🇶🇦 DOHA

Qatar renews commitment to supporting UNRWA

قطر تجدد التأكيد على التزامها بدعم وكالة الأونروا

New York: The State of Qatar has renewed its commitment to supporting the United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East (UNRWA) and called on member states to participate in providing support to the agency.

This came in a statement by Qatar’s Permanent Representative to the United Nations Ambassador H E Sheikha Alya Ahmed bin Saif Al Thani before the meeting of the Ad Hoc Committee of the General Assembly for the announcement of the voluntary contributions of UNRWA.

She said that the Palestinian refugees, numbering over five million registered refugees, consider UNRWA’s vital role and assistance indispensable.

“The assistance is extended under its mandate and within the relevant General Assembly resolutions,” she said, noting UNRWA’s minimum services to enable refugees to overcome the difficulties and enjoy basic human rights, human development and an adequate standard of living through the agency’s comprehensive activities in the areas of basic health care, basic and secondary education, food, shelter, relief and social services.

She added that the provision of such services and support structures was essential in the face of the challenges faced by the Palestinian refugees because of the continued occupation and the siege imposed on Gaza and the failure to reach a just and comprehensive solution to their cause.

Sheikha Alya drew attention to the fact that the increase in the number of registered Palestinian refugees, the vulnerable conditions in which they live and the worsening poverty they were experiencing, increased the demand for basic services provided by UNRWA, citing the vast funding gap affecting the agency’s program budget.

“In line with its firm position on the Palestinian cause and the importance of ensuring the basic needs of the Palestinian brothers to enable them to lead a dignified life and in line with its firm support for the UNRWA, the State of Qatar announced the largest pledge of $50m at the extraordinary ministerial conference held in March 2018 and entitled “Preserving Dignity and Sharing Responsibility – Mobilizing Collective Action for UNRWA,” Sheikha Alya said.

She called on all member states to provide support to the UNRWA to ensure the continuity of basic services to improve the lives of millions of Palestinians.

جددت دولة قطر التأكيد على التزامها بدعم وكالة الأمم المتحدة لإغاثة وتشغيل اللاجئين الفلسطينيين في الشرق الأوسط (أونروا)، ودعت الدول الأعضاء للمشاركة في تقديم الدعم للوكالة.

جاء ذلك في بيان أدلت به سعادة السفيرة الشيخة علياء أحمد بن سيف آل ثاني، المندوب الدائم لدولة قطر لدى الأمم المتحدة في اجتماع لجنة الجمعية العامة المخصصة لإعلان المساهمات الطوعية لوكالة (أونروا).

وقالت سعادتها، إن اللاجئين الفلسطينيين، الذين أصبح عددهم يتجاوز خمسة ملايين لاجئ مسجل، لا يستغنون عن الدور الحيوي لوكالة الأونروا والمساعدة التي تقدمها وفق ولايتها بموجب قرارات الجمعية العامة ذات الصلة، ونوهت بخدمات الأونروا التي تمثل الحد الأدنى اللازم لتمكين اللاجئين من التغلب على المصاعب التي تواجههم، وأن يتمتعوا بحقوق الإنسان الأساسية وبالتنمية البشرية وبمستوى معيشي لائق، وذلك من خلال أنشطة الوكالة الشاملة في مجالات الرعاية الصحية الأساسية، والتعليم الأساسي والثانوي، والغذاء، والمأوى، والإغاثة، والخدمات الاجتماعية.

وتابعت، أن توفير هذه الخدمات وهياكل الدعم، ضروري جداً في ظل التحديات التي يواجهها اللاجئون الفلسطينيون بسبب استمرار الاحتلال والحصار المفروض على غزة، وعدم التوصل لحل عادل وشامل لقضيتهم، مؤكدة أن وجود الأونروا سيبقى حاجة أساسية لا غنى عنها إلى حين التوصلِ إلى تسوية عادلة وشاملة للقضية الفلسطينية، بما فيها حق العودة للاجئين وفقا للقانون الدولي وقرارات الأمم المتحدة ذات الصلة، لا سيما قرار الجمعية العامة رقم 194 لعام 1948.

ولفتت الانتباه إلى أن الزيادة في عدد اللاجئين الفلسطينيين المسجلين وهشاشة الأوضاع التي يعيشون فيها والفقر المتفاقم الذي يعانون منه، يزيد من الطلب على الخدمات الأساسية التي تقدمها الوكالة، مشيرة إلى الفجوة التمويلية الشاسعة التي تؤثر في الميزانية البرامجية للوكالة.

وأوضحت المندوب الدائم لدولة قطر لدى الأمم المتحدة أن الخدمات الأساسية التي تقدمها الوكالة التي باتت مهددة بالتقلص أو التوقف كما يتضح في تقارير الوكالة المختلفة. وقالت إن من شأن هذا الأمر أن يتسبب بآثار مزعزعة للاستقرار في الأرض الفلسطينية المحُتلة، مما يحتم علينا معالجة المشاكل الإنسانية التي تواجه اللاجئين الفلسطينيين باعتبارها مسؤولية دولية مشتركة.

وأفادت سعادة الشيخة علياء بأن دولة قطر، وانطلاقا من موقفها الثابت تجاه القضية الفلسطينية والاهتمام بتأمين الاحتياجات الأساسية للإخوة الفلسطينيين لتمكينهم من العيش حياة كريمة، وتأكيدا على سياسة الدعم الثابت التي توليها الدولة لوكالة الأمم المتحدة لإغاثة وتشغيل اللاجئين الفلسطينيين، وانطلاقاً من التزامها بمبدأ المسؤولية المشتركة، فقد أعلنت دولة قطر خلال المؤتمر الوزاري الاستثنائي الذي عُقد في شهر مارس 2018 تحت عنوان ” المحافظة على الكرامة والتشارك بالمسؤولية- الحشد لعمل جماعي من أجل أونروا عن تقديم التعهد الأكبر للأونروا بمبلغ 50 مليون دولار أمريكي.

وفي هذا الإطار، دعت سعادتها كافة الدول الأعضاء للمشاركة في تقديم الدعم لوكالة الأمم المتحدة لإغاثة وتشغيل اللاجئين الفلسطينيين، الذي من شأنه ان يضمن استمرارية تقديم الخدمات الأساسية لتحسين حياة الملايين من الفلسطينيين وبعث الأمل فيهم للعمل والتطلع نحو مستقبل أفضل لهم وللأجيال القادمة.

وفي ختام بيانها أكدت على التزام دولة قطر بدعم الوكالة، ودعم كافة حقوق الشعب الفلسطيني غير القابلة للتصرف.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X