقنية المتطورة”.

جدير بالذكر، أن مكتبة قطر الوطنية فتحت أبوابها للجمهور في 7 نوفمبر 2017، واستقبلت منذ ذلك الحين أكثر من 265,000 زائر، كما تم تسجيل 77,000 عضو جديد للحصول على كافة موارد المكتبة الرقمية والمطبوعة. بالإضافة إلى ذلك، فقد تمت استعارة 480,000 كتاب من مختلف الموضوعات.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format