🇶🇦 DOHA

Chinese envoy hails agreement on visa waiver

السفير الصيني: الإعفاء المتبادل من التأشيرات بين قطر والصين إنجاز كبير

The Chinese ambassador in Doha, Li Chen, has described Qatar and China’s signing an agreement exempting nationals of the two countries from visa requirements as a major achievement in the development of relations between the two countries.

The Chinese ambassador was speaking at a press conference in Doha on the occasion of the eighth ministerial meeting of the Arab-China States Co-operation Forum being held in Beijing.

He added that the agreement coincides with the celebration of the 30th anniversary of the establishment of diplomatic relations and reflects the high level of China-Qatar relations in various political, economic, commercial, cultural, scientific and

other fields.

He also pointed out that this agreement reflects the commitment of the two countries to strengthening ties, co-operation and strategic partnership. “The agreement will push forward the Chinese-Qatari co-operation especially in the field of tourism

and trade,” he added.

Ambassador Li Chen predicted that the agreement will enter into force in the next few months after the countries complete some domestic legal procedures. He also stressed his country’s desire for more co-operation with the State of Qatar in various fields.

On the Chinese-GCC free trade negotiations, he pointed out that the current crisis has had an impact on their progress. Despite that, he added, China was committed to persevere with the negotiations until they succeed.

The ambassador then discussed the current forum, and said it was established in 2004 and has grown a lot since then. He highlighted the announcements made by the Chinese president during the opening of the forum, which included investments as well as economic and political initiatives that reflect the countries commitment to partnering with the Arab World.

He also praised Qatar’s hosting of the 2016 edition, saying it was a huge success and a turning point for the forum. (QNA)

وصف سعادة السيد لي تشن سفير جمهورية الصين الشعبية لدى الدولة، توقيع قطر والصين في بكين أمس على اتفاقية الإعفاء المتبادل من تأشيرة الدخول لمواطني البلدين بأنها إنجاز كبير في مسيرة تطور العلاقات القطرية الصينية.

وقال السفير الصيني ،في مؤتمر صحفي اليوم بمناسبة انعقاد أعمال الاجتماع الوزاري الثامن لمنتدى التعاون العربي – الصيني في بكين ” إن هذه الاتفاقية المهمة تتزامن مع احتفال البلدين بالذكرى الثلاثين لإقامة العلاقات الدبلوماسية بينهما، وتعكس المستوى الرفيع الذي وصلت إليه العلاقات الصينية القطرية في مختلف الجوانب السياسية والاقتصادية والتجارية والثقافية والعلمية وغيرها”.

كما أشار إلى أن هذه الاتفاقية تعكس حرص البلدين الصديقين على توطيد وتقوية العلاقات بينهما وتعزيز التعاون وإقامة شراكة استراتيجية حقيقية ..مؤكدا أن الاتفاقية ستدفع بقوة التعاون القطري الصيني لا سيما في المجال السياحي والتجاري.

وتوقع سعادة السفير لي تشن أن تدخل هذه الاتفاقية حيز التنفيذ خلال الأشهر القليلة المقبلة بعد أن يستكمل البلدان بعض الإجراءات القانونية الداخلية..وقال ” سيتطلب بدء التنفيذ بعض الوقت ولن يتعدى بضعة أشهر “.

وأكد رغبة بلاده في المزيد من التعاون مع دولة قطر في مختلف المجالات..وقال ” تنظر الشركات الصينية إلى الاقتصاد القطري بتفاؤل وثقة كبيرة، ونحن منفتحون وجاهزون لمزيد من التعاون الثنائي”.

وأضاف “ان الشركات الصينية العاملة في قطر لم تتأثر على الإطلاق بالحصار، وهي مستمرة في السوق القطرية الواعدة، في إطار الشراكة التي يحرص عليها البلدان الصديقان”.

وحول المفاوضات الصينية الخليجية بشأن منطقة التجارة الحرة، لفت إلى أن الأزمة الخليجية الراهنة أثرت على “مسيرة المفاوضات”..وقال ” المفاوضات في طبعها طويلة وشاقة ولكن الأزمة الخليجية أثرت عمليا على مسيرة التفاوض، والصين حريصة على الاستمرار حتى نجاحها”.

وتطرق السفير الصيني خلال المؤتمر الصحفي إلى الاجتماع الوزاري الثامن للمنتدى العربي الصيني المنعقد حاليا في بكين..وقال إن المنتدى الذي تأسس عام 2004 يشهد تطورا كبيرا ويعقد هذا العام تحت شعار ” يدا بيد لدفع العلاقات الاستراتيجية العربية الصينية في العصر الجديد”.

وأشار إلى أن افتتاح الرئيس الصيني للمنتدى وإعلانه خلال خطابه الافتتاحي عن بعض المشاريع والمبادرات الاقتصادية والسياسية والإنسانية يعكس مدى حرص الصين على تعزيز تعاونها وشراكاتها مع العالم العربي.

ونوه في هذا السياق باستضافة دولة قطر لأعمال الاجتماع الوزاري السابع للمنتدى في العام 2016…مؤكدا أن اجتماع الدوحة حقق نجاحا كبيرا وشكل نقطة تحول مهمة في مسيرة المنتدى.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X